رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سال گذشته قیمت داروها در ۴ مرحله افزایش پیدا کرد، هیچ کنترلی نه روی داروخانه‌ها بود،نه روی شرکتهای تولید داخل بود، واقعاً بلبشویی در بازار دارویی کشور حاکم بود که هنوز هم کاملاً حل نشده است.

مشکل داروی مردم هنوز حل نشده است/بلبشوی بازار دارو از سال ۹۱
سلامت نیوز : رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سال گذشته قیمت داروها در ۴ مرحله افزایش پیدا کرد، هیچ کنترلی نه روی داروخانه‌ها بود،نه روی شرکتهای تولید داخل بود، واقعاً بلبشویی در بازار دارویی کشور حاکم بود که هنوز هم کاملاً حل نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسینعلی شهریاری پنجشنبه شب در برنامه نگاه دو سیما که با حضور رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت:« مشکل واقعی کمبود دارو از اواخر سال 90 شروع شد.» در همان زمان نمایندگان شرکتهای دارویی به کمیسیون بهداشت آمدند و گزارشی ارائه کردند که واقعاً نگران کننده بود.

وی ادامه داد: من هم از طرف کمیسیون بهداشت مجلس نامه‌ای برای رئیس جمهور وقت نوشتم و هشدار دادم که اگر دیر بجنبید فاجعه‌ای در مورد دارو  در کشور رخ خواهد داد، در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم حضوری تأکید کردم و هشدار دادم که وضع دارو خراب است، رئیس جمهوری سابق گفت نه مشکلی نیست اما من گفتم چرا مشکل جدی است و بانک مرکزی همکاری نمی‌کند.

شهریاری گفت: «مشکل از اوایل سال 90‌ به علت ناهماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت به وجود آمد» و متأسفانه مسئولان وزارت بهداشت وقت به ما گزارش واقعی نمی‌دادند که چه اتفاقاتی دارد می‌افتد و هر وقت می‌پرسیدیم آیا مشکل ارزی دارید می‌گفتند، نه مشکلی نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: این روند رسید به شهریور و مهر (پارسال) که اعلام کردند کل ارز اختصاص یافته 120 میلیون یورو بوده که 50 میلیون یورو آن به لوازم آرایشی و بهداشتی اختصاص یافته و 70 میلیون یورو برای دارو اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: ما پیگیری کردیم و جلسات زیادی گذاشتیم بالاخره نمایندگان بانک مرکزی و معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو(وقت) آمدند و چندین بار به ما گفتند که بانک مرکزی 2 میلیارد و 300 میلیون دلار ارز داده است و مدعی بودند نسبت به سال قبل از آن هیچ تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: حالا اینکه چرا این گزارشها را می‌دادند و قبلاً در جلسات نمی‌گفتند، احتمالاً به خاطر نگرانی شان از عکس العمل های رئیس جمهوری (وقت) بود.

شهریاری گفت: «در سال 92 هم ما همچنان نگران بودیم،‌گزارشهایی که داشتیم حاکی از آن بود که قبلاً هر سال حدود 3 درصد مردم به خاطر هزینه‌های درمانی و دارویی به زیر خط فقر می‌رفتند اما این رقم رسیده است به سالی 7 درصد جمعیت مردم که یکی از علل آن گران شدن شدید قیمت داروست».

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در سال 92 برای جبران این مشکلات، اعتباری معادل 1800 میلیارد تومان برای جبران قیمت دارو در بودجه تصویب شد، علاوه بر آن 400 میلیارد تومان دیگر هم برای کمک به بیماران مبتلا به سرطان و بیماران صعب العلاج ذیل ماده 34 قانون بودجه تصویب شد.

وی گفت: در ذیل بند 90 قانون هم اعتباری دیگری تصویب شد برای کمک به بیماران مبتلا به سرطان، صعب العلاج و بیماران نادر که همکاران ما که رقم آن را حساب کردند، میزان آن حدود 500 میلیارد تومان می شود.

وی افزود: در مورد این 500 میلیارد تومان متأسفانه خزانه داری کل به وظیفه‌اش عمل نکرده است، بنابراین در مجموع حدود 2700 میلیارد تومان برای کمک به این بیماران در قانون بودجه امسال تصویب شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: البته با وجود اینکه وزارت بهداشت می گوید قیمت داروهای این بیماران به قیمت سال 91 برگشته، واقعاً آنچه این بیماران لمس می کنند، غیر از این است.

وی گفت: فرانشیر 30 درصدی دارو برای بیماران با توجه به افزایش قیمت دارو باعث شده پرداخت از جیب مردم برای سلامتشان خیلی افزایش پیدا کرده است، فرانشیز برخی داروها تا 50 درصد است و اصلاً این طور نیست که اگر بیماری برای دارویش در ابتدای سال 91 مثلاً 20 هزار تومان می‌پرداخته،‌الان هم همین میزان پرداخت کند، نه چندین برابر شده است.

شهریاری افزود: سال گذشته متأسفانه ما شاهد بودیم که قیمت داروها در 4 مرحله افزایش پیدا کرد، هیچ کنترلی نه روی داروخانه‌ها بود،نه روی شرکتهای تولید داخل بود، واقعاً بلبشویی در بازار دارویی کشور حاکم بود.

وی گفت: حالا امسال دولت جدید تازه 50 روز است که سر کار آمده است و تلاش زیادی هم کرده‌اند که مشکلات را کم کنند، اما هنوز آنچه می‌خواستیم اتفاق بیفتد، اتفاق نیفتاده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد:‌ آن اعتبار 1800 میلیارد تومان هنوز در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته است، بیمه‌ها هم بهانه می‌آورند که بیماران سرطانی جرو بیماران خاص نیست.

وی گفت: اگر می‌خواهیم قیمت دارو برای بیماران به قیمت سال 91 برسد، فرانشیز دارو باید از 30درصد کمتر شود.

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اعتبار 500 میلیارد تومانی که آقای دکتر شهریاری اعلام کردند، در اختیار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست چون منبع آن هم در جای دیگری است.

شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت نیز در پاسخ گفت: منبع این اعتبار حق بیمه‌ای ‌است که دولت باید به میزان 5 درصد از حقوق کارمندان کم کند و به این حساب بریزد تا از تجمیع آن 500 میلیارد تومان برای کمک به بیماران تأمین شود که متأسفانه خزانه داری دولت در این زمینه کوتاهی کرده است.

وی ادامه داد: من امروز این موضوع را با معاون توسعه منابع وزیر بهداشت پیگیری کردم و آقای دکتر حریرچی گفت که ما حالا با خبر شدیم و پیگیری می‌کنیم و قرار شد  وزارت بهداشت و وزارت رفاه پیگیری کنند ما هم در مجلس این موضوع را پیگیری می کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در مورد کیفیت داروهای ایرانی نیز گفت:‌ مواد اولیه اکثر داروهای تولید داخل را از هند و چین وارد می‌نیم، البته شرکتهای اروپایی هم اکثراً مواد اولیه داروهایشان را از همین کشورها وارد می‌نند، اما مشکل اینجاست که چون برای تولید کنندگان داخلی محدویت قیمت گذاری گذاشته‌ند،این شرکتها برای اینکه سودآور باشند، مواد اولیه را وارد می‌نند که کف استاندارد را دارند به جای اینکه حداکثر استاندارد را داشته باشند.

وی ادامه داد: بنابراین شرکتهای تولید داخل از نظر کیفیت نمیتوانند با داروهای خارجی رقابت کنند، یک مثال بزنم، همین شربت استامینوفن بچه را اگر نوع ایرانیش را به بچه تب دار بدهیم گاهی 4 قاشق شربت را می‌هیم تبش پایین نمی‌آید اما شربت خارجی را یک قاشق می‌دهیم تب بچه پایین می‌آید.

رئیس کمیسیون بهداشت گفت:‌ در مورد خیلی از داروها این طور است، همین باعث شده که هم پزشکان و هم مردم نسبت به داروهای ایرانی سلب اعتماد کنند، می گویند اجازه بدهید قیمت گذاری آزاد باشد تا با رقابت شرکتهای داخلی و خارجی کیفیت داروهای ایرانی بالا بیاید و شرکتهای تولید داخل بتوانند مواد اولیه با حداکثر استاندارد وارد کنند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که بسیاری از داروها هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند، مثلاً دارویی است قیمت یک دانه آن 650 هزار تومان یا یک میلیون تومان است.

وی گفت: مسئولان دولت جدید هم البته تازه سر کار آمده‌اند و شاید نباید اعلام می کردند که مهرماه مشکلات حل می‌شود، این مشکلات که طی 2 سال گذشته به وجود آمده است، مشکلاتی نیستند که ظرف یک ماه یا دو ماه قابل حل باشند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: معتقدم مجلس به وظیفه خود عمل کرده است و 2700 میلیارد تومان برای جبران هزینه‌های داروی بیماران تصویب کرده است. بقیه کار به عهده دولت است که این اعتبارات را به موقع تخصیص دهد.

وی گفت: از 2700 میلیارد تومان مصوب من مطمئن هستم که هنوز 400 میلیارد تومان هم تخصیص پیدا نکرده است یعنی هنوز 2300 میلیارد تومان اعتبار در قانون برای تأمین داروی مورد نیاز بیماران با قیمت مناسب وجود دارد که باید تأمین شود.

شهریاری اضافه کرد: «مجلس به وظیفه نظارتیش عمل می‌کند، در مورد همین 500 میلیارد تومان هم از مسئولان این دولت می‌پرسیم می‌گویند ما یک ماه و نیم است که آمده‌ایم، مسئولان دولت قبلی هم که می‌گفتند، آخر دولت،‌ته خزانه را جارو کردند تا به حسابهای خاصی واریز شود».

وی ادامه داد: ما حتماً این مشکلات را پیگیری می‌کنیم، چون بیشترین مراجعات مردم به نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس در مورد همین مشکلات داروست، و آقای دکتر روحانی هم یکی از شعارهای انتخاباتیش، رفع مشکلات مردم در حوزه سلامت و دارو بود و ما انتظار داریم که مسئولان دولت به این مسائل رسیدگی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha