جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۱
کد خبر: 84383

گاهی اوقات همسران سعی می‌کنند رفتاری که مورد پسند آنها نیست، نادیده بگیرند، اما در غالب اوقات این تلاش برای تغییر همسر است که دائم تکرار می‌شود و البته به شکست نیز می‌انجامد.

چطور بی‌خیال تغییر دادن همسرمان شویم؟
سلامت نیوز:‌  گاهی اوقات همسران سعی می‌کنند رفتاری که مورد پسند آنها نیست، نادیده بگیرند، اما در غالب اوقات این تلاش برای تغییر همسر است که دائم تکرار می‌شود و البته به شکست نیز می‌انجامد.

قطعاً برای شما هم پیش آمده است، همسرتان رفتاری که برای شما خوشایند نیست، به صورت مداوم تکرار کند. گاهی اوقات همسران سعی می‌کنند رفتاری که مورد پسند آنها نیست، نادیده بگیرند، اما در غالب اوقات این تلاش برای تغییر همسر است که دائم تکرار می‌شود و البته به شکست نیز می‌انجامد. گاهی این تلاش‌های بی‌نتیجه باعث می‌شود تا روابط همسران با تنش روبرو شده و با هر بار تکرار رفتار مزبور، دعوا و اختلافی نیز در پی آن ایجاد شود. اما واقعاً راه‌حل مناسب چیست؟ باید سعی کنیم رفتارهایی از همسرمان را که نمی‌پسندیم، به هر شکلی هست نادیده بگیریم یا سعی کنیم به هر شکلی هست او را تغییر دهیم؟ آیا راه دیگری نیز وجود دارد که بتوانیم با تنش کمتری با برخی رفتارهای ناخوشایند همسرمان روزگار را سر کنیم؟

 پیش‌گویی را متوقف کنید!


تصور کنید همسرتان در ارتباط با شما آدم فراموش‌کاری است، او به صورت معمول تاریخ تولد شما، سالگرد ازدواج و یا مناسبت‌هایی از این دست را فراموش می‌کند، در عین‌حال قرارهایی که با شما دارد نیز پشت گوش انداخته و به عنوان مثال اگر قرار است با هم خرید بروید، ساعتی را که با شما قرار گذاشته فراموش کرده و با تأخیر از راه می‌رسد. در این مواقع اگر کمی روی رفتار خود دقت کنید متوجه می‌شوید هر زمان که قراری با او دارید و یا مناسبت خاصی در راه است شما الگوی خاصی را طی می‌کنید. از ساعت‌ها پیش، در ذهن خود مشغول تکرار ماجرایی هستید که انتظارش را دارید؛ به احتمال زیاد با خود فکر می‌کنید که او باز هم دیر خواهد آمد، قرار را فراموش می‌کند، تولد من را به کل از یاد برده و‌ .‌.‌. .

این کار که به عنوان «نشخوار ذهنـــی» نیز می‌توان از آن یاد کرد، یکـی از کارهایی است که می‌تواند آرامش شما را حسابی به هم بریزد. در واقع از ساعت‌ها پیش از اینکه رویدادی ناخوشایند برایتـــان رخ دهد، سطح تنش و اضطراب را در خودتـــــان افــزایش داده و باعث می‌شوید تا تحــــریک‌پذیری‌تـــــان افزایش یابد. در این شرایط اگر همسرتان طبق انتظار شما به وعده خود عمل نکند و یا باز هم قراری را فراموش کند، عصبانیت و دلخوری شدیدتری را تجربه خواهید کرد، چرا که از نظر روانی پیش از این رویداد، دچار فرسایش روانی شده بودید. در عین حال اگر همسرتان مطابق انتظار شما نیز عمل نکند و به عنوان مثال دقیقاً طبق قرار عمل کند، شما لذت کمتری از این رویداد خوشایند را تجربه کرده و به احتمال زیاد برخورد شما نمی‌تواند مشوق همسرتان برای تکرار این رفتار باشد. اما راه چاره چیست؟

این بار که با همسرتان قراری دارید، سعی کنید تا آنجا که می‌توانید برای خود مشغولیت‌های گوناگونی تدارک ببینید، به شکلی که فرصت چندانی برای فکر‌کردن و پیش‌گویی رفتار همسرتان را در چند ساعت آینده نداشته باشید. این راه ساده هر چند نمی‌تواند باعث تغییر رفتار همسرتان شود اما مطمئن باشید می‌تواند به آرامش شما  کمک قابل‌توجهی نماید.

  دست به تجربه بزنید!

گاهی اوقــات برخی رفتارهای ساده همسرمان تنها برای ما تبدیل به رفتارهایی آزاردهنـده می‌شود، آن‌قدر که اگر آن رفتار را برای دوستی تعریف کرده و نظر او را بخواهیم، به احتمال زیاد به ما خواهد گفت که بی‌جهت حساسیت نشان می‌دهیم و این موضوع آن‌قدرها هم اهمیت ندارد. به عنوان مثال ممکن است همسر ما در خمیردندان را بعد از استفاده نبندد و همین مسئله ما را به شدت آشفته سازد و یا از ظرف ماست با قاشق خودش ماست بردارد و یا دائم آدامس خود را بترکاند. واقعیت این است که این رفتارهای کوچک در واقعیت چندان اهمیتی ندارند اما امان از وقتی که یکی از همسران روی یکی از آنها حساس شود. آن وقت با هر بار تکرار، آرامش خانه است که به کل از دست می‌رود. اما چطور می‌توانیم از حساسیت خود در رابطه با چنین رفتارهای کوچکی کم کنیم و به اندازه اهمیت واقعی آنها تنها واکنش نشان دهیم؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کم‌کردن حساسیت می‌تواند تجربه همان رفتار ناخوشایند توسط خود ما باشد. شاید با خود فکر کنید که امکان ندارد من کاری را که دور از نزاکت می‌دانم انجام دهم. هر‌چند هیچ‌کسی نمی‌تواند شما را مجبور به انجام کاری که دوست ندارید بکند اما توجه داشته باشید که گاهی اوقات تنها بعد از انجام همان کار است که می‌توانیم متوجه شویم چرا همسرمان آن کار را تکرار می‌کند و همین نزدیک‌شدن به دنیای همسر می‌تواند باعث کم‌شدن حساسیت در ما باشد. به عنوان مثال تازه بعد از ترکاندن آدامس، متوجه می‌شویم که وقتی کسی آدامس را می‌ترکاند صدایی متفاوت با دیگران را می‌شنود، صدایی که او تجربه می‌کند شدت کمتری از صدایی دیگران می‌شنوند، دارد و در نتیجه کمتر آزاردهنده است. همین دیدن مسئله از زاویه‌ای دیگر می‌تواند به ما کمک کند تا واکنش کمتری نشان داده و حداقل با هر بار تکرار آن رفتار آزار کمتری ببینیم.

  گاهی دلیل‌تراشی هم بد نیست


شاید همسر شما از جمله افرادی باشد که عادت به خرید لباس‌های مختلفی داشته و البته بعد از چند بار پوشیدن هر لباس خیلی زود به این نتیجه می‌رسد که لباس‌ها کهنه شده و دوباره لازم است به خرید برود. در این صورت حتی اگر وضعیت مالی شما نیز خوب باشد باز هم احساس خوشایندی را تجربه نمی‌کنید، چرا که احساس می‌کنید همسرتان تنها به زیبایی خودش فکر می‌کند. یا تصور کنید همسرتان روی نظافت ماشین بسیار حساس بوده و به عنوان مثال هر هفته ماشین را کارواش می‌برد. در این شرایط احتمال دارد شما حس کنید همسرتان بیش از اینکه به شما توجه کند برای ماشین‌اش وقت صرف می‌کند. اما چه کار می‌‌توان کرد؟

شاید به نظر بسیار دشوار و یا حتی غیرممکن باشد، اما آیا تا به حال تلاش کرده‌اید که دلیلی جدید برای رفتاری از همسرتان که برای شما خوشایند نیست، پیدا کنید. به عنوان مثال اگر همسرتان دائم به فکر خرید لباس است آیا تا به حال فکر کرده‌اید که همسرتان دوست دارد در دید شما زیبا و برازنده باشد. یا آیا تا به حال فکر کرده‌اید که همسرتان دوست دارد شما در ماشینی تمیز بنشینید و در زمان استفاده از ماشین احساس راحتی کنید؟ شاید فکر کردن به این شکل چندان ساده نباشد اما دیدن مسائل از زاویه‌ای جدید با به قول مشاوران «قاب‌بندی جدید» می‌تواند به شما کمک کند تا حساسیت خود را روی برخی موضوعات کم کرده و البته تنش کمتری را در روابط بین خود و همسرتان تجربه کنید.

  چاشنی طنز را با دلخوری ترکیب کنید

تصور کنید هر بار که در ماشین می‌نشینید تا جایی بروید همسرتان از رانندگی شما ایراد می‌گیرد و یا امکان ندارد که شما آشپزی کنید و ایرادی از دستپخت شما توسط همسرتان گرفته نشود، تجربه این موارد می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. اما چطور می‌توان از کنار چنین رفتاری و یا رفتارهای مشابه دیگر که البته حسابی ناراحت‌کننده هستند با کمترین میزان تنش رد شد و به قول معروف تلخی ماجرا را کم کرد؟

گاهی اوقات شوخی‌کردن با موضوعی جدی بهترین راه برای کم‌کردن تلخی آن است. به عنوان مثال شوخی‌کردن با ایراد‌گرفتن همسر و تشبیه موقعیت به آزمونی که هر بار تکرار می‌شود می‌تواند تنش ناشی از این موقعیت را کم کند. اینکه همسرتان درست مانند سرآشپزی ماهر ایرادها را متوجه می‌شود، اینکه او حتی از یانگوم هم حس چشایی قوی‌تری دارد و یا اینکه همسر شما از هر افسری در دادن گواهینامه سخت‌گیرتر است می‌تواند به خوبی ذهن شما را از رفتار ناخوشایند همسرتان منحرف سازد و تلخی آن را کاهش دهد.

اما نکته مهم در استفاده از این روش اینجاست که گاهی اوقات ما به تصور شوخی‌کردن از عباراتی استفاده می‌کنیم یا لحن ما به شکلی است که همسرمان احســاس می‌کند داریم به او طعنه می‌زنیم یا می‌خواهیم او را مسخره کنیم. توجه داشته باشید که در اینکه همسر ما از رفتار ما چه برداشتی داشته باشد، مهم‌ترین مسئله لحن و رفتار غیرکلامی ماست. اگر فکر می‌کنید روابط شما با همسرتان تا به امروز به شکلی بوده که شوخی‌کردن با موضوعاتی از این دست می‌تواند منجر به سوءتفاهم شود و یا اینکه شما نمی‌توانید لحن مناسبی در زمان بیان شوخی خود داشته باشید، شاید بهتر باشد از خیر این روش بگذرید.
منبع: مجله سپیده دانایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha