سلامت نیوز : مدیرکل دفتر ارزیابی و تدوین استانداردهای سلامت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر عناوین کلی پیوست‌های سلامت بدون اعلام جزئیات برای طرح‌های کلان در قالب طرح‌های صنعتی، کشاورزی، نفت و پتروشیمی، سدها و فرودگاهی مشخص شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علیرضا اولیایی‌منش امروز در نشست خبری بررسی پیوست‌های سلامت، گفت: پیوست‌ سلامت هدفی است که اثرات مطلوب یک پروژه و سیاست را ارتقاء و اثرات نامطلوب آن را کاهش و به حداقل می‌رساند.

وی ادامه داد: استانداردهای ملی پیوست سلامت مشخص است، یعنی پیوست‌هایی که بخش‌های مختلف باید داشته باشند. وزارت بهداشت در حوزه معاونت بهداشتی برای ابلاغ پیوست سلامت اقداماتی را انجام داده و تمام دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند.

اولیایی‌منش گفت:‌ به همین منظور مصادیق کلان طرح‌ های توسعه‌ای از معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری گرفته شده و باید تبدیل به مصادیق جزئی شود تا از این طریق مشخص شود که کدام طرح و قانون مشمول پیوست سلامت می‌شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استانداردهای سلامت وزارت بهداشت افزود: پیوست‌های سلامت که طبق قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 32 قانون برنامه تدوین شده است، به قوه مجریه ابلاغ شده و آیین‌نامه این پیوست‌ها از دو سال گذشته ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون پروژه‌ای بر اساس پیوست سلامت در استان قزوین تحت عنوان برنامه سلامت تدوین شده که در آینده منجر به ابلاغ کشوری خواهد شد. در این پیوست تأثیرات ایجاد شهرک لیا بر سلامت منطقه و توسعه پارک‌های بانوان بررسی شده است.

وی گفت: بنابراین عناوین کلی طرح‌های کلان بدون اعلام جزئیات در قالب طرح‌های صنعتی، کشاورزی، نفت و پتروشیمی، سدها و فرودگاهی مشخص شده است که با مصادیق کلان پیوست سلامت محیط زیست که در گذشته تدوین شده، همخوانی دارد.

مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استانداردهای سلامت وزارت بهداشت گفت: پیوست سلامت را برای پروژه‌های اجرایی تمام کشورهای توسعه یافته دارا هستند کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و استرالیا پیوست‌های سلامت را اجرا کرده‌اند. اینها کشورهایی هستند که سلامت مردمشان با سلامت مناطق دیگر فاصله دارد.

وی گفت: در این کشورها پروژه‌ای افتتاح نمی‌شود مگر اینکه پیوست سلامت داشته باشد. این کشورها علاوه بر ضمانت قانونی نسبت به اجرای پروژه‌هایی با پیوست‌های سلامت متعهد هستند.

اولیایی‌منش، مراحل عملیات پیوست سلامت را غربالگری، انجام گستره کار، ارزیابی، مستندسازی و ارائه گزارش و در پایان پایش و ارزش‌یابی عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha