سلامت نیوز : رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشور گفت: حوادث و سوانح حدود 11 درصد مرگ و میر افراد زیر 10 سال را در ایران تشکیل می‌دهد و مرگ 40 درصد افراد زیر 19 سال بر اثر حوادث است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ فرهاد رضوانی رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشور در نشست خبری روز جهانی کودک در بیمارستان مرکز طبی کودکان گفت: سالانه نزدیک به 6 میلیون نفر در دنیا بر اثر حوادث و سوانح جان خود را از دست می‌دهند که حدود 10 درصد آن را حوادث تشکیل می‌دهد و 12 درصد بار بیماری‌ها نیز نتیجه حوادث و سوانح است.

رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشور افزود: حوادث و سوانح یکی از چالش‌های سلامت کودکان محسوب می‌شود و سالانه 950 هزار کودک یا نوجوان زیر 18 سال به دلیل حوادث فوت می‌کنند که اولین عامل مرگ در دنیا در گروه سنی بالای 9 سال را حوادث تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشورافزود: در ایران ناهنجاری‌های مادرزادی و اختلالات کروموزومی 20 درصد مرگ کودکان را شامل می‌شود و حوادث دومین عامل مرگ کودکان است.

رضوانی افزود: مسائل ترافیکی 43 درصد، بسته شدن راه هوایی 11 درصد و غرق شدگی 8 درصد مرگ و میرهای زیر 5 سال را موجب می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشور ادامه داد: حوادث و سوانح حدود 11 درصد مرگ و میر زیر 10 سال را در ایران تشکیل می‌دهد و مرگ 40 درصد افراد زیر 19 سال به واسطه حوادث است.

وی انواع حوادث در ایران در کودکان زیر 18 سال را به حوادث ترافیکی به میزان 29 درصد، ضربه با اجسام 28 درصد، سقوط 13 درصد، سوختگی ۸.۵ رصد، مصدومیت ۵.۲ درصد، خشونت و خودآزاری 7 درصد، نیش عقرب و زهر حاصله 2 درصد دانست و افزود: برق‌ گرفتگی و غرق شدگی درصد کمتری را شامل می‌شود.

رضوانی از نظر منطقه‌ای این آمار را این چنین اعلام کرد: 81 درصد در منطقه شهری، 14 درصد در روستا و 5 درصد حوادث در محیط خارج از شهر و روستا مثل زمین‌های کشاورزی، کوه و ارتفاعات اتفاق می‌افتد.

رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشور از نظر مکان وقوع حادثه منازل را شایع‌ترین مکان عنوان کرد و افزود:‌ منازل 42 درصد، معابر ترافیکی 40 درصد، اماکن آموزشی ۳.۵ درصد، اماکن ورزشی و تفریحی ۳.۵ درصد و اماکن عمومی ۲.۷درصد در این رخداد‌ها نقش دارد.

وی پسرها را بیشتر در معرض آسیب عنوان کرد و افزود: پسرها به خاطر شیطنت همچنین به خاطر  تفاوت و نگرش خانواده به پسر بیشتر در معرض خطر هستند.

رضوانی افزود:‌ اشتغال پسران در بیرون از منزل نیز آنها را بیشتر در معرض خطر و آسیب قرار می‌دهد.

رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشور با بیان این مطلب که وزارت بهداشت و درمان نمی‌تواند به تنهایی در بحث پیشگیری و کاهش آمار پیشتاز باشد، گفت:‌ باید سازمان‌های مختلف در این زمینه وارد شوند.

وی به بحث ترافیک اشاره داشت و افزود: در این حوزه باید پلیس،؛ وزارت راه،‌آموزش و پرورش، NGO ها با برنامه ریزی و هماهنگی وارد شوند و در بحث پیشگیری مؤثر باشند.

وی به تعاملات در بخش آموزش هم برای کودکان و هم برای والدین اشاره داشت و گفت: با شهرداری و فرهنگسراها در این زمینه هماهنگی‌ها انجام شده همچنین با پلیس نیز تعامل شده است که بحث امدادگران پلیس در این رابطه است.

وی برنامه امروز اورژانس کشور را در روز جهانی کودک  نگهداری از کودک بدحال و احیای اولیه کودک عنوان کرد و افزود: توزیع پکیج‌های آموزشی، استفاده از فرصت‌های رسانه‌ای استانی، آموزش کمک‌های اولیه در فوریت پزشکی به کودکان، برپایی 3 چادر ارورژانس در دانشگاه، عیادت از بیماران سانحه دیده و همچنین استقرار آمبولانس در مراکز برگزاری روز کودک از جمله اقدامات روز کودک است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر مصدومیت کودکان به دلیل خوردن لوله بازکن‌ها گفت: این مسئله بی‌دقتی والدین را می‌رساند چرا که دیده شده والدین به جای آنکه بطری‌های یک بار مصرف را دور بریزند درون آن را از مواد شوینده و نفت پر می‌کنند و در گوشه‌ای از آشپزخانه قرار می‌دهند و کودک به دلیل حس کنجکاوی سهوا آن را مصرف می‌کند و دچار مصدومیت می‌شود.

وی به مصدومیت با گاز منوکسید کربن نیز اشاره داشت و افزود: در فصل زمستان خانواده‌ها تمام در‌ها و پنجره‌ها را کیب می‌کنند و بخاری غیر استاندارد استفاده می‌کنند که گاز منوکسید حاصل از آن را کودک استشمام می کند و مسموم می‌شود.

وی تشابه این امر را در سرویس مدارس و مینی‌بوس‌ها دانست و افزود: در این موارد توجه والدین و مسئولان مدارس و سرویس مدرسه‌ها می‌تواند از حوادث پیشگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha