یکی از بهترین روش‌ها برای آنکه همواره در حرکت باشید، استفاده از مراقبت‌های سلامتی پیشگیرانه است.

سلامت نیوز:‌ به شما بدنی برای زندگی اعطا شده است و همواره می‌خواهید آنرا در حرکت و فعالیت نگه دارید. بالا رفتن سن خود به خود به این معنا نیست که فعالیت شما رو به افول باشد. یکی از بهترین روش‌ها برای آنکه همواره در حرکت باشید، استفاده از مراقبت‌های سلامتی پیشگیرانه است. انجام غربالگری ها و آزمایش‌های اصلی می‌توانند به دکتر در تشخیص زودهنگام مشکلات پزشکی شما کمک کنند – قبل از آنکه مشکلات حادتری را ایجاد کنند و به همان نسبت درمان مشکل‌تر شود.

اجازه ندهید هزینه‌ها، شما را از انجام این آزمایش‌ها باز دارد. اکثر بیمه های تکمیلی ، هزینه انجام این آزمایش‌های پیشگیرانه را پرداخت می‌کنند. دکترتان در مواردی که نیاز به آزمایش دارید می‌تواند کمکتان کند و می‌تواند شما را به مراکز رایگان یا کم هزینه راهنمایی کند.

1- کنترل فشار خون : شما بدون آنکه از بالا بودن فشار خونتان مطلع باشید، ممکن است به حمله قلبی، سکته و مشکلات چشمی و کلیوی دچار شوید، زیرا بالا بودن فشار خون هیچ‌گونه نشانه ای ندارد، بنابراین کنترل فشار خون از اهمیت برخوردار است، حتی اگر فکر می‌کنید مشکلی ندارید. اگر فشار خون شما کمتر از 80/128 باشد کنترل فشار خون حداقل هر دو سال یک‌بار مناسب است و چنانچه فشار خون شما بین 80/120 . 89/139 باشد هر سال باید آن را کنترل کنید.

2- آزمایش کلسترول: بیماری قلبی عامل شماره یک مرگ و میر در امریکاست و کلسترول بالا یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری قلبی می‌باشد.

بنابراین توصیه می‌گردد که حداقل از سن بیست سالگی هر پنج سال یک‌بار سطح کلسترول خونتان را آزمایش کنید. یک آزمایش خون ساده میزان کلسترول خون و احتمال بیماری قلبی در شما را نشان می‌دهد.

با بالا رفتن سن، احتمال خطر بیماری قلبی افزایش می‌یابد. از این رو در دهه پنجم زندگی‌ انجام آزمایش‌های مداوم بسیار ضروری و مهم است.

3- ماموگرافی: کارشناسان موافق این موضوع هستند که ماموگرافی به عنوان آزمایشی برای تشخیص سرطان سینه، بهترین روش تشخیص زودهنگام این نوع محسوب می‌شود. در مورد اینکه هر چند وقت یک‌بار باید این آزمایش را انجام داد اختلاف نظرهایی وجود دارد:

- گروه خدمات پیشگیری ایالات متحده امریکا پیشنهاد می‌کند که تمامی زنان بین 50 تا 74 سال هر دو سال یک‌بار ماموگرافی انجام دهند.

- انجمن سرطان امریکا به زنان پیشنهاد می‌کند که از 40 سالگی به بعد هر سال ماموگرافی کنند.

با دکترتان صحبت کنید تا با توجه به سابقه خانوادگی و سایر عوامل خطرزا بهترین برنامه زمانی را برای انجام این آزمایش مشخص کند.

4- آزمایش سرطان روده بزرگ:
سرطان روده بزرگ دومین علت عمده مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده امریکاست. با رسیدن به 50 سالگی احتمال ابتلا به این سرطان افزایش می‌یابد. بنابراین پنجاه سالگی سنی است که دکترتان ممکن است به شما توصیه کند تا انجام این آزمایش را شروع کنید، مگر آنکه خطر ابتلا به این بیماری در شما بالاتر از حد معمول باشد. خبرخوب: آزمایش‌های متعددی وجود دارد که به تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ کمک می‌کند. اینکه هر چند وقت یک‌بار باید این آزمایش را انجام دهید به شما و دکترتان بستگی دارد که کدام آزمایش را باید انجام دهید و همچنین به نتایج آزمایش‌های شما نیز وابسته است. برخی از آزمایش‌های غربالگری که به طور معمول انجام می‌شوند شامل :

- کولونوسکوپی هر 10 سال یک‌بار

- تست خون مخفی در مدفوع هر سال یک‌بار

- سیگموئیدوسکوپی هر 5 سال به همراه آزمایش خون مخفی در مدفوع هر 3 سال

سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی دو آزمایش غربالگری تشخیص سرطان هستند که می‌توانند از پیشرفت سرطان جلوگیری کنند. طی انجام این غربالگری ها دکتر می‌تواند پلیپ های پیش سرطانی را در روده بزرگ شما تشخیص و آن‌ها را از بین ببرد.

5- تست پاپ اسمیر: این تست به منظور تشخیص سرطان گردن رحم است که درمان با تشخیص زودهنگام آسان می‌شود. اگرچه خطر ابتلا به این نوع سرطان با افزایش سن کاهش می‌یابد، به این معنی نیست که انجام این آزمایش با یائسگی متوقف می‌شود. زنان معمولاً حداقل هر سال نیاز به انجام این آزمایش دارند. اگر شما همزمان با تست پاپ اسمیر آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را انجام داده باشید، فاصله آزمایش شما طولانی‌تر خواهد شد. در اکثر موارد در سن 65 یا 70 شما می‌توانید انجام تست پاپ اسمیر را متوقف کنید به شرط آنکه طی 10 سال گذشته نتایج آزمایشات شما نرمال باشد.

تست پاپ اسمیر یکی دیگر از معدود غربالگری های تشخیص سرطان است که می‌تواند از پیشرفت سرطان نیز جلوگیری کند. دکتر می‌تواند سلول‌های پیش سرطانی را قبل از آنکه سرطانی شوند درمان کند.

6- آزمایش تراکم استخوان : این آزمایش میزان خطر ابتلا به پوکی استخوان را در شما بررسی می‌کند. انجام این آزمایش به کلیه زنان بالای 65 سال توصیه شده است. اگر میزان خطر ابتلا به این بیماری در شما بالا باشد، دکترتان ممکن است به شما توصیه کند این تست را با شروع 60 سالگی انجام دهید.

مردان سنین 70 به بالا نیز می‌توانند از این آزمایش بهره گیرند.

7- آزمایش AAA: کارشناسان به مردان سنین 65 تا 75 که در طول زندگی‌شان سیگار کشیده‌اند، توصیه می‌کنند تا یک‌بار آزمایش اتساع عروقی آئورتی در ناحیه شکم را انجام دهند. این آزمایش فرا صوتی رگ بزرگ شده ای را در ناحیه شکمی که در صورت پارگی می‌تواند عامل خونریزی شدید و مرگ شود، شناسایی کند. با عمل جراحی می‌توان این رگ را اصلاح کرد.

8- آزمایش افسردگی: افسردگی عامل شایع ناتوانی در جوانان است، اگرچه اغلب نادیده گرفته می‌شود. افسردگی غالباً با بیماری های مزمن و پیری همراه است. افسردگی بخش عادی دوره پیری نیست و شما می‌توانید درمان شوید. اگر احساس غم و ناامیدی می‌کنید یا به فعالیت‌های روزانه خود علاقه نشان نمی‌دهید با پزشکتان صحبت کنید. او می‌تواند با نگاهی به پرسشنامه ای که شما پر کرده‌اید یا با پرسیدن چند سؤال ساده پی ببرد که آیا افسرده‌اید یا خیر.

9- آزمایش دیابت : تقریباً 9 درصد مردم امریکا مبتلا به دیابت هستند که از این تعداد 27 درصد افراد 65 سال به بالا را تشکیل می‌دهند. دیابت کنترل نشده می‌تواند عامل عوارضی مثل کوری، بیماری کلیوی و نیاز به قطع عضو باشد. شما می‌توانید از دکترتان در خصوص اینکه هر چند وقت یک‌بار نیاز به انجام آزمایش دیابت است سؤال کنید.

10- واکسن : با بالا رفتن سن، شما به واکسن‌های اضافی برای سالم ماندن نیاز دارید.

- واکسن آنفلوانزا. هر سال برای همه سنین از 6 ماهگی به بالا توصیه می‌گردد.

- واکسن ذات‌الریه: برای سنین 65 به بالا، در صورت ابتلا به دیابت، بیماری‌های کلیوی و هرگونه بیماری ریوی دیگر یا مشکلات سیستم دفاعی بدن

- واکسن زونا : برای سنین 60 با بالا

به خاطر داشته باشید که با انجام اقدامات دیگری نیز، با وجود  بالاتر رفتن سن، می‌توانید همچنان سالم بمانید.

- نکشیدن سیگار.

- داشتن رژیم غذایی سالم.

- انجام تمرینات ورزشی منظم.

- حفظ وزن سالم (متعادل).

- آمیزش جنسی ایمن.
منبع: مجله پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha