چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 84270

حذف یارانه شیر اولین سنگ کج دیواری بود که می‌رود تا ثریا کج برود و این دیوار متاسفانه بر سر مردم بی‌پناهی خواهد ریخت که منتظر هستند بر‌اساس تمامی اسناد بالادستی دولت و سند چشم‌انداز از امنیت غذایی‌شان مراقبت شود؛ مردمی که حق دارند بپرسند چه نهادی باید با تنظیم قیمت مواد غذایی ارزشمند آنها را قادر کند که تغذیه مناسبی داشته باشند تا بیمار نشوند؟

افزایش بیماری‌، پیامد گرانی شیر
سلامت نیوز : حذف یارانه شیر اولین سنگ کج دیواری بود که می‌رود تا ثریا کج برود و این دیوار متاسفانه بر سر مردم بی‌پناهی خواهد ریخت که منتظر هستند بر‌اساس تمامی اسناد بالادستی دولت و سند چشم‌انداز از امنیت غذایی‌شان مراقبت شود؛ مردمی که حق دارند بپرسند چه نهادی باید با تنظیم قیمت مواد غذایی ارزشمند آنها را قادر کند که تغذیه مناسبی داشته باشند تا بیمار نشوند؟
           
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ تا هزینه‌های کمرشکن درمان، فرش زیر پایشان و حتی سرپناهشان را ببلعد، چه کسی مسوول است که سیاست‌های پیشگیرانه و خصوصا تغذیه پیشگیر را نهادینه کند. حفظ و ارتقای سلامت مردم یک وظیفه همگانی است؛ وظیفه‌ای که انجام آن در قالب فراهم‌آوردن امکان تغذیه مناسب به کاهش چشمگیر هزینه‌های درمانی و افزایش توانمندی جامعه منجر می‌شود. هر اقدام و سیاستی که این کالای ارزشمند یعنی سلامت را مخدوش کند توسط هر ارگان و نهادی صورت گیرد، مطرود و مردود است.  

مردم به ما که در حد وسعمان با آموزش‌های کاربردی تغذیه تلاش می‌کنیم، بگوییم چه بخورند و چه نخورند که سالم‌تر بمانند، می‌گویند چرا تصمیم‌سازان و سیاستگذاران حاضرند هزینه‌های سرسام‌آور بیماری‌های ناشی از کمبود‌های تغذیه‌ای، سوءتغذیه کودکان و ناتوانی‌های ناشی از آن، شکستگی‌های استخوان، پروتز‌های‌ گران و اعمال جراحی‌های جان‌ستان و خانمان‌سوز و معلولیت‌های دردناک متعاقب آن را بپردازند ولی نمی‌خواهند با سرمایه‌گذاری اندک در برنامه‌های حمایتی و یارانه‌ای سدی محکم در مقابل افزایش بار بیماری‌ها ایجاد کنند. 

مردم می‌پرسند چرا کسی کالاهای نامناسب را‌ گران نمی‌کند که کمتر مصرف شود، روغن‌های حاوی چربی اشباع و ترانس، موادغذایی شور و... افزایش چشمگیر بیماری‌های قلبی را به‌دنبال دارد و سن ابتلا روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند، چرا کسی به‌فکر کمک به خانواده برای انتخاب صحیح غذا نیست. چرا از حربه قیمت تنها مواد غذایی باکیفیت را نشانه گرفته‌اید و آنها را‌ گران می‌کنید.  شیر و فرآورده‌های آن، تخم‌مرغ و... از کالاهای ارزشمندی است که باید تا حد نیاز افراد خانواده، در سبد غذایی و سفره جایگاه داشته باشد.
 پیشنهاد علمی، عملی و منطقی برای حفظ سلامت تغذیه‌ای مردم که می‌تواند توسط شورایعالی سلامت و امنیت غذایی و ستاد تنظیم بازار اجرا شود و هزینه‌ای هم به دولت تحمیل نکند، افزایش قیمت کالاهای غذایی و غیرغذایی مضرسلامت و استفاده از سود ناشی از آن برای برقراری بسته‌های حمایتی برای کالاهای تغذیه‌ای ارزشمند است. 

برای مثال اگر روغن جامد بسیار ناسالم که به قنادی‌ها سرازیر می‌شود ‌گران و قیمت انواع شیرینی به تبع آن‌گران شود، چه اتفاقی می‌افتد جز اینکه کاهش مصرف این شیرینی به سلامت کمک می‌کند، اگر تمام محصولات غذایی شور که مصرف بالای آن افزایش فشار خون را به‌دنبال دارد سه برابر شود، چه اتفاقی می‌افتد.‌گران‌شدن کالاهایی مانند سیگار، انواع فست‌فود‌ها، قلیان، اسنک‌های ناسالم و بسیاری از مواد دیگر که می‌شود فهرست آن را در یک جلسه کارشناسی تهیه کرد، می‌تواند منبع درآمدی برای کاهش قیمت کالاهای ارزشمند تغذیه‌ای مانند شیر، تخم‌مرغ، روغن‌مایع سالم مانند زیتون و... باشد.

قیمت‌گذاری صحیح می‌تواند بر انتخاب مردم اثر بگذارد و به نفع سلامت عمل کند. نیروی انسانی سالم راه ما را به‌سوی توسعه هموار می‌کند سلامت را برای همه بخواهیم و همه برای سلامت تلاش کنیم. به امید اینکه همه ما تصمیم‌های سلامت‌نگر را در تمام برنامه‌های توسعه، در تمام وزارتخانه‌ها جاری کنیم.

 ربابه شیخ‌الاسلام . متخصص سلامت عمومی و تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha