شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 84466

سفیدی مو و خط خنده از علایم آشکار بالا رفتن سن است اما علایمی هم وجود دارد که کمتر شناخته شده است.

علایم کمترشناخته شده پیری
سلامت نیوز : سفیدی مو و خط خنده از علایم آشکار بالا رفتن سن است. اما علایمی هم وجود دارد که کمتر شناخته شده است. گروهی از متخصصان به معرفی این علایم پرداخته اند و راه حل مناسب برای مقابله با آن را ارائه کرده اند که در ادامه مطلب می آید.

ظاهر بلندتر دندان ها:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ همان گونه که پوست حالت انعطاف پذیری خود را از دست می دهد، بافت های لثه نیز حجم خود را از دست می دهد و این امر باعث عقب نشینی لثه می شود. از این رو دندان به اندازه کمتر از نیم سانت ظاهر بلندتری پیدا می کند.

از ۴۰ سالگی فرسودگی دندان شروع می شود و عاج دندان که ریشه دندان را ایجاد می کند، آشکار می شود. بیماری لثه نیز این وضعیت را بدتر می کند. به گفته دکتر دروین از مرکز زیبایی دندان در لندن، با مسواک زدن و استفاده صحیح از نخ دندان، می توان مانع از ایجاد این مشکل شد. وی می گوید: باید نحوه مسواک زدن را اصلاح کرد تا بافت لثه از بین نرود.

صدای مردان بلند و صدای زنان ضعیف می شود:

صدای افراد مسن اغلب ضعیف و گرفته است زیرا همانند تمامی عضلات بدن، روند پیری روی تارهای صوتی نیز تاثیر می گذارد. با کاهش انعطاف پذیری غضروف تارهای صوتی، صدای مردان بلندتر و صدای زنان ضعیف تر می شود. در مردان از حدود ۷۰سالگی غضروف شروع به نازک شدن می کند و غضروف های صوتی ضعیف می شود. در زنان هورمون استروژن از غضروف محافظت می کند و در نتیجه بروز تغییرات در صدا را به تاخیر می اندازد. اما پس از یائسگی، نبود این هورمون به متورم شدن تارهای صوتی منجر می شود که باعث ضعیف شدن صدا می شود.

دکتر هنری شارپ جراح گوش ، حلق و بینی از بیمارستان ایست کنت، می گوید: استفاده مداوم از تارهای صوتی در حکم فیزیوتراپی است و می تواند از ایجاد این تغییر پیشگیری کند. همچنین باید از جیع زدن که روی تارهای صوتی فشار وارد می کند، پرهیز کنید. حالت بدن نیز روی وضعیت تارهای صوتی تاثیرگذار است. حالت افتادگی بدن، وضعیت تارهای صوتی را تغییر می دهد و مانع از تنفس عمیق می شود. در نتیجه برای ایجاد صدا، تارهای صوتی سخت تر کار می کند.

افزایش وزن:

از ۵۰سالگی، سالانه حدود یک تا یک و نیم کیلوگرم وزن اضافه می کنیم. علاوه بر کم شدن فعالیت جسمی ، از دست دادن توده عضلانی نیز در این امر نقش دارد. از دست رفتن عضله، روند سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد، از این رو میزان چربی بیشتری ذخیره می شود. محققان فعالیت، ورزش منظم و حفظ عضله را توصیه می کنند.

عطسه بیشتر:

بسیاری از دوره میانسالی دچار آبریزش بینی می شوند. علایم این واکنش حساسیت زا به گرده و اشیای دیگر، عطسه کردن، آب ریزش بینی، خارش و آب ریزش چشم و خارش گلو است.

به گفته متخصص آلرژی دکتر فستر ازکنت، آلاینده هایی مانند اکسید نیتریک عملکرد موهای بینی را مختل می کند در نتیجه هر نوع ماده حساسیت زایی که تنفس می شود،برای مدت طولانی تری می ماند و واکنش به وجود می آورد. ماده آلاینده نیز می تواند تاثیر گرده را شدت دهد.

بروز خال های اضافه:

شاید تصور کنید که لکه های قهوه ای تیره و سیاه خال است اما از ۴۰ سالگی، میزان تولید زگیل های رنگی افزایش پیدا می کند. این زگیل ها در مواردی خارش دارد و ملتهب است اما خطری ندارد. اما بهتر است به محض ظاهر شدن آن ها، با پزشک خود مشورت کنید. با افزایش سن، احتمال بزرگ تر شدن آن وجود دارد، درمان شامل منجمد کردن یا برداشتن آن است. در صورت بزرگ  تر شدن یا خون ریزی با پزشک خود مشورت کنید.

گوش ها، بینی و کف پا بزرگ تر می شود:

بر خلاف استخوان ها و عضلات، با افزایش سن گوش ها، بینی و کف پا رشد خود را ادامه می دهد. گوش از غضروف ساخته شده است که تا روز مرگ رشد خود را ادامه می دهد. با افزایش سن غضروف ها نازک تر و دچار کشیدگی و افتادگی می شود. بنابراین گوش ها به طرف پایین کشیده می شود و نوک بینی نیز ظاهر درازتر و افتاده پیدا می کند. با افزایش سن کف پا نیز بلندتر و پهن تر می شود زیرا تاندون ها و رباط ها که بسیاری از استخوان های کوچک را به هم متصل می کند، انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. انگشتان پا پهن تر و قوس کف پا صاف تر می  شود.

با سردرد بیدار می شوید:

سردردی که پس از چند ساعت خواب شما را بیدار می کند یا سردرد پس از یک خواب کوتاه، مربوط به سن است. این حالت که در قسمت پشت سر، درد ایجاد می کند، در افراد بالای ۶۰ سال رخ می دهد. اگر چه علت آن مشخص نیست اما با مصرف استامینوفن می توان علایم را کاهش داد. مصرف یک نوشیدنی کافئین دار نیز می تواند موثر واقع شود. طبق نظریه برخی از محققان، کافئین روی سیستم مرکزی عصب اثر می گذارد.

رگ های آشکار در گردن زنان:

با افزایش سن، قد زنان به علت کوتاه شدن ستون فقرات بر اثر بیماری پوکی استخوان، حدود ۶ سانتی متر کوتاه می شود.با توجه به کم شدن فاصله گردن بر اثر کوتاه شدن ستون فقرات، رگ های گردن بزرگ تر به نظر می آید و این امر باعث ایجاد برجستگی در قسمت جلوی گردن می شود. این امر پمپاژ خون را آشکارتر می کند. این رگ در زنان لاغر که چربی کمتری زیر پوست دارند، واضح تر است.

آب آمدن از چشم ها

در افراد بالای ۶۰ سال «اپیفورا» یا آبکی بودن چشم بیشتر دیده می شود که بر اثر تنگ شدن مجرای اشک در پی افزایش سن به وجود می آید. گاهی این حالت خود به خود برطرف و مجرا باز می شود و گاهی می توان مجرای مسدود شده را با جراحی اصلاح کرد.

استفاده از صابون حساسیت ایجاد می کند:

با بالا رفتن سن، پوست انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و پوست خشک تر می شود.

مرتب گلو صاف می کنید:

تعدادی غدد در اطراف تارهای صوتی مایع مخاطی ترشح می کند، با بالا رفتن سن این مخاط کاهش پیدا می کند. نبود مخاط، باعث ناراحتی گلو می شود. به گفته متخصصان گوش، حلق و بینی یک راه حل برای پیشگیری از خشکی گلو ، نوشیدن روزی حداقل یک و نیم لیتر آب است. استفاده از بخور نیز مانع از چسبندگی مخاط می شود.

بیدار شدن در شب:

بیشتر مردم تصور می کنند که بیدار شدن افراد مسن در شب ناشی از بیماری است. اما این علامت جزو علایم پیری است که از سن ۵۰ سالگی آغاز می شود. در زنان و مردان مسن، هنگام شب کلیه ادرار بیش از حد تولید می کند. با بالا رفتن سن، بدن هورمون هایی را که به حفظ مایعات کمک می کند کمتر تولید می کند. این هورمون ها به کلیه کمک می کند تا ادرار غلیظ تولید کند تا حجم کمتری ادرار تولید شود و فرد در طول شب برای رفتن به دستشویی نیازی پیدا نکند. برای محدود کردن نیاز به دستشویی هنگام شب، ۲ ساعت قبل از خواب مایعات ننوشید، درباره نوشیدنی های کافئین دار بهتر است ۴ ساعت قبل از خواب مصرف آن را کنار بگذارید. نیاز به دستشویی ۲ بار یا بیشتر در شب می تواند علامت یک بیماری نهفته مانند دیابت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha