سلامت نیوز: چاقی بیماری‌ای است که معمولا با اضافه‌شدن توده چربی در بدن شناخته می‌شود. افراد چاق معمولا تنبل هستند،‌ تحرک کمتری دارند و بیشتر اوقات خود را به شکلی منفعل سپری می‌کنند...

چاقی بیماری‌ است که معمولا با اضافه‌شدن توده چربی در بدن شناخته می‌شود. افراد چاق معمولا تنبل هستند،‌ تحرک کمتری دارند و بیشتر اوقات خود را به شکلی منفعل سپری می‌کنند...
این عدم فعالیت، اضافه وزن را برای آنها به دنبال دارد و باعث می‌شود چاق‌تر شوند و سلامت‌شان به خطر بیفتد. افراد چاق معمولا در 2 گروه طبقه‌بندی می‌شوند؛ گروه اول، افرادی هستند که از همان ابتدا چاقند و به عبارتی، چاق به دنیا می‌آیند و گروه دوم آنهایی هستند که به دلایل گوناگون (جسمی یا روانی) در طول زندگی با افزایش توده چربی مواجه و چاق می‌شوند. چاق‌ها از هر گروهی که باشند، دارای مشکلات متعددی در زندگی اجتماعی، فردی، شغلی و زندگی و فعالیت جنسی خود هستند. اگرچه تاثیر چاقی بر سلامت کاملا مشخص است ‌اما تاثیر آن بر سلامت جنسی هنوز کاملا شناخته‌شده نیست. این نوشته، به همین موضوع می‌پردازد.
ماهیت جنسی به عنوان مجموعه نگرش‌ها،‌ رفتارها و افکار جنسی در نظر گرفته می‌شود. ماهیت جنسی به عنوان بخشی از شخصیت ما تعریف و دامنه وسیعی از ویژگی‌ها را شامل می‌شود و بنابراین مفهومی فراتر از داشتن آمیزش جنسی را در برمی‌گیرد؛ از جمله مولفه‌های جسمی (آمیزش جنسی)، مولفه‌های روان‌شناختی (طرح‌واره‌های شناختی) و مولفه‌های فرهنگی (سبک‌های جنسی).

مدت‌هاست که مطالعات نشان داده‌اند شرایط پزشکی خاص نظیر چاقی می‌تواند سلامت جنسی را تحت تاثیر قرار دهد. اما حساسیت‌های خاصی که معمولا این موضوع به دنبال دارد باعث شده که به شکل خاص و کاملا مجزا به این موضوعات پرداخته نشود. اما وضعیت هرچه باشد کیفیت زندگی جنسی افراد چاق به دلیل اضافه وزن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مشکلات متعددی برای این افراد ایجاد می‌شود.

چاقی، به ویژه چاقی مرضی، دامنه گسترده‌ای از مشکلات جسمی را به همراه دارد. افرادی که از چاقی رنج می‌برند، به احتمال بیشتری درگیر بیماری‌های جسمانی می‌شوند؛ انرژی کمتری دارند؛ از افسردگی و عزت نفس پایین رنج می‌برند و مشکلات متعدد جنسی را تجربه می‌کنند.

افراد چاق ممکن است در جامعه طرد شوند و به دلیل وزن بالایشان کمتر مورد توجه قرار گیرند، مشاغل مناسب نداشته باشند، نتوانند به شکل مناسب و معمول در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت کنند و بنابراین عزت‌نفس‌ و خودکارآمدی‌شان به مخاطره بیفتد. عزت‌نفس پایین و به دنبال آن، تصویر بدنی ضعیف شکل‌گرفته در این افراد می‌تواند روی سلامت جنسی آنها تاثیر منفی بگذارد. مشکلات جنسی ناشی از چاقی در مردان بیشتر از زنان شناخته شده‌ است. دلیل آن شاید مسایل زیستی ناشی از چاقی و تاثیر آن روی عملکرد جنسی مردان (از قبیل اختلال کارکرد نعوظ) باشد ‌اما این دلایل هنوز کاملا شناخته شده نیستند.

چاقی مردان و سلامت جنسی

 
عملکرد جنسی مردان چاق به خوبی مردان طبیعی نیست. چاقی در مردان ممکن است باعث شود که آنها میل جنسی کمتری داشته باشند، رضایت‌مندی جنسی پایین‌تری ‌را تجربه کنند، دچار اختلال در عملکرد جنسی(اختلال در نعوظ و انزال زودرس) شوند و زندگی جنسی موفقی را تجربه نکنند. این عملکرد ضعیف اولین قدم برای به خطرافتادن رابطه عاطفی آنها است. عملکرد جنسی ضعیف این مردان باعث می‌شود که همسر آنها از داشتن رابطه جنسی با آنها خودداری کند و مشکلات بعدی، از جمله کاهش دوچندان میل و برانگیختگی جنسی را برای آنها به دنبال داشته باشد. مردان چاق عمدتا به دلیل از دست دادن جذابیت جنسی برای همسر خود،‌ از عزت نفس پایین‌تری در مقوله‌های جنسی برخوردارند؛ نمی‌توانند میل جنسی را در همسرشان به خوبی ایجاد کنند و همین مساله باعث می‌شود که در توانایی بیان جنسی، ‌پیشنهاد رابطه زناشویی و برقراری رابطه موفقیت‌آمیز، کارایی لازم را را نداشته باشند.

چاقی زنان و سلامت جنسی

 
زنانی که از چاقی رنج می‌برند، دارای تصویر بدنی ضعیفی از خودشان هستند و خود را برای همسرشان جذاب نمی‌دانند و بنابراین تمایل دارند که به هر دلیلی (حتی افسردگی) کمتر به فعالیت جنسی بپردازند. بی‌میلی جنسی و عدم تجربه کامل اوج لذت جنسی شایع‌ترین مشکل بین زنان چاق است. به دلیل اهمیت زیادی که زنان به بدن خود می‌دهند، چاقی عمدتا باعث کاهش برانگیختگی در آنها می‌شود و البته همین اهمیت به جذابیت جسمی باعث می‌شود بیشتر مراقب سلامت خود بوده و بنابراین چاقی در بین آنها کمتر باشد.

تاثیر چاقی بر بدن و اندام‌های تناسلی


تاثیر چاقی بر بدن وزمینه‌سازی برای بیماری‌های جسمی کاملا مشهود است. بیماری‌های قلبی، گرفتگی عروق کرونری قلب و دیابت از جمله مهم‌ترین این مشکلات هستند که تاثیرات عمیقی روی عملکرد جنسی (به‌ویژه به لحاظ فیزیولوژیکی) زنان و مردان می‌گذارد. اختلال نعوظ، انزال زودرس و عدم تجربه اوج لذت جنسی مستقیما به وجود این مشکلات جسمی برمی‌گردد. مشکلات قلبی عروقی مانع از تلمبه شدن مناسب خون در بافت آلت تناسلی مردان شده و بنابراین عملکرد نعوظ را دچار اختلال می‌کند. در زنان اوج لذت جنسی با انقباض ماهیچه‌های عضلانی مهبلی صورت می‌گیرد که ناشی از فشار و جریان خون در این ماهیچه‌ها است. بنابراین طبیعی است که مشکلات مربوط به فشارخون باعث عدم تجربه کامل اوج لذت جنسی در زنان چاق شود. در افراد چاق وجود چنین مشکلاتی در فشار خون و به تبع آن مشکلات عملکرد جنسی معمول است.

تاثیر چاقی بر روابط همسران


چاقی از طریق تاثیراتی که بر رابطه جنسی می‌گذارد، به‌طور غیرمستقیم، ازدواج و روابط عاطفی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خجالت از وضعیت جسمی یکی از متداول‌ترین نتایج چاقی است که اغلب باعث ناهماهنگی عاطفی و هیجانی در روابط زوجین شده و باعث می‌شود یکی از زوجین، خود را کمتر از دیگری احساس کند و طرف مقابل، وی را از لحاظ جذابیت جنسی، ‌کمتر احساس کند و میلی برای داشتن رابطه جنسی با او نداشته باشد؛ به ویژه اگر این چاقی و اضافه وزن در طول رابطه ایجاد شده باشد، باعث تغییرات بیشتری (به دلیل برآورده نشدن انتظاراتی که قبلا در طول رابطه ایجاد شده‌اند) می‌شود و مواجهه با آن را برای هر 2 نفر مشکل می‌کند و عمدتا باعث می‌شود که زوجین در این مورد بحثی نکنند ولی به تدریج روابط جنسی و عاطفی خود را با یکدیگر کمتر می‌کنند تا از مواجه شدن با آن خودداری کنند و این موضوع به اساس رابطه آنها لطمه وارد می‌کند. چاقی به شکل دیگری نیز ‌می‌تواند باعث شکل‌دادن به مشکلات جنسی در افراد شود. اگر افراد به نوعی دچار اختلال جنسی باشند یا به نوعی خود را قربانی یک سوءاستفاده جنسی بدانند، ‌ممکن است برای کنار آمدن با این تجارب به مصرف مواد مخدر و الکل روی آورده یا به شدت پرخور شوند و در نتیجه اضافه‌وزن پیدا کنند. مشکلات روان‌شناختی نظیر افسردگی و اضطراب نیز باعث می‌شود که افراد از چاقی خود به عنوان یک ابزار استفاده کرده و از داشتن روابط جنسی طفره روند. مدیریت اختلال جنسی در افراد چاق موضوع چالش‌برانگیزی است. قبل از هرچیزی لازم است که ارزیابی دقیقی از وضعیت فرد به عمل آید. لازم است اطلاعات کاملی در مورد مشکلات جنسی که فرد چاق تجربه می‌کند، رژیم غذایی او، مشکلات پزشکی و...جمع‌آوری شود.

چاقی و تصویر فرد از بدن خود


مساله بعدی در مورد مدیریت سلامت جنسی در افراد چاق،‌ تصویر بدنی‌ای است که آنها از خود دارند. فرد باید بدن خود را به این شکل بپذیرد و در این مورد احساس خجالت نکند. باید یاد بگیرد که از داشتن رفتارهای پرخوری خود احساس شرم نداشته باشد و یاد بگیرد که چطور خود را دوست داشته باشد تا به این وسیله بتواند در جریان درمان برای خودی که دوستش دارد، تلاش کند. استفاده از رویکردهای رفتاری‌ شناختی می‌تواند به تغییر و جایگزینی الگوها و عادات نامناسب تغذیه‌ای و رفتاری کمک کرده و به این ترتیب فرد عزت نفس و پذیرش خود را افزایش داده و بر بخشی از مشکلات جنسی خود غلبه کند.
درمان‌های جنسی مبتنی بر ارتقا و بهبود روابط جنسی و ابراز وجود جنسی گام بعدی در درمان هستند. این رویکردها گوناگون بوده و در هر فرد براساس نوع مشکلاتی که تجربه می‌کند، متفاوت است. درمانگران ممکن است از گروه‌درمانی یا زوج درمانی استفاده کنند. علت استفاده از این روش‌ها این است که احساسات و واکنش‌های شریک جنسی و عملکرد جنسی وی نیز در ارتباط با مشکلات موجود بررسی شود. به‌طورکلی رویکردهای درمانی در این زمینه شامل ترکیبی از رفتاردرمانی،‌ تغذیه‌درمانی، دارودرمانی،‌ روان‌درمانی و درمان‌های جنسی هستند.
منبع:‌ هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha