سلامت نیوز : متخصص بیماری‌های کودکان گفت: کودکان، افراد گروه سنی 60 سال به بالا، مبتلایان به دیابت، بیماریهای کلیوی، خون، نقص سیستم ایمنی، برونشیت و آسم، در زمره کسانی هستند که باید از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

سید مرتضی لسانی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: 200 نوع ویروس در ایجاد سرماخوردگی موثر هستند و هر کودک در سال به طور متوسط 5 تا 6 بار سرما می‌خورد اما آنفلوآنزا با سرماخوردگی تفاوت دارد.

متخصص بیماری‌های کودکان گفت: تب شدید، سردرد، کمردرد، کوفتگی اندام، گلودرد، خستگی مفرط و گاهی استفراغ از مشخصه‌های آنفلوآنزا است که با شدت و حدت همراه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بهترین راه جلوگیری از آنفلوآنزا تزریق واکسن آنفلوآنزاست و بهترین زمان تزریق آن از شهریور تا اواخر مهر است اما متأسفانه هنوز واکسن آنفلوآنزا در دسترس عموم نیست و تا اتمام بازه زمانی تزریق نیز فرصتی باقی‌نمانده است.

وی افزود: کودکان، افراد گروه سنی 60 سال به بالا، به همراه مبتلایان به بیماری‌های قند، کلیوی، دیالیز، خون، نقص سیستم ایمنی، برونشیت و آسم، در زمره کسانی هستند که باید از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: برای نوزادان زیر 6ماه و افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند واکسن آنفلوآنزا ممنوع است.

متخصص بیماری‌های کودکان ادامه داد: سرایت آنفلوآنزا بیشتر به واسطه دهان و از طریق دست‌ها است پس بهتر است افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا هستند حداقل چند روزی را در منزل بگذرانند یا اگر مجبورند در محیط‌های عمومی حاضر شوند از مصافحه و بوسیدن با افراد بپرهیزند و از ماسک یا دستمالی در جلوی دهان خود استفاده کنند.

لسانی افزود: دستگیره در، میله اتوبوس و مترو، محوطه داخلی مطب، اتوبوس، مترو و کلاً مکان‌های پرتردد در ابتلای افراد به آنفلوآنزا موثر است پس شستن دست با آب و صابون می‌تواند تا حدی از شیوع این بیماری بکاهد؛ اما آنچه که موثرتر است تزریق واکسن آنفلوآنزاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اگر واکسن فراهم شد و در دسترس مردم قرار گرفت کودکانی که برای بار اول می‌خواهند از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند بهتر است دو بار واکسن را تزریق کنند آن هم به فاصله یک ماه و از سال‌های بعد سالی یکبار تزریق واکسن داشته باشند.

متخصص بیماری‌های کودکان ادامه داد: ساختار واکسن آنفلوانزا هر سال تغییر می‌کند و کارخانجات سازنده طبق «سوش‌های جدید آنفلوانزا» واکسن‌ را برای هر سال می‌سازند و وارد بازار می‌کنند بنابراین بهتر است پزشکان، پرستاران، کودکان و گروه‌های پر خطری که ذکر شد برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا، این واکسن را حتماً دریافت کنند.

وی تصریح کرد: مخارج پیشگیری از آنفلوآنزا و تزریق واکسن بسیار ارزان‌تر از درمان و کم‌خطرتر از عوارض بعدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha