سلامت نیوز : رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت گفت: عمده‌ترین مشکلات مدارس در بوفه‌ها و سرویس‌های بهداشتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محسن فرهادی در نشست خبری روز جهانی کودک در بیمارستان مرکز طبی کودکان گفت: عمده‌ترین مسئولیت ما کنترل عوامل محیطی است.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت افزود: با شروع سال تحصیلی مرکز ما با ارسال بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها اقدامات کنترلی بر مهد‌کودک‌ها، پیش‌دبستانی و مدارس را تشدید کرده است که عمده محورهای کنترلی در سطح کنترل و بهداشت مواد غذایی است.

وی افزود: بوفه‌ها و پایگاه‌های تغذیه‌، سلامت آب شرب، کنترل دفع فاضلاب و پسماند تولیدی و وضعیت سرویس‌های بهداشتی مدارس از جمله حوزه‌هایی است که مرکز ما مسئولیت نظارت بر آنها را دارد.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: عمده‌ترین مشکلات در بوفه‌ها و سرویس‌های بهداشتی است.

وی به بحث توزیع شیر در مدارس و کمبود اعتبارات آموزش و پرورش اشاره داشت و افزود: توزیع شیر از پیش‌دبستانی و دبستان شروع می‌شود و مهمترین نگرانی ما در مدارسی است که فاقد وسایل نگهداری برای نگه‌داشتن شیر پاستوریزه هستند.

فرهادی افزود: ما به مدارس توصیه می‌کنیم، شیر استریلیزه خریداری کنند اگر چه هزینه‌اش بیشتر است اما نگهداریش سالمتر است.

وی افزود: البته ما در مراکز تفریحی و پارک‌ها نیز کنترل ویژه‌ای خواهیم داشت.

فرهادی با بیان این مطلب که مرکز ما کمبود پرسنل دارد گفت: ما بحث خود کنترلی و خود اظهاری بهداشتی را می‌خواهیم عملی سازیم تا بتوانیم پوشش نظارتی بیشتری بر محورهایی که گفته شد داشته باشیم.

وی افزود: به تفاهم اولیه با آموزش و پرورش در این روش رسیده‌ایم و قرار است به صورت پایلوت در شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی از پیش‌دبستانی تا مقاطع بعدی در همین سال تحصیلی انجام شود.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: در این پایلوت قرار است مربیان بهداشت خود مدارس شاخص‌ها و کنترل‌هایی را که مدنظر مرکز ما است در نظر داشته باشند و نتایج حاصل را به مراکز بهداشت اعلام کنند.

فرهادی افزود: البته طبیعی است که همکاران ما برای صحت نتایج اعلام شده به مدارس مراجع می‌کنند و نظارتی حکومتی را اعمال می‌کنند.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت افزود: در مورد سرویس بهداشت مدارس عمدتاً نیاز به کار عمرانی است اما در آبخوری و شستن دست‌ها نیاز به بودجه نیست و بهداشت فردی و پوشش نظارتی بیشتر مدنظر است.

فرهادی افزود: بهترین شاخص سلامت و بهداش در مدارس، آب شرب است و فاضلاب در رده بعدی است.

فرهادی افزود: پسماندها نیز با آموزشی که به دانش‌آموزان داده می‌شود در رده سوم شاخص‌ها جا دارد اما مهمترین مشکل ما سرویس بهداشتی است چه از نظر تعداد و چه از نظر کیفیت رعایت بهداشت فردی و عمومی است ک در دبیرستان‌ها کمبود تعداد سرویس‌های بهداشتی مشکل اصلی است.

وی به بوفه‌ها اشاره داشت و افزود: 30 تا 40 درصد بوفه‌ها از نظر سازه‌ وضعیت بهداشتی خوبی دارند.

وی گفت: ما معتقدیم سازه‌ها را نیز در پایلوت بهبود بخشیم چرا که می‌تواند روی سلامت و بهداشت تأثیرگذار باشد.

فرهادی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر کم شدن 50 درصدی بودجه آموزش و پرورش در مورد شیر و همچنین گرانتر شدن شیر گفت: با توجه به این دو امر طبیعی است که مدارس ناچاراً به سمت خرید شیر پاستوریزه می‌روند. ما سعی داریم دستورالعملی در این زمینه داشته باشیم که در استان‌های گرمسیر کشور شیر استریلیزه پخش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha