چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸

سلامت نیوز : سکته مغزی یکی از مشکلاتی است که می‌تواند موجب ناتوانی شدید فرد شود و این وضع‌ هم ممکن است برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند.خیلی از افراد این واقعیت را می دانند و با شیوه های پیشگیری از بروز سکته هم آشنا هستند، ولی اگر زمانی این اتفاق برایشان پیش بیاید، ممکن است به درستی ندانند چه کار باید کنند و چه اقداماتی لازم است، انجام شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اینها همه در حالی است که دکتر وحید دستجردی تاکید می کند بیماری را که سکته کرده است، باید بلافاصله به مراکز درمانی مجهز برسانید تا از بروز سکته های بزرگ تر پیشگیری و در بهترین زمان هم اقدامات درمانی لازم برای او انجام شود. بنابراین مهم است علائم هشدار دهنده سکته مغزی را بشناسیم و بدانیم در صورت بروز این علائم چه کاری باید انجام شود. برای آشنایی هرچه بیشتر با این موارد با دکتر مهدی وحید دستجردی، متخصص مغز و اعصاب گفت وگویی کرده ایم که طی آن، این پزشک متخصص به پرسش های ما در مورد نشانه های خطرساز سکته مغزی چنین پاسخ داده است:

علائم هشداردهنده سکته مغزی کدام است؟

به طور کلی می توان گفت علائم هشداردهنده سکته مغزی به صورت ضعف یا بی حس شدن یک نیمه بدن، اختلال تعادل یا اختلال بینایی بروز می کند. در مورد اختلال بینایی ممکن است فرد برای چند دقیقه احساس کند، چیزی مانند یک پرده، مقابل یکی از چشم هایش است و بعد از گذشت چند دقیقه هم این مشکل برطرف می شود. اختلال تعادل هم در حالتی ایجاد می شود که شخص ناگهان تعادلش را از دست می دهد و نمی تواند بخوبی راه برود.

چطور باید متوجه شویم این علائم به سکته مغزی مربوط است؟

موضوع مهم این است که در سکته مغزی، علائم به صورت ناگهانی ایجاد می شود. به عبارت دیگر، طی یک، دو یا چند ثانیه چنین علائمی ایجاد خواهد شد و این که علائم سکته مغزی طی چند ساعت یا چند روز نمایان شود، موردی نادر است و به طور معمول چنین اتفاقی نمی افتد. پس زمانی که به طور ناگهانی یک سمت بدن ضعیف یا بی حس یا دچار سوزش ناگهانی می شود، می توان به سکته شک کرد.

ممکن است این علائم خود به خود برطرف شود؟

بله، ممکن است این علائم خیلی زود و در مدت چند دقیقه برطرف شود که البته این شانس بزرگی برای بیمار به حساب می آید. گاهی نیز علائم می تواند مدت ها باقی بماند و حتی تا آخر عمر وجود داشته باشد، اما مهم ترین نکته برای ما این است که سکته مغزی را خیلی زود و بموقع تشخیص دهیم و آن را شناسایی کنیم.

چرا تشخیص و درمان بموقع تا این حد اهمیت دارد؟

در واقع با تشخیص بموقع در چند ساعت اول و انجام اقدامات درمانی لازم ممکن است بیمار نجات پیدا کند و دچار ناتوانی نشود. در حالی که اگر این علائم را به درستی تشخیص ندهیم، در آینده هم ممکن است درمان ها کمک زیادی به فرد نکند.

بنابراین شما چه توصیه ای به افراد می کنید تا سکته هرچه زودتر تشخیص داده و درمان شود؟

یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن دقت شود، سکته های مغزی گذراست. به این معنی که در این شرایط، لخته خونی در ناحیه ای از مغز به وجود می آید و طی چند دقیقه ممکن است حل شود و شخص دوباره به شرایط عادی برگردد، اما احتمال تکرار سکته مغزی زیاد است و به همین دلیل باید به آن توجه ویژه ای شود. در حقیقت، پس از سکته های مغزی گذرا احتمال بروز سکته مغزی وجود دارد که حتی ممکن است موجب ناتوانی فرد تا پایان عمرش شود. پس توصیه می شود در صورت ایجاد نشانه هایی که پس از مدتی بهبود می یابد، آنها را ساده نگیرید و حتما به متخصصان مغز و اعصاب مراجعه کنید تا در صورت بروز سکته گذرا، بموقع آن را درمان و از تکرارش پیشگیری کند.

آیا در این صورت درمان موثری هم برای فرد وجود دارد؟

بله، چون قبل از رخ دادن یک سکته مغزی بزرگ به کمک داروهایی ساده می توان از بروز آن پیشگیری کرد، ولی اگر سکته بزرگی رخ دهد، لخته خون در محل باقی بماند و چند دقیقه خون به مغز نرسد، دیگر کاری نمی توان انجام داد و آن قسمت از مغز از بین می رود.

افراد چطور می توانند متوجه سکته مغزی گذرا شوند و به پزشک مراجعه کنند؟

نقایص حسی و حرکتی یعنی ضعف ناگهانی در یک نیمه بدن یا بی حسی و سوزش ناگهانی یک طرف بدن یا تعادل نداشتن که به طور ناگهانی ایجاد شده و چند دقیقه طول می کشد و برطرف می شود، زنگ خطر بسیار مهمی است که پس از آن حتما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود. چون متخصص مغز و اعصاب می تواند تشخیص دهد این مساله ناشی از یک سکته کوچک و گذرا بوده است یا نه و در صورت این که سکته گذرایی اتفاق افتاده باشد نیز به کمک درمان مناسب می تواند از بروز سکته اصلی پیشگیری کند.

آیا اطرافیان می توانند برای فردی که سکته مغزی کرده است، در همان دقایق اولیه کاری انجام دهند تا از بروز صدمات پس از سکته پیشگیری شود؟

متأسفانه هیچ کاری از دست اطرافیان ساخته نیست و به همین دلیل توصیه می شود در آن دقایق، هیچ اقدام درمانی ای انجام ندهند. همچنین در آن زمان نباید تلاش شود به شخص سکته کرده دارو یا آب بدهند چون ممکن است بلع بیمار هم مختل شده باشد و در نتیجه غذا یا آبی که به او خورانده می شود، موجب بسته شدن راه گلو و خفگی شود.

پس نباید هیچ اقدام خاصی انجام دهید و به جای آن سعی کنید بیمار را هر چه زودتر و در اسرع وقت به نزدیک ترین مرکز درمانی مجهز برسانید. یادتان باشد مراکز درمانی کوچک هم نمی تواند به این افراد کمک کند و به همین دلیل نباید فکر کنید درمانگاه کوچکی که سر کوچه تان است، بهترین انتخاب خواهد بود. چون این افراد باید به مراکز مجهزی برسند که حداقل سی تی اسکن داشته باشد و در ساعات اولیه درمان های لازم را برایشان انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha