دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 84127
سلامت نیوز : اغلب افراد برای کاهش استرس خود به روش‌های مختلفی روی می‌آورند غافل از اینکه می‌توان با استفاده از برخی مواد غذایی سالم بدون هیچگونه عارضه‌ای سطح استرس را کاهش داد.

حامد پور آرام در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: تغذیه خوب و رژیم غذایی متعادل می‌تواند در کاهش استرس‌های گوناگونی که در طول روز با آنها مواجه می‌شویم موثر باشد چرا که گاهی برخی مواد غذایی از جمله کافئین‌ها بر فشار روحی می‌افزاید یا برخی مواد غذایی مانند اکسیدان‌ها از فشارهای روحی کم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مواد غذایی مناسب و ضد استرس مانند جوانه گندم که سرشار از ویتامین E ، B و سلنیوم، مخمر آب جو ، ماست، اسفناج، کلم بروکلی، عدس، غلات ، سیب‌زمینی و هویج است.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه، اگر هنگام خوردن غذایی از آن لذت ببریم مایعات گوارشی وارد بدن شده و بر فعالیت اعصاب سمپاتیک غلبه می‌کند.

وی با بیان اینکه گاهی فشارهای روحی سردردهای میگرنی را در افراد افزایش می‌دهد، افزود: افراد مستعد این حالت باید از خوردن غذاهای حاوی اسید آمینه نیتروزین مانند پنیرهای کهنه، گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس صرف‌نظر کنند.

وی استفاده از آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین‌های A , E , C , B را سبب محافظت بدن در برابر آسیب‌های فشارهای روحی و سوء تغذیه دانست و گفت: فرآورده‌های حاصل از گندم، سبزی‌های سبز رنگ‌، تخم مرغ، آجیل، دانه‌های روغنی و ماهی در این راستا بسیار مفید هستند.

این کارشناس ارشد تغذیه در پاسخ به اینکه چرا بیشتر افراد هنگام استرس تمایل به غذا خوردن دارند، گفت: برای رهایی از اضطراب و دلمشغولی افراد راحت‌ترین راه‌حل یعنی غذا خوردن را انتخاب می‌کنند غافل از اینکه این عامل باعث هضم ناقص غذا شده و در عین حال استرس بیشتری را در بدن به وجود می‌آورد و در عین حال نباید فراموش کرد که رژیم غذایی نامناسب، مقاومت بدن را نسبت به استرس کاهش می‌دهد.

وی به افرادی که برخی مواد حاوی کافئین مانند قهوه را در دستور غذایی قرار می‌دهند توصیه کرد تا از خوردن قهوه ، انواع چای در این راستا تا حد امکان اجتناب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha