سلامت نیوز : در نوبت ماندن 50درصد از متقاضیان وام ازدواج جوانان به دلیل پایان یافتن تسهیلات بانکی اختصاص یافته به ازدواج جوانان،بر زمین ماندن قانون تسهیل ازدواج جوانان پس از گذشت 8سال از زمان تصویب و در ابهام باقی ماندن سرنوشت صدور مجوز فعالیت مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده، بخشی از مهم ترین موضوعات جلسه معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با خبرنگاران بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ سید باقر پیشنمازی صبح دیروز در نشست خبری به مناسبت هفته ازدواج در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان درخصوص تخلف انجام شده توسط بانک ها و تخصیص منابع قرض الحسنه مربوط به ازدواج جوانان به کارمندان خود و نتیجه پیگیری های انجام شده توسط وزارت ورزش و جوانان اصل ماجرا را تکذیب کرد و گفت:دراین مورد خاص بانک ها باید پاسخگو باشند اما آنچه مهم است ذکر این نکته است که پایان یافتن سقف اعتباری تسهیلات ازدواج جوانان تخلف محسوب نمی شود و بانک ها در این زمینه تخلفی نداشته اند.

بانک ها تنها پس از صفر شدن سقف تسهیلات ازدواج جوانان به پرداخت وام به کارمندان خود از منابع قرض الحسنه اقدام کرده اند که این تخلف محسوب نمی شود.

وی از پیگیری کمیسیون اجتماعی مجلس برای در نظر گرفتن سقف تسهیلاتی جدید برای وام ازدواج جوانان خبر داد و گفت:از مجموع یک میلیون متقاضی دریافت وام ازدواج، 500هزار نفر موفق به دریافت وام ۳ میلیون تومانی شده اند و 50درصد از متقاضیان هم چنان در نوبت دریافت تسهیلات قرار دارند.

وی درپاسخ به این سوال خراسان که اگر تخلفی توسط بانک ها انجام نشده است چرا وزارت ورزش و جوانان به دستور سرپرست به تشکیل کمیته های استانی با حضور نمایندگان بانک ها به منظور بررسی تخلفات اقدام کرده است گفت:تشکیل سامانه وام ازدواج و کمیته های استانی تنها به منظور بررسی تخلفات نبوده است و در بسیاری از موارد در بررسی شکایت های ثبت شده ،نقص مدارک علت اصلی به تعویق افتادن وام اعلام شده است.

پیشنمازی درباره تعیین تکلیف صدور مجوز مراکز مشاوره که در حال حاضر برعهده سازمان نظام روانشناسی گذاشته شده است، گفت: سازمان نظام روانشناسی در نامه ای که به مجلس ارسال کرده بود توضیحاتی را به آنها داد و مجلسی ها برداشت اشتباهی کرده اند.

نمایندگان مجلس گمان می کردند که اشخاص حقوقی نیز می توانند مجوز مراکز مشاوره خود را از سازمان نظام روانشناسی دریافت کنند اما در نامه نگاری هایی از سوی ما با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس توضیحات لازم ارائه شد و همچنان پیگیر این مسئله هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بسته پیشنهادی ازدواج که به دولت دهم پیشنهاد شده بود، گفت: اواخر دولت دهم نامه ای به وزارتخانه مبنی بر هماهنگی با دستگاه ها برای تصویب بسته پیشنهادی 9 گانه ازدواج ارسال شد که پاسخ آن از سوی وزارت ورزش و جوانان به دولت یازدهم ارائه و در آن نامه ذکر شده که هماهنگی های لازم با دستگاه های ذی ربط انجام شده است اما هنوز هیچ جوابی از سوی دولت یازدهم به ما ارائه نشده است.

معاون وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به سوال دیگر خراسان در خصوص سرانجام قانون 8سال برزمین مانده تسهیل ازدواج جوانان گفت: متاسفانه تاکنون آیین نامه اجرایی این قانون تدوین نشده است که علت اصلی آن هم جایگزین شدن صندوق مهر امام رضا(ع) با صندوق اندوخته ازدواج جوانان و در نتیجه آن تدوین نشدن اساسنامه صندوق اندوخته ازدواج جوانان است. وی با بیان این که اساسنامه صندوق باید تدوین و تشکیل صندوق در مجلس تصویب می شد، خاطرنشان کرد:قانون تسهیل ازدواج به دلیل مشکلات تاسیس صندوق برای تصویب به مجلس نرفت و امیدواریم که در دولت جدید این قانون تصویب و اساسنامه صندوق تدوین شود.

معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان درباره عملکرد فعلی سایت های همسریابی و این که آیا این سایت ها مجوز خود را از وزارت جوانان دریافت می کنند، توضیح داد: یکی از وظایف 5 گانه مراکز مشاوره همسرگزینی است. این مراکز در سه سطح، سطح بندی شده که افراد یا تلفنی یا حضوری یا هر دو صورت خدمات مشاوره ای می گیرند. از سوی دیگر مراکز مشاوره حقوقی و یا حقیقی باید مجوزهای لازم را از دستگاه ها بگیرند در غیر این صورت از قانون تخطی کرده اند اما در خصوص سیاست های همسریابی باید توضیح دهم این موضوع هیچ ربطی به وزارت جوانان ندارد و آنها بدون پروانه و مجوز مشغول به کار هستند.

در آینده نیز اگر صدور پروانه به وزارت جوانان سپرده شود ما به سایت مجوز نمی دهیم بلکه مجوز فعالیت ها را به مراکز مشاوره خواهیم داد. وی همچنین امروز (اول ذی الحجه) را روز نمادین بدون طلاق ذکر کرد و گفت:امروز با توافق انجام شده با وزارت دادگستری هیچ طلاقی در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق ثبت نخواهد شد. پیشنمازی به نام گذاری روزهای هفته ازدواج اشاره کرد و گفت: 15 مهرماه: روز ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار، 16 مهر: خیرین، خادمین و ازدواج آسان، 17 مهر: آموزش زوجین و تحکیم و تعالی خانواده، 18 مهر: ازدواج و سبک زندگی اسلامی ایرانی، 19 مهر: مشاوره، بهداشت خانواده و سلامت نسل، 20 مهر: ازدواج و فرزندان سالم و 21 مهر: به روز ازدواج و اقتصاد خانواده نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha