سلامت نیوز : رئیس اداره چشم وزارت بهداشت گفت: برخی مطالعات حاکی از آن است که در تهران کمتر از یک درصد و در شهرهای دیگر بالای یک درصد جمعیت نابینا هستند و بیماران دیابتی از جمله افراد در معرض خطر نابینایی هستند.

علیرضا مهدوی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: وزارت بهداشت مطالعات مختلفی را برای شناسایی بیماری‌های چشمی و تأثیرگذار و کم‌بینایی یا نابینایی جمعیت کشور در دستور کار دارد و چند مطالعه در تهران و خوزستان انجام شده است که حجم نمونه‌های گرفته شده حاکی از آن است که نابینایی در یک درصد جمعیت شیوع دارد.

وی افزود: طبق آمار موجود در تهران کمتر از یک درصد افراد و در سایر مناطق کشور حدود 2 برابر این رقم نابینا هستند که این رقم شباهت زیادی به آمار کشورهای توسعه یافته دارد البته رقم مطلوب سازمان بهداشت جهانی زیر 3 دهم درصد در هر جمعیتی است.

به گفته مهدوی میزان کم‌بینایی در هر جامعه‌ای 4تا 6 برابر آمار نابینایی آن جامعه است.

هماهنگ‌کننده کشوری برنامه پیشگیری از نابینایی و ناشنوایی تصریح کرد: البته نابینایی و بیماری‌های چشمی وابسته به سن است و هر چه سن جامعه به سمت پیرشدن برود نابینایی نیز در آن جامعه بیشتر دیده می‌شود و اگر در کشوری مانند آمریکا پیری شبکیه شایع است دلیل آن بالا رفتن سن جمعیت است.

وی در مورد انجام غربالگری برای پیشگیری از گسترش کم‌بینایی در جامعه گفت: طرح غربالگری کودکان 4 تا 6 سال با همکاری وزارت بهداشت  و سازمان بهزیستی در حال انجام است و وزارت بهداشت با همکاری وزارت آموزش و پرورش در دو مقطع بدو ورود به دبستان و بدو ورود به راهنمایی سطح بینایی دانش‌‌آموزان را سنجش می‌کند.

وی دیابت را یکی از عوامل ایجاد نابینایی در کشور عنوان کرد و گفت: در همین راستا از سال 89 برنامه کشوری دیابت در شهر تهران و سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال اجرا است و افراد می‌توانند از طریق مراکز بهداشتی- درمانی که واحد دیابت در آنجا دایر است برای ویزیت اولیه مراجعه کنند.

رئیس اداره چشم وزارت بهداشت تصریح کرد: در صورتی که بیماران به ارجاع نیاز داشته باشند به بیمارستان‌های تخصصی ارجاع داده می‌شوند تا یک متخصص داخلی عوارض کلیوی، ریوی، قلبی و عصبی فرد را بررسی و یک متخصص چشم خدمات تخصصی چشم را به بیماران ارائه کنند.

وی گفت: این طرح در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت مانند تبریز، تهران، اصفهان، شیراز و اهواز راه‌اندازی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha