سلامت نیوز : بدون آنکه متوجه باشیم قند و شکر بر سر سفره ایرانی، از صبحانه گرفته تا میان وعده‌ها جا خوش کرده است؛ غافل از اینکه این ماده غذایی می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت،‌ چاقی و حتی سرطان باشد.

حامد پورآرام در گفت‌وگو با فارس در مورد مضرات مصرف قند و شکر اظهار داشت: امروزه متأسفانه به طور ناخودآگاه مردم فکر می‌کنند که باید به همراه چای خود قند مصرف کنند و شاهد افزایش روز افزون مصرف قند و محصولات شیرین هستیم.

وی با بیان اینکه به تدریج ذائقه‌ مردم به غذاهای شیرین عادت می کند، افزود: کارخانجات مواد غذایی نیز روز به روز، محصولات شیرین‌تری بــه بــازار روانه می‌کنند تا حدی که تنوع محصولات حاوی شکر روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه به گزارشی که در انستیتو تحقیقات تغذیه صنایع غذایی کشور انجام شده اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش طرح جامع مطالعات الگوی مصرف مواد غذایی خانوار که در سال 81-79 انجام شده سرانه مصرف مواد قندی در کشور 59 گرم است که حدود 8.1 درصد انرژی دریافتی را در بر می‌گیرد.

به گفته پورآرام عادت کردن به ذائقه شیرین که به طور معمول از همان کودکی رخ می‌دهد، عوارض جسمانی متعددی نظیر اضافه وزن، دیابت، بیماری قلبی و آرتریت را در سنین بالاتر به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: قند و ترکیبات حاوی قند، کالری زیادی برای بدن تأمین می‌کنند اما مواد مغذی لازم را ندارند بنابراین باید سهم ناچیزی از انرژی دریافتی روزانه ما را تشکیل دهند. هر گرم قند 4 کیلوکالری انرژی تولید می‌کند و مانند چربی‌ها در صورتی که بیش از میزان مورد نیاز مصرف شوند سبب اضافه وزن، چاقی، افزایش فشار خون و افزایش چربی خون که همگی از عوامل موثر در بروز بیماری‌های قلبی عروقی هستند، می‌شوند.

وی به این نکته اشاره کرد که مصرف زیاد مواد قندی سبب ایجاد پوسیدگی دندان به ویژه در کودکان می شود و بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد مصرف زیاد قند و شکر با افزایش شیوع بعضی از سرطان‌ها مرتبط است.

این کارشناس ارشد تغذیه در پاسخ به اینکه تا چه حد مصرف قند و شکر در وعده غذایی روزانه مجاز است خاطرنشان کرد: با توجه به مضرات مصرف مازاد مواد قندی بر سلامت، توصیه می‌شود کمتر از 10 درصد انرژی روزانه از قندهای ساده تأمین شود به عنوان مثال اگر فرد روزانه 2 هزار کالری انرژی دریافت می‌کند می تواند کمتر از 200 کالری آن را (حدود 50 گرم) از قند و شکر دریافت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha