سلامت نیوز : یک روانشناس کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه کودکان دیرآموز نیازمند صرف انرژی و توجه بیشتری نسبت به سایر دانش آموزان هستند، توصیه کرد: تشویق این کودکان بلافاصله پس از کسب موفقیت در پیشرفت تحصیلی و ایجاد انگیزه در آنها بسیار موثر است.

دکتر محمدرضا کوشش در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: به بچه‌هایی که از لحاظ شناختی در محدوده بهره هوشی 70 تا 75 و 85 تا 90 قرار دارند، در آموزش و پرورش کودکان دیرآموز یا کندآموز گفته می‌شود؛ همچنین در روانشناسی این دسته از افراد، بچه‌های مرزی خوانده می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات یادگیری کودکان دیرآموز، تصریح کرد: این بچه ها توجه و تمرکز پایینی داشته و در پاسخ دهی به سوالات تاخیر دارند. لذا سطح یادگیری در آنها پایین بوده و به راحتی مسائل آموزشی را فرا نمی گیرند.

این روانشناس کودک و نوجوان گفت: وقوع حرکات تکانشی، ترس و وحشت، خشونت در کودکان از نشانه‌های این کودکان به شمار می رود که برخی از بچه‌های بیش فعال و مبتلا به اختلالات اضطرابی می‌توانند در این دسته از کودکان دیرآموز قرار بگیرند.

دکتر کوشش نگرش منفی نسبت به تحصیل و بی میلی به مدرسه رفتن را یکی از علایم کودکان مرزی دانست و گفت: این بچه ها چون موفقیت زیادی در درس ندارند از سوی همکلاسی‌ها و معلم‌ها معمولا مورد سرزنش قرار می گیرند، به همین دلیل دارای اعتماد به نفس پایینی هستند. تمسخر، آزار و اذیت ازجمله مواردی است که این دسته از کودکان در محیط آموزش با آن مواجه می‌شوند چرا که به علت درماندگی در یادگیری با سایر بچه ها متفاوت شده و در کلاس درس شاخص می شوند.

وی با بیان اینکه تقویت کانال حسی و حواس پنج گانه از طرق مختلف یکی از راهکارهای کمک به افزایش توانایی در کودکان دیرآموز محسوب می شود، افزود: ارتباط تنگاتنگ میان والدین و مربیان مدرسه و ارائه گزارش دقیق درخصوص وضعیت این کودکان به یکدیگر موجب افزایش مهارت ها و توانایی این کودکان می شود.

کوشش گفت: بهتر است این دانش آموزان در کلاس‌هایی با جمعیت اندک در حدود 15 تا 20 نفره با معلمین ویژه قرار بگیرند. لازم است مفاهیم کلی آموزش در عین حال که به همه بچه‌ها تدریس می شود به این دسته از کودکان با تکرار و سماجت بیشتری همراه باشد. باید به خاطر داشت اجرای این موارد برای ارتقای سطح سواد همه بچه‌ها اگرچه بسیار سودمند است اما هزینه‌های قابل توجهی نیز می‌طلبد.

وی با تاکید بر شناسایی کودکان دیرآموز در روزهای ابتدایی مدرسه به معلمان توصیه کرد: این دسته از بچه ها نیازمند صرف انرژی و توجه بیشتری هستند. برنامه ریزی درسی برای این افراد باید از کم و آسان شروع شده و به تدریج افزایش یابد. استفاده از مکانیسم‌های تشویقی و تقویت کننده بلافاصله و سریع در قبال موفقیت‌های کودکان دیرآموز در پیشرفت تحصیلی و ایجاد انگیزه در آنها بسیار موثر است.

این روانشناس کودک و نوجوان در پایان خاطرنشان کرد: ملاک‌های استاندارد طرح سنجش آموزش و پرورش پیش از مدرسه از نظر غربالگری بسیار مفید است اما به نظر می رسد مداخله و همکاری متخصصین و روانشناسان کودک در این برنامه به ارتقای سطح کیفی سنجش کمک کننده باشد. خانواده ها باید توجه داشته باشند انجام تست هوش و رفتارهای انطباقی قبل از مدرسه برای کودکان ضرورت دارد و بدینوسیله نقص و کارکرد بچه‌ها شناسایی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha