جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 84405
سلامت نیوز: تخمك آسیب دیده نوع رایجی از سقط جنین است. این پدیده هنگامی رخ می دهد كه تخم بارور شده در رحم كاشته می‌شود اما رشد جنین حاصل از آن در همان اوایل متوقف شده و یا اینكه اصلاً شكل نمی‌گیرد. امروزه اصطلاح « تخمك صدمه دیده» را دیگر به كار نمی‌برند. در عوض، اغلب متخصصین پزشكی اصطلاح « ناكامی زودهنگام حاملگی» را برای توصیف این وضعیت به كار می‌برند.
حتی با ناكامی زودهنگام حاملگی اگر تست حاملگی بدهید، نتیجه مثبت خواهد بود؛ دلیل این امر این است كه در هر حال جفت به رشد خود ادامه می‌دهد و ترشح گنادوتروپین پرده خارجی جنین انسانی Hcg را  آغاز می كند، و این همان هورمونی است كه تست‌های حاملگی جستجو می‌كنند. در اوایل ممكن است برخی از علایمی را كه در حاملگی طبیعی معمول هستند، داشته باشید؛ علایمی از قبیل خستگی، حالت تهوع و سوزش سینه. پس از مدتی كه سطح این هورمون در خون پایین آمد، این علایم نیز كاهش می‌یابد و ممكن است كه لكه یا خونریزی داشته باشید.

در ناكامی زود هنگام حاملگی چه اتفاقی خواهد افتاد

در ابتدا ممكن است متوجه تعدادی لكه قهوه ای رنگ متمایل به قرمز شوید؛ البته احتمال دارد كه اصلاً لكه ای نداشته باشید. پس از مدتی، درحالی كه سطح هورمون شما در خون رو به كاهش می‌گذارد، ممكن است شكم درد یا خونریزی داشته باشید. اگر شكم درد یا خونریزی دارید، رحمتان آن طور كه باید رشد نمی‌كند، و یا این كه هنگامی كه جنین 12 هفته از عمرش گذشته است، پزشكتان نمی‌تواند به وسیله گوشی ضربان قلبش را بشنود، در آن صورت نوزاد باید به وسیله سونوگرافی چك شود. اگر مورد شما ناكامی زودهنگام حاملگی باشد، سونوگرافی یك كیسه بارداری خالی را نشان می‌دهد.

احتمال دارد كه جنین را سقط كنید یا به عبارتی كیسه جفت و بافت جمع شده در سه ماهه نخست از بدنتان خارج شود. گرچه، این اتفاق ممكن است زودتر از این رخ دهد. فرایند سقط جنین می‌تواند هفته ها طول بكشد و وقتی متوجه شوید كه دیگر بچه ای در شكم ندارید، ممكن است به لحاظ عاطفی برایتان بسیار دردناك بوده و یا به لحاظ فیزیكی دشوار باشد كه منتظر یك سقط جنین ناخواسته باشید.

در این حالت شما می‌توانید با مصرف دارو فرایند سقط جنین را تسریع ببخشید؛ یا ممكن است تصمیم بگیرید كه برای برداشتن بافت كورتاژ ساكشن یا اتساع و كورتاژ (D&C)  بكنید. همچنین اگر مشكلی داشته باشید كه منتظر بودن برای سقط جنین برای سلامتی شما خطرناك باشد ( همچون خونریزی زیاد یا علایمی از عفونت) لازم است كه بافت را از بدن شما خارج كنند.

بارداری مجدد پس از سقط جنین

احتمالاً پس از گذشت چهار یا شش هفته از زمان سقط جنین یا خروج بافت مجدداً عادت ماهانه را از سر بگیرید. بعضی از متخصصین می‌گویند كه پس از این دوره می‌توانید حامله شوید، اما برخی دیگر توصیه می كنند تا عادت ماهانه بعدی را نیز پشت سر نگذاشته اید، از این كار خودداری كنید. در این مدت لازم است كه از قرص ضد بارداری استفاده كنید، چرا كه ممكن است تنها پس از دو هفته از سقط جنین تخمك گذاری كنید.

اگر چه ممكن است به لحاظ فیزیكی آمادگی حامله شدن مجدد را داشته باشید، شاید به لحاظ روحی چنین آمادگی را نداشته باشید. هر زنی به شیوه خاص خود با عدم موفقیت زودهنگام حاملگی كنار می‌آید. برای برخی از زنان ممكن است ماهها طول بكشد تا بار دیگر آمادگی حامله شدن را پیدا كنند.

اغلب متخصصین تا دو یا سه بار سقط جنین متوالی اقدام خاصی نمی‌كنند و پس از آن است كه تست های آزمایش ویژه خون و ژنتیك را تجویز می كنند تا علت آن را بیابند.

منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha