سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اقتصاد سلامت بودجه تمام کشورهای دنیا را به چالش کشیده است و اگر می‌بینیم امروز یکی از چالش‌های بزرگ کشورها بحث خدمات درمانی است نشان می‌دهد که اقتصاد سلامت با هیچ کشوری شوخی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ شاهین شیرانی در اولین همایش تجاری سازی گیاهان دارویی و فراورده های که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: سلامت حق مردم است و در دین و شرع نیز یک حق شناخته شده پس وظیفه حاکمیت است که سلامت مردم را تامین کند.

وی با بیان اینکه سلامت مانند امنیت یک نیاز اساسی است، افزود: در کشور ما بحث نظام پزشکی باید سلامت محور باشد نه درمان محور اما متاسفانه در کشور درمان محوری بر سلامت محوری ارجحیت دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی سلامت معنوی را از موارد کیفیت زندگی عنوان کرده است، ادامه داد: کیفیت زندگی نیز باید در کنار کمیت آن مورد بررسی قرار گیرد یعنی افراد باید از لحاظ روحی، روانی، جسمانی و معنوی نیز خود را تقویت کنند.

شیرانی به بحث اقتصاد سلامت اشاره کرد و افزود: اقتصاد سلامت بودجه تمام کشورهای دنیا را به چالش کشیده است اگر امروز یکی از چالش‌های بزرگ کشورها بحث خدمات درمانی است نشان می‌دهد که اقتصاد سلامت با هیچ کشوری شوخی ندارد.

وی اضافه کرد: بدون استفاده از بحث سیاست‌های راهبردی اگر تمام درآمدهای نفتی و مالیاتی کشور به بحث درمان اختصاص یابد، جوابگو نخواهد بود.

شیرانی به هزینه‌های بالای درمان اشاره و تصریح کرد: امروز پیشرفت تکنولوژی بسیار خوب بوده است، اما به همین میزان هزینه‌ها نیز افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تجارت دارو پس از تجارت اسلحه و مواد مخدر پر سودترین تجارت دنیا است، تاکید کرد: چند سالی است طب سنتی به صورت آکادمیک دوباره در کشور راه اندازی شده است و خوشبختانه امروز در ایران آمادگی استفاده از گیاهان دارویی به وجود آمده است و کسانی که در این کار سرمایه‌گذاری می‌کنند ضرر نخواهند کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: تجارت دارویی هم برای اقتصاد جهان و هم برای اقتصاد کشور مهم است و اگر می‌بینیم کشورهای دنیا بر روی هند یا چین سرمایه‌گذاری می‌کنند به این دلیل است که می‌خواهند از آن‌ها استفاده از طب سنتی را آموزش ببینند و به صورت تجاری به دنیا عرضه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha