سلامت نیوز : عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان را برشمرد و گفت: ‌روش‌های تشخیصی - درمانی سرطان پستان بهبود یافته است و شمار قابل توجهی از مبتلایان پس از طی دوره‌های درمانی به زندگی باز می‌گردند.

دکتر عصمت‌السادات هاشمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان عنوان کرد: بخشی از عوامل خطر ابتلا به این نوع از سرطان غیرقابل تغییر است نظیر عوامل ژنتیکی که باعث می‌شود بروز یک بیماری در برخی خانواده‌ها شایع‌تر باشد.

وی ادامه داد: عوامل ژنتیکی 10 تا 15 درصد عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان را تشکیل می‌دهد.

این پزشک جراح با بیان اینکه بخشی از این عوامل غیرقابل تغییر هستند که از جمله آنها می‌توان به جنس و سن اشاره کرد، اظهار کرد: سرطان پستان در زنان بسیار شایع‌تر است و با افزایش سن از احتمال شیوع بالاتری برخوردار می‌شود.

دبیر اجرایی ششمین کنگره سرطان پستان جهاد دانشگاهی افزود: عوامل تغذیه‌ای، چاقی و اختلالات هورمونی به دنبال مصرف هورمون پس از یائسگی، می‌توانند در بروز این بیماری نقش داشته باشند. عوامل یاد شده قابل کنترل و تغییر بوده و افراد می‌توانند با رعایت موازین پیشگیری، اصلاح سبک زندگی، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل از احتمال بروز سرطان پستان بکاهند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی درباره نقش آلودگی هوا در بروز سرطان پستان نیز گفت: تاکنون مطالعه‌ای در این خصوص در ایران انجام نشده و موضوع نقش آلودگی هوا در بروز سرطان اثبات شده نیست.

وی با بیان اینکه البته شاهد گسترش ابتلا به سرطان پستان در دهه اخیر هستیم، اظهار کرد: متاسفانه علی رغم اینکه ایران جزو کشورهای با شیوع نسبتا کم سرطان پستان است، اما سن ابتلا به این نوع از سرطان در میان زنان ایرانی، یک دهه پایین‌تر است.

هاشمی از بهبود روش‌های تشخیصی درمانی سرطان پستان نیز سخن گفت و عنوان کرد: امروز با تشخیص زودهنگام و پیشرفت امکانات و تجهیزات، روند تشخیصی سرطان پستان نیز بهبود یافته است و درصد بسیار بالایی از این بیماران پس از طی دوره‌های درمانی به زندگی باز می‌گردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha