سلامت نیوز : معاون طب سنتی وزیر بهداشت با ابراز تاسف از دو مقوله افراط و تفریط در طب سنتی کشور بر لزوم ضابطه‌مند شدن این خدمات در کشور تاکید کرد.

دکتر محمود خدادوست،‌ در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: اکنون در مورد طب سنتی متاسفانه دو اتفاق در کشور ما می‌افتد که همان افراط و تفریط است؛ به طوری که کشور در این زمینه یک دوران تفریط یکصد ساله را داشت که کسی جرات نمی‌کرد اسمی از طب سنتی به میان آورد و اکنون هم در چند سال اخیر (از سال 86 به بعد) دوران افراطی را داشتیم. در این دوره افراطی به بهانه اقبال بیش از حد مردم، افرادی سعی کردند طب سنتی را که خودشان اجتهاد کرده‌اند، در جامعه رواج دهند. به دنبال آن از آنجا که این موضوع ضابطه مشخصی نداشت هر طور می‌خواستند خدمات ارائه می‌دادند و پول دریافت می‌کردند.

وی در این باره افزود: بر این اساس تاکید ما آن است که اولا خدمات طب سنتی ضابطه‌مند شود؛ به این منظور لازم است تعریف شود که چه نوع خدمتی را چه کسی می‌تواند ارائه دهد. آنچه که حکما گفته‌اند، طب سنتی در جهت حفظ تندرستی مردم است؛ این درحالیست که بر اساس آنچه که اکنون در کوچه و بازار اتفاق می‌افتد مردم فقط دارند حجامت می‌شوند و این طب سنتی نیست.

اخذ سلیقه‌ای هزینه‌های طب سنتی در غیاب تعریف تعرفه‌ای مشخص

خدادوست ادامه داد: در خدمات طب سنتی، اولویت دوم آن بود که این خدمات با تعرفه‌ای مشخص ارائه شوند. تاکنون هیچ تعرفه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم و به همین دلیل هر کسی بر اساس سلیقه خود هزینه‌ای را دریافت می‌کرد.

وی افزود: بر این اساس 12 خدمت طب سنتی، چه آن دسته از خدماتی که توسط متخصصان طب سنتی ارائه می‌شود و چه آن دسته از خدماتی که می‌تواند توسط پزشکان دوره دیده ارائه شود، تعریف و به دبیرخانه شورای عالی بیمه ارائه کردیم.

هنوز هیچ خدمتی از طب سنتی بیمه نشده است

معاون طب سنتی وزیر بهداشت درباره پوشش بیمه‌ای این خدمات نیز گفت:‌ از آنجا که سازمان‌های بیمه‌گر مشکلات مالی و اعتباری را مطرح کرده‌ بودند، تاکنون هیچ‌گونه خدمتی از خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه‌ قرار نگرفته است. البته پوشش بیمه‌ای خدمات را پیگیریم. هرچند که فاز نخست این موضوع آن است که تکلیف تعرفه‌های این خدمات مشخص شود و پس از آن باید تلاش کنیم که حداقل بخشی از این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

حفظ سلامتی و اصلاح سبک زندگی؛ پیام اصلی طب سنتی

از ظرفیت‌های طب سنتی غفلت نشود

وی پیام اصلی طب سنتی را حفظ سلامتی و اصلاح سبک زندگی خواند و با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های تایید شده طب سنتی، گفت: اکنون دنیا از ظرفیت‌های طب سنتی و مکمل تایید شده در نظام سلامت استفاده می‌کند، اما ما از این ظرفیت در نظام سلامت غفلت می‌کنیم.

وی افزود: وقتی طب سنتی صحیح وارد نظام سلامت نشود، عرصه برای فعالیت شیادان و سوء استفاده‌گران فراهم می‌شود . در بحث حفظ سلامتی و تندرستی و حتی در بحث درمان، ظرفیت استفاده از طب سنتی در کشور وجود دارد اما باید حساب شده و ضابطه‌مند شود.

خدادوست ادامه داد: در مجموع بویژه در شرایط کنونی تحریم‌ها، نباید در استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی غفلت شود. غفلت از این ظرفیت مساوی است با فعالیت شیادان و ورود داروهایی که در بسیاری از مواقع علامت درمانی ندارند.

خدادوست افزود: از آنجا که پیام اصلی طب سنتی حفظ سلامتی و اصلاح سبک زندگی است در طول این مدت تلاش کردیم بحث اصلاح سبک زندگی و اصول حفظ سلامتی را به سیستم شبکه و بهداشت و درمان کشور وارد کنیم. بر این اساس بسته‌های آموزشی برای بهورزان و بسته‌های آموزشی مجازی و فیزیکی را برای مربیان بهورزی آماده کردیم.

وی در این باره ادامه داد: بسته‌های آموزشی کوتاه و بلند مدت (24 ساعته و300 ساعته) برای گروه‌های پزشکی و پزشکان خانواده با محوریت رعایت اصول حفظ سلامتی و تندرستی نیز آماده شده است. اگر هم جایی در طب سنتی به بحث درمان ورود کردیم جهت آن است که بتوانیم از ظرفیت‌های این طب و همچنین ظرفیت‌های داخلی کشور در امر درمان‌های طب سنتی در موارد بی‌قائله استفاده شود.

پیام طب سنتی تنها حجامت نیست!

خدادوست در پایان گفت: روش‌هایی که متاسفانه امروزه به نام طب سنتی در کشور مشاهده می‌شود اصلا خدمات طب سنتی و حرف حکمای ما نیست، طب سنتی که تنها حجامت نیست. پیام طب سنتی این نیست که برای هر بیماری حجامت توصیه ‌شود یا در مراکز مجاز و غیرمجاز بعضا به هر کسی داروی ترکیبی پیچیده‌ای داده شود که حتی خود پزشک هم نداند آن دارو چیست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha