سلامت نیوز : دبیر انجمن روانشناسی بالینی گفت: تست‌های روانشناسی که در مجلات و سایت‌های اینترنتی منتشر می‌شوند، معتبر نیستند و افراد برای ارزیابی سلامت روان خود به روانپزشک و روانشناس بالینی مراجعه کنند.

مهرداد کاظم‌زاده عطوفی در گفت‌وگو با فارس، در مورد شیوه‌های ارزیابی سلامت روان گفت: با توجه به اینکه سلامت روان باید مرتب ارزیابی و مراقبت شود این سؤال همیشه مطرح است که برای این ارزیابی و انجام معاینات به کجا باید مراجعه کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت روان همانند حوزه سلامت جسمی باید افراد به صورت مرتب با دیدن علایم و اختلالات روانی به پزشک این حوزه مراجعه کنند که متأسفانه این در جامعه ما بسیار کم اتفاق می‌افتد.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: ارزیابی پایه همان اطلاعات عمومی است که افراد از طریق رسانه‌ها و مراجع عمومی کسب می‌کنند مطالبی که در روزنامه‌ها، کتابها و رسانه‌ها مطرح می‌شود که علایم اختلالات روانی را توضیح می دهند.

کاظم‌زاده گفت: در این اطلاعات ارائه شده اگر فرد ببیند که الگوی سلامت روان را دارد خیالش راحت می‌شود و اگر دارای علایم و اختلالات روانی است به پزشک معالج مراجعه می‌کند تا وضعیتش بهبود یابد.

وی تصریح کرد: اما راهکار دیگر این است که مراقبت و ارزیابی سلامت روان توسط متخصصان این حوزه انجام ‌شود که البته این موضوع در جامعه ما رایج نیست، در حالی که باید به متخصصان سلامت روان به صورت منظم مراجعه کنیم

کاظم زاده گفت: اگر افراد در سابقه خانوادگی خود بیماری‌های روانی دارند، تجارب و سابقه بیماری روانی را دارند یا مسائل و عوامل استرسی حاد در زندگی‌شان وجود داشته، مستعد اختلالات روانی هستند و باید برای معالجه اقدام کنند.

دبیر انجمن روانشناسی بالینی ادامه داد: افرادی که مستعد بیماری‌های روانی هستند باید به دو گروه از متخصصان مراجعه کنند. گروه اول روان‌پزشکان هستند که دوره پزشکی عمومی را گذرانده و در حوزه روانپزشکی تخصص گرفته‌اند و پس از یک دوره 4 ساله در سربرگ ویزیت آنها متخصص اعصاب و روان قید می‌شود که همان روانپزشکان هستند.

وی افزود: دومین گروه،روانشناسان بالینی هستند این افراد گروهی هستند که از ابتدای تحصیلات در رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی خوانده‌اند و مطالب روانشناسی و علوم پایه را فرا گرفته‌اند و با دیدگاه‌های این حوزه آشنا هستند.

کاظم‌زاده ادامه داد: در حوزه سلامت روان، فقط این دو گروه هستند که می‌توانند اختلالات روانی را تشخیص داده و برای درمان، نسخه تجویز کنند و سایر افراد فقط می‌توانند کمکهای پایه اولیه را داشته باشند.

دبیر انجمن روانشناسی بالینی افزود: متأسفانه در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و در برخی مجلات شاهد انتشار آزمون‌های افسردگی و اضطراب هستیم که بسیار هم شایع شده است، این آزمون‌ها به عنوان یک تفریح منتشر می‌شوند در حالی که مردم باید بدانند که این آزمونها معتبر نیستند.

وی گفت: حتی اگر پرسشنامه‌های تخصصی روانشناسی هم در این سایتها و مجلات منتشر شود که معمولاً تخصصی نیستند باید توسط متخصصان روانپزشک و روانشناسان بالینی تفسیر شوند نه توسط افراد و با پر کردن سؤالات به نتیجه دلخواه خود برسند.

کاظم‌زاده گفت: حوزه سلامت روان بسیار مهم و حساس است و در حوزه روانشناسی اگر روانشناس تستی را اجرا می‌کند. زمانی این تستها ارزش بالینی پیدا می‌کند که معاینه بالینی نیز پس از انجام تست از فرد گرفته شود.

وی گفت: بنابراین مردم مراقب این تست‌های روانشناسی باشند و بدانند که این آزمون‌ها معتبر نیستند و برای ارزیابی سلامت روان خود فقط باید به متخصصان روانپزشک و روانشناسان بالینی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha