عدم کنترل مرز‌ها در کشور، سال‌هاست منجر به تحمیل هزینه‌های زیادی به نظام بهداشت و درمان کشور شده است. از تجربه آنفلوآنزای مرغی در کشور که عدم کنترل مرزی آن را تشدید کرد تنها شش سال می‌گذرد و حالا ابتلای به وبا شهروندان ایرانی به‌خصوص مرزنشینان را در معرض خطر قرار داده است.

از مجموع 214 مبتلا به «وبا»، تنها 38نفر ایرانی هستند
سلامت نیوز : عدم کنترل مرز‌ها در کشور، سال‌هاست منجر به تحمیل هزینه‌های زیادی به نظام بهداشت و درمان کشور شده است. از تجربه آنفلوآنزای مرغی در کشور که عدم کنترل مرزی آن را تشدید کرد تنها شش سال می‌گذرد و حالا ابتلای به وبا شهروندان ایرانی به‌خصوص مرزنشینان را در معرض خطر قرار داده است. در همین رابطه معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: از مجموع ۲۱۴ فردی که تاکنون در کشور به‌عنوان فرد مبتلا به وبا شناسایی شده‌اند، ۳۸نفر ایرانی و بقیه افغانی یا پاکستانی هستند. مساله‌ای که نشان می‌دهد اتباع غیرقانونی در کشور با دست خالی به کشور نیامده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ محمود نبوی بیان کرد: از تعداد 214نفر کل مبتلایان به بیماری وبا در کشور، 175نفر از اتباع افغانی، یک‌نفر از اتباع پاکستانی و 38نفر ایرانی هستند.وی افزود: تعداد فوت شده‌ها کماکان همان شش‌نفر مهاجران خارجی غیرقانونی است که به دلیل عدم مراجعه به مراکز درمانی فوت شده‌اند. نبوی با تاکید بر این مطلب که اپیدمی وبا در کشورهای افغانستان و پاکستان بوده است بیان کرد: بیماری وبا بیشتر از طریق کارگران افغانی و پاکستانی به کشور وارد شده است و ایرانی‌هایی که به بیماری وبا مبتلا شده‌اند بیشتر کسانی هستند که در تماس مستقیم با اتباع افغانی بوده‌اند و البته همگی آنها درمان شده‌اند. وی گفت: اکثر موارد ابتلا به بیماری وبا مربوط به مهاجران غیرقانونی واردشده به دو استان سیستان‌وبلوچستان و کرمان است. وی تاکید کرد: در هفته گذشته هیچ موردی از ابتلا به وبا در تهران گزارش نشده است.

اتباع قاچاقی؛ علت اصلی شیوع وبا
در همین رابطه ایرج خسرونیا رییس انجمن پزشکان متخصص داخلی نیز با اشاره به این نکته که مبتلایان به وبا اغلب به‌طور قاچاق از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند، می‌گوید: این بیماری در فصل پاییز و همراه با رطوبت و از طریق مصرف سیفی‌جات منتقل می‌شود و علت اصلی مبتلاشدن به آن نیز عدم رعایت اصول بهداشت اولیه است. وی با اشاره به این نکته که وبا هر سال در همین فصل در کشور صد تا 200نفر را مبتلا می‌کند، می‌گوید: قریب به نیم قرن است که این وضعیت در کشورمان ادامه دارد اما نکته‌ای که باید به آن دقت شود این است که این بیماری امسال زودتر از سال‌های قبل در کشور شناسایی شده است چراکه تعدادی از اتباع افغانی و پاکستانی که به این بیماری مبتلا بوده‌اند، وارد کشور شده‌اند. وی می‌گوید: وبا می‌تواند بدون هیچ نشانه‌ای باشد که در این صورت فرد نه اسهال دارد و نه استفراغ و تنها حامل میکروب است که به آن وبای خشک می‌گویند. این افراد از طریق رعایت نکردن بهداشت هنگام اجابت مزاج می‌توانند باعث انتشار بیماری شوند و این نوع وبا خطرناک‌تر از سایر انواع وبا به حساب می‌آید.

به گفته رییس هیات‌مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران، چنانچه افراد مبتلا به وبا دستشان را به دستگیره‌های اتوبوس یا دستگیره‌های درها به‌ویژه درهای توالت بزنند، باعث انتقال این بیماری می‌شوند. همچنین با مصرف غذای آلوده یا آب آلوده به‌ویژه در مناطقی که دسترسی به آب بهداشتی وجود ندارد، امکان ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. توصیه پیشگیرانه به مردم رعایت اصول بهداشتی مانند شستن دست‌ها بعد از رسیدن به منزل و هنگام صرف غذاست که خسرونیا رعایت آن را به مردم توصیه می‌کند و می‌افزاید: همچنین از مصرف آب‌های آلوده به‌ویژه آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها که منشا آنها معلوم نیست، باید به‌طور جدی خودداری شود و نیز از مصرف غذاهای مشکوک و سبزی‌ها در برخی رستوران‌ها که کمتر نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند، خودداری کرده و از مصرف سبزی‌هایی هم که با کودهای انسانی پرورش داده می‌شود، پرهیز شود.

چگونه از وبا در امان بمانیم
با این حال علی‌اکبر سیاری، ‌معاون بهداشتی وزارت بهداشت با توجه به شیوع وبا در کشور از مردم می‌خواهد تا با رعایت اصول بهداشتی از همه‌گیر شدن این بیماری عفونی جلوگیری کنند. سیاری می‌گوید: از مردم سراسر کشور می‌خواهیم مراقبت‌های بهداشتی را برای کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری بیش از پیش جدی بگیرند و هر نوع اسهال آبکی از این پس مشکوک به وباست مگر اینکه خلاف آن اثبات شود.

وی با توصیه به شهروندان برای مطمئن‌شدن از سالم بودن آب آشامیدنی می‌گوید: در جاهایی که شهروندان آب سالم مطمئن در اختیار ندارند، حتما یا از آب‌های بطری شده استاندارد یا آب‌های جوشیده استفاده کنند، همچنین در جاهایی که غذای مصرفی آنها مطمئن نیست، غذای گرم را به غذای سرد ترجیح دهند. معاون بهداشتی وزیر بهداشت می‌گوید: همان‌طور که قبلا نیز وزارت بهداشت اعلام کرده، توصیه اکید ما به مردم در سراسر کشور این است هنگام مصرف سبزی و سالاد حتما مراحل شست‌وشو، گندزدایی و آبکشی سبزی‌ها را رعایت کنند، در دستورالعمل اعلام شده به رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها نیز این موضوع تاکید شده است اما هنوز دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت عرضه سبزی و سالاد در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها صادر نشده است.

سیاری ادامه می‌دهد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی اگر تعداد موارد فوتی ناشی از بیماری وبا از یک‌درصد مبتلایان بیشتر شود علامت خطر جدی است اما به مردم توصیه می‌کنیم به محض برخورد با موارد اسهال آبکی از محصول ORS که در همه داروخانه‌ها موجود و در دسترس مردم است، استفاده کنند تا از دست دادن بیش از حد آب بدن موجب مرگ‌ومیر آنها نشود، زیرا بیماری وبا به علت ازدست‌دادن آب بدن، مرگ‌آ‌ور می‌شود، بعد از آن در اولین فرصت ممکن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. معاون وزیر بهداشت تاکید می‌کند: بعد از مشاهده مواردی از بیماری وبا مراقبت‌های مرزی با همکاری نیروی انتظامی افزایش یافته است. در تمام گلوگاه‌های مرزی در شرق کشور واحدهای بهداشتی مستقر شده، به‌صورت شبانه‌روزی ورودی‌ها را کنترل می‌کنند و به مسافران در حال ورود به کشور آموزش‌های لازم را ارایه می‌کنند و با توجه به اینکه بسیاری از افراد مبتلا به وبا به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، با همکاری نیروی انتظامی کار شناسایی و بررسی مهاجران قاچاق نیز در تمام شهرهای مناطق شرقی کشور باجدیت در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha