سلامت نیوز : وزارت بهداشت شیر مادر (همراه با ویتامین AD یا مولتی ویتامین) به تنهایی برای مدت 6 ماه اول می‌تواند تمام مواد غذایی لازم برای شیر خوار را تأمین کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سمانه سادات حسینی، کارشناس کودکان گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت نیشابور گفت:  پس از 6 ماه شیر خوار به آهن و مواد غذایی بیشتری نسبت به آنچه در شیر مادر موجود است، نیاز دارد و از این زمان شیرخوار باید کم کم با غذاهای جامد آشنا شود.

سادات حسینی افزود: شروع زودتر از موعد غذای کمکی، باعث بروز حساسیت هایی در شیر خواران به دلیل ناتوانی سیستم هضم غذایی آنها می شود.

وی بیان داشت: باید توجه داشت در صورت عدم وزن گیری و کافی نبودن شیر مادر فقط در صورت تایید کارکنان بهداشتی یا پزشک می توانید تغذیه کمکی را زودتر از 6 ماهگی شروع کنید.

کارشناس کودکان گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت نیشابور اضافه کرد: شروع تغذیه کمکی نباید دیرتر از 6 ماهگی باشد و مواد غذایی چه از نظر نوع و چه از نظر مقدار به تدریج به برنامه غذایی شیرخوار اضافه شود و پس از شروع غذای کمکی به تغذیه با شیر مادر تا پایان 2 سالگی ادامه دهید.

حسینی اظهار داشت: وقتی غذاهای کمکی را شروع می کنید به تغذیه با شیر مادر بیش از پیش ادامه دهید و هر زمان شیر خوار مایل بود به او شیر بدهید مدت هر وعده تغذیه با شیر مادر نیز باید مشابه قبل باشد.

وی افزود: قبل از تهیه غذا دستان خود را تمیز بشویید و از تمیز بودن تمام ظروف مورد استفاده مطمئن شوید.

وی خاطرنشان کرد: از یک نوع ماده غذایی ساده شروع و کم کم به مخلوطی از چند نوع برسانید و در شروع ، غذاهای نسبتاً رقیق (کمی غلیظ تر از شیر مادر) تهیه کنید و سپس به تدریج بر غلظت آن بیفزایید.

کارشناس کودکان گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت نیشابور ادامه داد: شیرخوار را از سن 6 ماهگی تشویق کنید مایعات را با فنجان بنوشد.

وی یادآور شد: بین اضافه کردن مواد غذایی مختلف 5 تا 7 روز فاصله بگذارید این کار باعث می‌شود اگر ناسازگاری به یک ماده غذایی وجود داشته باشد شناخته شود و از طرف دیگر دستگاه گوارش شیر خوار فرصت عادت به مواد غذایی را پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha