سلامت نیوز : سازمان تامین اجتماعی امسال با کسری پنج‌هزار‌میلیارد تومانی روبه‌رو است و برای رفع این مشکل تلاش می‌کنیم بدهی ۵۴‌هزار‌میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی کاهش یابد. سیدتقی نوربخش مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی با اعلام این مطلب گفت: این در حالی است که در دولت‌های هفتم و هشتم چندین‌هزار‌میلیارد تومان از بودجه جاری به سرمایه‌گذاری اختصاص یافته است و این در حالی است که امسال با کسری پنج‌هزار‌میلیارد تومانی روبه‌رو هستیم و باید از منابع سازمان برای پرداخت هزینه‌های جاری برداشت کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ نوربخش که در جمع هیات‌رییسه مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور سخن می‌گفت با بیان این‌که باید این روند را تغییر داده و این جریان را معکوس کنیم، گفت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور که با تورم 40‌درصدی و افزایش هزینه‌ها روبه‌رو هستیم و دولت نیز با مشکلات مالی مواجه است، سازمان با مشکلات دیگری در حوزه‌های منابع انسانی و مدیریتی جدی نیز روبه‌رو است، ضمن این‌که آوردن نیرو از خارج از مجموعه و استخدام‌های بی‌رویه و بدون مجوز و تعهدات مالی که برای سازمان ایجاد شده از دیگر مشکلات است.

او با اشاره به این‌که در 10 سال گذشته مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت هفت برابر شده و دولت بیش از 54‌هزار‌میلیارد تومان بدهی دارد و این در حالی است که مطرح شده بود بدهکاری دولت به سازمان تامین‌اجتماعی به صفر رسیده است، توضیح داد: مشخص است که این اتفاق نیفتاده و البته باید توجه داشت که به لحاظ فنی و کارشناسی نیز این اتفاق غیرممکن است و در حالی که هر ماهه دولت باید یک‌هزار‌میلیارد تومان به سازمان پرداخت کند، بنابراین همواره دولت به این مجموعه بدهکار خواهد بود. وی گفت: تغییر هشت مدیر در هشت سال برای سازمانی که بین‌النسلی بوده و باید برنامه بلندمدت داشته باشد، موجب شده که نه تنها امکان برنامه‌ریزی بلندمدت وجود نداشته باشد بلکه امکان برنامه‌ریزی میان‌مدت و کوتاه‌مدت هم میسر نباشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان این‌که تحمیل چنین شرایطی در هشت سال بر سازمان تامین اجتماعی موجب شده که این مجموعه در تمامی بخش‌ها و حوزه‌های فعالیتی خود با مشکلات متعددی روبه‌رو باشد، اظهار داشت: صندوق در حوزه منابع در مرحله خطر وجود دارد و در سال‌جاری با کسری بودجه روبه‌رو هستیم، یعنی سازمان برای هزینه کردن باید از منابع خود برداشت کند و این یعنی وارد شدن خسارتی جبران‌ناپذیر به مجموعه که این روند از سال 87 آغاز شده است. نوربخش با اشاره به این‌که بودجه سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه‌گر باید قبل از سال تصویب شود، اظهارداشت: بودجه امسال در مرداد تصویب شده و در چنین شرایطی چگونه می‌توان سازمان را اداره کرد، چنین سازمانی باید برنامه داشته باشد؛ برنامه‌ای مبتنی بر اسناد بالادستی تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

سیدمحمد یاراحمدیان رییس هیات‌مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور نیز در این دیدار با اشاره به این‌که مشکلات سازمان تامین اجتماعی با مشارکت و حمایت جامعه کارگری برطرف می‌شود، گفت: مجمع عالی نمایندگان کارگران در زمره تشکل‌های کارگری مندرج در قانون کار و تامین اجتماعی است که قریب به چهار‌هزار و 900 کارگاه کوچک، متوسط و بزرگ را تحت پوشش دارد. یاراحمدیان افزود: بحث مشارکت سازمان تامین اجتماعی با شرکای اجتماعی و مخاطبان اثرات مثبت فراوانی دارد که باید مورد توجه خاص قرار گیرد. او تصریح کرد: یکی از معضلات مطرح در حوزه تامین اجتماعی بیمه‌گریزی است که براساس نتایج یک برنامه تحقیقاتی اگر شرایطی فراهم شود که جلوی این معضل گرفته شود، درآمدهای سازمان تامین اجتماعی تا 30‌درصد افزایش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha