سلامت نیوز : کارشناس مراقبت از کودکان مرکز بهداشت خوزستان، بیشترین علت مرگ و میر کودکان زیر 5 سال استان را در مرحله اول ناهنجاری‌های مادرزادی و در مرحله دوم سوانح و حوادث اعلام کرد.

مژگان فطورچی در گفت‌وگو با (ایسنا)، توضیح داد: در سال 91، 32 درصد علت مرگ و میر کودکان زیر 5 سال ناهنجاری‌های مادرزادی بوده است که با توجه به رواج ازدواج‌های فامیلی در استان خوزستان این مساله از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: آزمایش‌های ژنتیک پیش از ازدواج از راه‌کارهایی است که می‌تواند از متولد شدن کودکان دارای ناهنجاری جلوگیری کند. همچنین در دوران بارداری با تایید ناهنجاری جنین، مجوز سقط صادر می‌شود.

این کارشناس کودک، علت 22 درصد مرگ و میر کودکان در استان خوزستان را ناشی از سوانح و حوادث اعلام کرد و گفت: نوع حوادثی که منجر به مرگ کودکان استان خوزستانی می‌شوند عمدتا حوادث ترافیکی و خفگی‌ها است.

وی توضیح داد: خفگی کودکان، معمولا ناشی از غرق‌شدگی، افتادن در گودال‌های آب و خفه شدن شدن کودک در سطل‌ها و منبع‌هایی است که در بعضی خانه‌ها برای ذخیره آب نگهداری می‌شوند.

فطورچی اضافه کرد: حوادث ترافیکی منجر به مرگ کودکان نیز به دلیل نشاندن کودک در صندلی جلوی خودرو به جای صندلی کودک بوده است و یا سوانحی نظیر عقب رفتن خودرو توسط راننده و برخورد با کودک.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد، خانواده باید در منزل و محیط بیرون فضایی امن برای کودک ایجاد کنند و با جلوگیری از دسترسی او به لوازم خطرناک و مواد مضر مانند قرص‌ها و داروها از بروز حوادث جبران‌ناپذیر جلوگیری کنند.

کارشناس مراقبت از کودکان مرکز بهداشت خوزستان گفت: هفته کودک هفته‌ای برای سهیم کردن کلیه سازمان‌ها در امر ساخت جامعه‌ای است که کودک در آن سلامت جسمی و روانی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha