رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه :« هنوز حد مجاز استفاده از سموم توسط وزارت جهاد کشاورزی مشخص نشده است.» از استفاده 40 نوع سم در تولید محصولات کشاورزی خبر داد.

 کوتاهی جهاد کشاورزی در تعیین حدود استفاده از سموم/تکذیب آلودگی مرغ های تهران/ نظارت بر آبیاری مزارع با فاضلاب در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست
سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه :« هنوز حد مجاز استفاده از سموم توسط وزارت جهاد کشاورزی مشخص نشده است.» از استفاده 40 نوع سم در تولید محصولات کشاورزی خبر داد.

نظارت بر محصولات کشاورزی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دکتر رسول دیناروند در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد؛ گفت: «نظارت بر محصولات کشاورزی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان دامپزشکی نیز بر تولید فرآورده های دامی و خام نظارت دارد. حیطه نظارت وزارت بهداشت بر مواد غذایی فرآوری شده است که بدون مجوز از سوی سازمان غذا و دارو فرآوری محصولات انجام نمی گیرد. البته وزارت بهداشت فقط وظیفه کنترل های قبل از ورود محصولات غذایی به بازار را ندارد بلکه پس از ورود این محصولات به بازار نیز بر آن نظارت داشته و به صورت ادواری کالاهایی را از سطح عرضه جمع آوری کرده و در آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد تا تطابق یا عدم تطابق آن با استانداردها مشخص شود.»

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه استانداردهای مواد غذایی توسط سازمان استاندارد ابلاغ می شود، گفت:« البته برخی از استانداردها، اجباری نیستند و وزارت بهداشت بدون توجه به این مسئله معمولا وظیفه نظارت بر استانداردها را برعهده دارد و ممکن است حدی را برای مواد غذایی تعیین کرده باشیم که حتی از اداره استاندارد سختگیرانه تر باشد.»

تکذیب اخباری که درباره آلودگی مرغ های تهران به سرب منتشر شد
وی با تکذیب اخباری که درباره آلودگی مرغ های تهران به سرب منتشر شده بود؛ تاکید کرد:« دو هفته پیش فردی که مسئولیتی در این زمینه نداشت خبر از آلودگی مرغ های تهران به سرب و فلزات سنگین داد. گرچه نظارت بر این مسئله وظیفه وزارت بهداشت نبود اما اقدام به جمع آوری نمونه هایی از سطح بازار کردیم  و با ارزیابی در آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو مشخص شد که چنین مسئله ای صحت نداشته و با قاطعیت اعلام می کنیم که آلودگی مرغ هایی که در سطح تهران تست شده اند در حد استانداردها بوده و جای نگرانی برای مردم وجود ندارد.»


سامانه دریافت شکایات در وزارت بهداشت سامانه متمرکزی نبود
دیناروند درباره سامانه دریافت شکایات مواد غذایی گفت:« سامانه دریافت شکایات در وزارت بهداشت سامانه متمرکزی نبوده اما از زمان راه اندازی سامانه 1490 شکایت ها قابل دسته بندی بوده است. متاسفانه بیشترین شکایت ها در سال گذشته و 6 ماهه اول سال 92 بیشتر مربوط به دارو و سپس مربوط به درمان بوده است که شیب نزولی داشته است و کمترین شکایت ها مربوط به ایمنی مواد غذایی بوده است.»

نظارت بر موادی مثل لوله باز کن ها تحت نظارت وزارت بهداشت نیست
معاون وزیر بهداشت درباره اخباری که راجع به مسمومیت کودکان با محلول های لوله بازکن منتشر شد، گفت:« نظارت بر این مواد تحت نظارت وزارت بهداشت نیست و تنها بر کالاهایی که مصرف انسانی دارند، نظارت می کنیم اما با توجه به اتفاقاتی که روی داد خود را مسئول دانستیم که این مسئله را پیگیری کنیم تا دیگر تکرار نشود که نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد و ممکن است که این محصولات ملزم به دریافت مجوز از وزارت بهداشت شوند.»

در زمینه کشاورزی مشکلات جدی وجود دارد
وی در پاسخ به سئوالی درباره آلودگی های مواد غذایی نظیر برنج، آب های معدنی و ... و نیز قاچاق مواد غذایی و یا استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی؛ گفت:« نگرانی هایی که مردم از آلودگی مواد غذایی دارند را نمی توان نادیده گرفت. ما مشکلات جدی را در حوزه تولید محصولات کشاورزی داریم که یکی از آن مشکلات ، میزان سمومی است که در تولید محصولات کشاورزی به کار می رود. »

دکتر دیناروند با بیان اینکه هنوز حد مجاز استفاده از سموم توسط وزارت جهاد کشاورزی مشخص نشده است، گفت:« گاهی گزارش می شود که تا 40 نوع سم در تولید محصولات کشاورزی استفاده می شود که امکان نظارت بر بسیاری از محصولات خام کشاورزی وجود ندارد مگر اینکه شرایط تولید آن به اندازه کافی کنترل شود. ما نمی توانیم آزمایشگاه های کنترل در میادین عرضه میوه و تره بار مستقر کنیم . باید مراحل تولید محصولات کشاورزی به صورت صحیح توسط کسانی که دست اندرکار هستند آموزش داده شود تا سلامت مردم با استفاده از محصولات به خطر نیفتد. »

استفاده از غذاهای ارگانیک ترویج شود
وی گفت:« لازم است روش های تولید محصولات که به استفاده از سموم کمتری نیاز دارند ترویج و فرهنگ سازی شود همچنین استفاده از غذاهای ارگانیک ترویج شود که البته این محصولات قیمت گران تری دارند اما مردم علاقمند هستند که غذاهای سالم مصرف کنند.»

آمار دقیقی از ورود مواد غذایی قاچاق به کشور نداریم
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه احتمال خطار در جاهایی که غذا فرآوری و با پروانه وزارت بهداشت وارد بازار می شود، کمتر است؛ گفت:« البته ممکن است فرآورده های غیرمجازی به کشور وارد شود که می توان به بازارچه های مرزی و یا بنادر اشاره کرد که از جمله راه های ورود محصولات قاچاق به کشورند که قابل کنترل نیستند. »

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از ورود مواد غذایی قاچاق به کشور نداریم، گفت:« شناسایی منشاء قاچاق مواد غذایی به کشور کار سختی است. اخیرا وزارت بهداشت برچسب گذاری مواد غذایی را شروع کرده است و کالاهای مهم نباید بدون برچسب اصالت وزارت بهداشت عرضه شوند اما متاسفانه باز هم راه های گریز از این مسئله وجود دارد چرا که امکان سوء استفاده از برچسب ها نیز وجود دارد و کالاهای قاچاق توانسته اند از برچسب های تقلبی استفاده کنند.»

برچسب اصالت یکی از بهترین راه های شناسایی و کنترل محصولات قاچاق است
دیناروند در پاسخ به اینکه آیا از برچسب اصالت وزارت بهداشت به مانند طرح شبنم سوء استفاده شده است؛ گفت:« به دلیل اینکه برچسب اصالت وزارت بهداشت به کالاهای وارداتی محدود است و گستردگی برچسب طرح شبنم را ندارد کمتر امکان سوء استفاده از آن وجود دارد. اما شیوه برچسب اصالت یکی از بهترین راه های شناسایی و کنترل محصولات قاچاق است که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد و حتی برای استفاده از آن قانون تدوین شده است. البته موازی کارها یکی از نقاط ضعف این برچسب گذاری ها است که تعاملاتی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا خواهیم داشت تا این موازی کاری ها برطرف شود.»

نظارت بر آبیاری مزارع با فاضلاب در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست
معاون وزیر بهداشت درباره آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب گفت:« وزارت بهداشت همیشه مخالفت خود را با این شیوه اعلام کرده است اما این کار در حیطه نظارت مستقیم وزارتخانه نیست و تنها می توانیم در این زمینه  اطلاع رسانی و پیگیری داشته باشیم البته وضعیت استفاده از اب های فاضلاب برای آبیاری مزارع نسبت به گذشته بهتر است. »

وی درباره میزان دسترسی مردم به مواد غذایی گفت:« در کشور ما عدم دسترسی مردم به مواد غذایی بسیار کم است و زیر 3،4 درصد است و بیشترین معضل در کشور ما در حال حاضر پرخوری و چاقی است که 10 برابر بیشتر از عدم دسترسی به غذا است لذا از نظر شیوع بیماری هایی نظیر دیابت و بیماری های قلبی در کشور به مانند کشورهای صنعتی هستیم.»

گسترش رشد بیماری های غیرواگیر در کشور
دیناروند با بیان اینکه رشد بیماری های غیرواگیر در کشور در حال گسترش است؛ گفت:« هنوز شاخص های مصرف برخی فرآورده های غذایی مضر که موجب شیوع بیماری های قلبی و دیابت می شود در کشور بالاست. مصرف نمک و شکر در کشور ما در مقایسه با کشورهای شرقی مثل چین بیشتر است اما مصرف شیر در کشورمان از میانگین های جهانی پایین تر است. آمار دقیقی از مصرف میوه و سبزجات در کشور نداریم اما مصرف آن بالاست. میانگین مصرف گوشت سفید نیز در کشور ما یک چهارم است. »

وی در پاسخ به اینکه مصوباتی که در شورای عالی سلامت درباره سلامت غذا در اداره جات انجام گرفت به کجا رسید؛ گفت:« مصوبات در دولت دائمی نیست و با تغییر دولت ها، جابه جا می شوند. هزینه برخی مصوبات بالا است مثل جایگزینی قند با شیرین کننده های طبیعی که برای ادارات گران تمام می شود. »

صدا و سیما برای تبلیغات مواد غذایی مضر سلامت قوانین خود را دارد
وی درباره تبلیغ مواد غذایی مضر سلامت در صدا و سیما گفت:« سازمان صدا و سیما ضوابط مربوط به خود را دارد و معتقد است که تبلیغ کالاهایی که مجوز تولید از وزارت بهداشت دارند، مجاز است مگر اینکه به صراحت در قانون تبلیغ کالایی ممنوع شده باشد مثل تبلیغ سیگار یا دارو که در قانون ممنوع اعلام شده است.»
رییس سازمان غذا و دارو درباره مصرف شیرهای فله ای گفت:«با عرضه شیرفله مخالف هستیم. سازمان دامپزشکی مجوز عرضه آن توسط دامداری ها را داده بود که اعلام کردیم آن را اصلاح کند. در دنیای امروز مصرف شیرفله ای منطقی نداردچرا که غیرقابل کنترل است و ممکن است تقلباتی در آن صورت گیرد.»

وی درباره سامانه پایش غذا که سال گذشته راه اندازی شد گفت: «همکاری ما با مرکزی که راه اندازی سامانه پایش غذا را بر عهده داشت متوقف شده است. این سامانه با مشکلاتی روبرو بود که به زودی برطرف خواهد شد.»









برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha