یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰

مدتی است در برخی رسانه‌های خارجی و سایت‌های خبری و به تبع آنها بین مردم، شایعه گسترده‌ای درباره كسالت شدید رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده كه این گزارش به این موضوع پرداخته است.

سلامتی رهبری از شایعات تا واقعیت

به نظر می‌رسد كه در واقع (آیت‌الله) خامنه‌ای فوت كرده و یا در حال فوت است و نظام ایران تلاش دارد ارزیابی كند اگر این خبر اعلام شود، چه اتفاق و واكنشی خواهد داشت و واكنش مردم چه خواهد بود.

تازه‌ترین گزارش‌های پزشكی نشان می‌دهند كه وقتی او (حضرت آیت الله خامنه ای) هفته گذشته از بیمارستان مرخص شد، دچار گردش‌ خون نامناسب، ضربان قلب ضعیف، فشار خون بالا و نارسایی شنوایی است و تقریباً بینایی در یكی از چشمان خود را از دست داده و از درد شدید كمر رنج می‌برد. ظاهراً نمی‌تواند به تنهایی از روی صندلی یا تخت خویش برخیزد. همه این عوارض ناشی از سرطانی است كه او به آن مبتلا است. با این حال به پزشكان خود گفته است كه تا زمانی كه آمریكایی‌ها از منطقه خارج نشده‌اند و در لبنان، جمهوری اسلامی اعلام نشده باشد،زنده خواهد ماند»

این ادعا های «مایكل لدین» از اعضای موثر موسسه «امریكن اینتر پرایز» است كه برخی او را مسئول طرح براندازی جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌كنند. ادعاهای این مقام امریكایی در تایخ 10 ژانویه مصادف با 20 دیماه سال جاری است كه پیش از آن، در 4 ژانویه مصادف با 14 دی نیز در سایت pajamasMEDIA به طور اشاره آمده بود. این شایعه آغاز ماجرایی شد كه سپس برخی شبكه‌ها‌ی خبری مانند فاكس نیوز كه زیر نظر پنتاگون عمل می‌كند و برخی خبرگزاری‌های غربی دیگر، آن را دنبال كردند و این روزها در سطح مردم این سؤال با نگرانی مطرح می‌شود كه «از حال آقا چه خبر؟ می‌گویند...» و ادعاهای فوق تكرار می‌شود.

اساساً مقوله شایعه كه برخی آن را "انتقال پیام و خبر از طریق شفاهی و بدون داشتن ماخذ و منبع شناخته شده " تعریف می‌كنند و برخی دیگر با نگاه خوشبینانه شایعه را "بخشی از خبری می‌دانند كه به علل مختلف دور از دسترس افكار عمومی قرار می‌گیرد". مقوله‌ای پیچیده‌ و پرسابقه است كه موضوع اصلی این گزارش نیست.

البته عده‌ای از كارشناسان، شایعه را به دلیل غیرموثق و بی‌اساس بودن، شایسته تحقیق و پیگیری هم نمی‌دانند، ولی برخی دیگر معتقدند به عنوان كنشی پیچیده با كاربردهای چندگانه حتماً باید جدی گرفته شود.

شایعات در كشور ما هم سابقه طولانی دارند و نمونه‌های جالبی از آنها در دسترس است كه بعضاً پس از چندی به عنوان «دروغ سال» نیز شهرت یافتند.
مثلاً ماجرای كج شدن برج میلاد از نمونه‌های بارز آن است. این بحث از یك طنز آغاز شد. «رضوانیه» تولید كننده این طنز خود در این باره می‌گوید:« زمانی كه در زمستان 81 خبر خنده‌دار و غیرواقعی درباره كج شدن برج میلاد را می‌نوشتم، هرگز فكر نمی‌كردم كه روزنامه‌ها، وب سایت‌های خبری و شبكه‌های رادیو، تلویزیون، خبری به این مضحكی! را باور و سپس منتشر كنند. شایعه كج شدن برج میلاد تا حدی در میان مرد تقویت شد كه یكی از شبكه‌های خبری معتبر غرب نیز این خبر را با جدیت اعلام كرد و ماجرا چنان جدی تلقی شد كه دفتر یكی از سازمان‌های بین‌المللی مستقر در تهران نیز قصد تشكیل كمیته بحران درباره این موضوع را داشت....»

انتشار شایعه بیماری سرطان رهبر انقلاب اسلامی نیز موضوع بی سابقه ای نیست و بسیاری از مردم به خاطر دارند كه از روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی تا مدتها، عین همین بحث درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) تكرار می‌شد و رادیو های عراق و اسرائیل بیش از دیگران آن را دنبال می كردند.

البته روشن است كه شخصیت‌هایی حتی در طراز رهبری انقلاب نیز همچون همه مردم ممكن است دچار عارضه‌ای یا كسالتی شوند. كما اینكه آیت‌الله خامنه‌آی نیز مدتی است دچار سرماخوردگی نسبتاً شدید شده‌اند كه آثار آن در صدای ایشان در آخرین دیدار نیز نمایان بود و به همین خاطر مقداری از برنامه های ایشان با توصیه پزشكان كاسته شد.

جالب است كه ایشان همزمان با انتشار این خبر (بخوانید شایعه) دیدارها و ملاقات‌های عمومی مانند دیدار با مردم قم به مناسبت سالگرد قیام 19 دی و دیدار با شركت‌كندگان در هم اندیشی علمای اهل تسنن و تشیع در دومین همایش بزرگداشت ابن میثم بحرانی در 25 دی ماه داشته‌اند كه رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما، متن، صدا و تصاویر آن را منتشر كردند.

معمولاً چنین شایعاتی با اهداف چند گانه مانند ایجاد نگرانی و اضطراب در مسئولان و مردم، ارزیابی واكنش مردم و ارزیابی نحوه واكنش مسئولین دستگاه‌های رسمی به چنین موضوعی ساخته و پرداخته می‌شوند و ازهمین رو شاید لازم بود دستگاه های ذی صلاح، اطلاع رسانی مناسبی را انجام می دادند.

این ترفند در اوج در جنگ 33 روزه جنوب لبنان و در مورد سید حسن نصرالله نیز از سوی منابع رژیم صهیونیستی بكار گرفته شد.

كسانی كه این شایعه را طراحی كردند تا واكنش مردم را ارزیابی كنند، بدانند مردم با نگرانی كه از عشق به رهبری حكایت دارد این موضوع را دنبال می كنند و این روزها در مساجد كشورمان این شعار «خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما خامنه ای رهبر به لطف خود نگهدار» با شور و سوز بیشتری پس از نمازها تكرار می شود. زمانی كه برای تهیه این گزارش به سایت‌های مختلف مراجعه كردم كاربران اینترنتی درباره اخبار مربوط به این موضوع، اظهار نظرهای مختلف و جالبی كرده بودند،ولی بیشتر از همه این عبارت تكرار شده بود. « به كوری چشم دشمنان، خامنه‌ای زنده است».
منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha