سلامت نیوز : مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مدیران سازمان استاندارد شایعات آلودگی سرنگ‌ها را تکذیب کردند، گفت: خیال مردم راحت باشد، سرنگ‌هایی که از مبادی مجاز توزیع می‌شوند هیچ مشکلی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسین کیوان گفت: خوشبختانه مدیران سازمان استاندارد با تکذیب ادعاهای مطرح شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر آلوده بودن سرنگهای وارداتی چینی به تمام شایعات در این خصوص پایان دادند.

وی افزود: استانداردهای لازم ملزومات پزشکی از جمله سرنگها مو به مو در آزمایشگاه‌های داخلی بررسی می شود و در صورت کوچکترین مغایرت این ملزومات با استانداردهای مصوب بین‌المللی، با نظارت کامل اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از چرخۀ توزیع حذف می شوند.

وی افزود: استانداردهای اجباری سرنگها نیز تابع یکسری از پارامترها بر اساس استانداردهای ملی ایران است که در تمام سرنگ های وارداتی چک می‌شوند و اگر سرنگی باشد که فاقد استاندارد باشد اجازه ترخیص از گمرک را نمی‌یابد.

کیوان گفت: استریل بودن، مطابق ظرفیت بودن، مواد خارجی به کار رفته در سرنگ و مواردی از این دست همواره چک می‌شوند، به عنوان مثال یک نوع سرنگ که از نظر حجم 0.16سی سی از میزان 2 سی سی ظرفیت پیش بینی شده بیشتر بود از رده خارج شده و از توزیع آن جلوگیری به عمل آمد.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه واردات سرنگ از کشورهای هند، چین و آلمان صورت می گیرد، افزود: کل واردات سرنگ به کشور سال گذشته 15 درصد از میزان سرنگ های مورد نیاز کشور بوده که این میزان امسال به 10 تا 5 درصد خواهد رسید.

وی بیان داشت: میزان بسیار کمی از این سرنگها به صورت قاچاق وارد می‌شوند و تاکنون فقط یک مورد از این سرنگها پیدا شده که شبیه برند اصلی بوده و جمع آوری شده است.

کیوان اضافه کرد: آنچه در مورد وجود نمونۀ سرنگهای آلوده چینی نیز در برخی از شهرها از سوی رسانه ها مطرح شد، وجود خارجی نداشت و بازرسان ما در دانشگاه های علوم پزشکی که این شهرها را تحت پوشش دارند، هنوز یک نمونه از آن را هم پیدا نکرده‌اند.

وی گفت: میزان مصرف سالانه سرنگ در کشور رقمی بین یک میلیارد و 200 تا یک میلیارد و 400 میلیون عدد است که 400 میلیون سرنگ انسولین و مابقی سرنگ ها معمولی است که خوشبختانه سال گذشته 85 درصد از این سرنگها در کشور تولید شده اند که این میزان امسال به 90 تا 95 درصد خواهد رسید.

وی مبادی توزیع سرنگ را شرکتهای توزیع، داروخانه‌ها و بیمارستان ها اعلام کرد و از مردم خواست فقط از این مبادی سرنگ تهیه کنند و نسبت به سلامت این سرنگ ها نیز مطمئن باشند.

کیوان تصریح کرد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاع بیشتر از فهرست توزیع کنندگان مجاز سرنگها در کشور می‌توانند به تارنمای اداره کل تجهیزات پزشکی به آدرس www.imed.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha