سلامت نیوز : هنوز روز جهانی قلب بیات نشده و طنین هشدارهای وزیر محترم بهداشت به پانزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق در گوش اهالی سلامت و تندرستی زنگ می‌زند: در ایران 7/43 درصد کل مرگ‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است و میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران در مردها 59 سال و در زن‌ها 65 سال است... [بعلاوه] 80 درصد این مرگ‌ها [در دنیا] در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق افتاده و یک‌سوم آن در افراد زیر 60 سال رخ می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این در حالی است که فدراسیون جهانی قلب برای بهبود وضع حاضر و پیشگیری از مرگ و میر افراد به دلیل بیماری های قلبی و عروقی برای افراد بالای 65 سال نیز برنامه و توصیه دارد.

درست است بخش مهمی از اقدامات لازم برای تغییر شرایط حاضر همان گونه که از پیام وزیر محترم برمی آید وابسته به برنامه ریزی کلان و اقدامات سیستماتیک است، اما به این دلیل نباید دست روی دست گذاشت و منتظر اجرای برنامه های دولتی در این زمینه نشست. به همین دلیل فدراسیون جهانی قلب، مطالب وسیع و گسترده ای در سراسر جهان منتشر کرده تا آگاهی افراد را نسبت به این خطر جهانی افزایش دهد و در عین حال راه های پیشگیری فردی و خانوادگی را نیز آموزش داده باشد. جالب است بخشی از این آگاهی بخشی ناظر به کودکان امروز و برای پرورش نسلی سالم تر در آینده است.

آنچه در پی می آید گزیده ای از اطلاعات و توصیه های فدراسیون جهانی قلب به همه افراد در سراسر جهان است.

نکاتی برای والدین کودکان 5 تا 17 سال

بسیاری از بیماری های خطرناک در بزرگسالی شامل قلبی و سکته مغزی، ریشه در دوران نوجوانی دارد که به بیماری یا مرگ زودرس در دوران بعدی زندگی منجر خواهد شد:

ـ بیشتر مصرف کنندگان دخانیات در سراسر جهان هنگامی شروع به استعمال دخانیات می کنند که هنوز نوجوانند و اگر والدین کودکی سیگاری باشند، آن کودک احتمالا سه برابر بیش از دیگر کودکان به استعمال دخانیات روی خواهد آورد.

ـ کودکان دارای اضافه وزن و چاق احتمالا در دوران بزرگسالی نیز چاق خواهند ماند و بیشتر احتمال دارد در جوانی به بیماری هایی نظیر دیابت و نیز بیماری های قلبی و عروقی مبتلا شوند.

ـ اگر افراد فعالیت های جسمانی را از همان سال های کودکی بیاموزند و در همان دوران نیز ورزش و بازی کنند؛ البته بازی هایی که نیاز به فعالیت جسمانی دارد، حتما در بزرگسالی به آن ادامه خواهند داد و همین مساله احتمال بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی را در سال های بعدی زندگیشان کاهش خواهد داد.

کودکانتان را به مصرف غذاهای سالم و فعالیت های جسمانی ترغیب و تشویق و آنها را نسبت به زیان های دخانیات آگاه و از استعمال دخانیات منع کنید. به یاد داشته باشید سلامت در دوران کودکی زمینه ساز سلامت در بزرگسالی خواهد بود.

تشویق و ترغیب به رژیم غذایی سالم

ـ زمان غذا خوردن خانواده را به نحوی تنظیم کنید که همه اعضای خانواده کنار هم سر سفره حضور داشته باشند و با هم غذا را میل کنند. هنگامی که همه اعضای خانواده کنار هم غذا بخورند، کودکان از فرصت و امکان کمتری برخوردار خواهند بود تا بیش از اندازه خوراکی های بی خاصیت و میان وعده های مضر مصرف کنند.

ـ غذاهای سالم را با ظاهر و طعمی هیجان انگیز طبخ و آماده کنید. همیشه در منزل غذاهای سالم و مقوی بپزید و همه هنر خود را به کار برید تا غذاهایتان ظاهری جذاب داشته باشد. این کار تمایل کودکانتان به خوردن غذاهای سالم منزل را افزایش خواهد داد و غیرمستقیم آنها را از خوردن خوراکی های ناسالم و مضر بیرون از خانه بازخواهد داشت. در این زمینه می توانید از کتاب ها و مجلات آشپزی بهره ببرید.

ـ به تغذیه کودکتان در مدرسه اهمیت دهید. تغذیه کودک در زنگ های تفریح و نیز وعده ناهار برای کودکانی که در مدرسه ناهار می خورند، حائز اهمیت بسیار است. برای زنگ تفریح یا وعده ناهار در منزل خوراکی های سالم آماده و تشویقش کنید به جای خوراکی های فرآوری شده و آماده بیرون، غذا یا میان وعده های سالمی را که برایش تهیه کرده اید، مصرف کند. همچنین اگر تهیه این خوراکی ها به عهده مدرسه است، حتما با مسئولان آن درباره سلامت غذایی که در اختیار کودکتان قرار می دهند، مشورت و تبادل نظر کنید و از آنها بخواهید بیشترین اهمیت را به سلامت تغذیه کودکان بدهند.

ـ حتما در وعده های عصر یا شب، میوه و سبزیجات کافی بگنجانید. از مصرف خوراکی هایی که روغن اشباع یا روغن ترانس فراوان دارد و نیز از مصرف خوراکی های حاوی قند یا نمک زیاد بپرهیزید.

ـ همیشه نسبت به خوراکی های فرآوری شده، نگران باشید. این خوراکی ها مقادیر زیادی نمک دارد. توجه داشته باشید کل نمک مصرفی شما باید به کمتر از پنج گرم در روز؛ یعنی چیزی حدود یک قاشق چایخوری در روز محدود شود.

فعال باشید و کودکانتان را به فعالیت بدنی ترغیب کنید.

ـ برای فرزندانتان فرصت هایی پدید آورید که فعالیت بدنی خود را افزایش دهند: این فرصت ها می تواند حتی در حد پیاده رفتن تا مدرسه باشد. اگر امکانش فراهم است او را پیاده به مدرسه برسانید یا مسیر مدرسه را با دوچرخه طی کنید. به علاوه همواره فرزندتان را به بازی های جمعی که مستلزم فعالیت است، تشویق کنید. این بازی ها انگیزه انجام فعالیت های جسمانی را بسیار بالا می برد.

ـ حتما حواستان به کامپیوتر و تلویزیون باشد. اجازه ندهید فرزندانتان بیش از دو ساعت در روز را به دیدن تلویزیون یا انجام بازی های کامپیوتری اختصاص دهند. به جای آن، آنها را به سوی انجام بازی هایی سوق دهید که به تحرک و فعالیت جسمانی نیاز دارند.

نکاتی برای افراد 18 تا 64 ساله

عوامل بروز بیشتر بیماری های قلبی و عروقی را می توان مهار کرد.

آیا می دانید:

ـ کم تحرکی یا بی تحرکی در مرگ و میر بیش از سه میلیون نفر در سال نقش دارد. تقریبا همه این موارد مرگ و میر قابل پیشگیری است.

ـ رژیم غذایی ناسالم با چهار عامل از ده عامل اصلی مرگ و میر در جهان مرتبط است و این چهار عامل عبارتند از: فشار خون بالا، قند خون بالا، اضافه وزن و چاقی و کلسترول بالا.

ـ روزانه 15 هزار نفر در سراسر جهان بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند. متاسفانه کار به همین جا ختم نمی شود. نیمی از سیگاری های جهان، یعنی از هر دو نفر یکی، بر اثر ابتلا به بیماری های مرتبط با استعمال دخانیات از دنیا می روند. تکان دهنده تر آن که هر ساله دود دست دوم، یعنی همان دودی که از سوختن توتون و تنباکو در هوا منتشر می شود یا دودی که افراد سیگاری هنگام مصرف دخانیات از ریه های خود بیرون می دهند بیش از 600 هزار فرد غیرسیگاری از جمله کودکان را به کام مرگ می کشاند. گام هایی بردارید که خطر را از شما و خانواده تان دور کند، زیرا بزرگسالان سالم، خانواده و جامعه سالم را می سازند.

ـ تحرک داشته باشید. هر 30 دقیقه فعالیت جسمانی نه چندان سنگین در روز به شرط آن که پنج بار در هفته انجام شود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

اما به یاد داشته باشید فعالیت بدنی صرفا در ورزش خلاصه نمی شود. هر گونه تحرک جسمانی که انرژی بسوزاند فعالیت جسمانی به شمار می رود؛ بنابر این علاوه بر نرمش و ورزش، کارهای بسیاری را مانند بازی کردن با کودکان، پیاده روی، انجام کارهای خانه و... می توان در زمره فعالیت های جسمانی به شمار آورد.

ـ حواستان باشد به غذایی که می خورید. دریافت روغن های اشباع، روغن های چرب و نمک به میزان زیاد از طریق مواد غذایی سبب افزایش خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی می شود. مصرف بیش از اندازه نمک می تواند سبب
بالا رفتن فشار خون شود و مصرف بیش از اندازه چربی می تواند به انسداد رگ های خونی قلب منجر شود.

ـ با متخصصان مشورت کنید. اگر پیش از این دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده اید حتما با پزشک متخصص خودتان مشورت کنید و از او بخواهید بهترین راه مهار عوامل خطرساز را نشان تان دهد تا بتوانید از بروز دوباره آنها پیشگیری کنید.

ـ همیشه حواستان به اندازه های تان نیز باشد. به تشخیص پزشک متخصص در دوره های منظم مراجعه کنید تا فشار خون، کلسترول و قند خونتان را اندازه بگیرد. بعلاوه وزنتان را اندازه گیری کند و شاخص توده بدنی تان (BMI) را بسنجد. حتما پس از این کار به توصیه های او گوش کنید.

تحرک داشته باشید

ـ هرگز گمان نکنید برای آغاز ورزش و تحرک دیر شده است. با فعالیت های جسمانی اندک آغاز کنید و بتدریج زمان انجام این فعالیت ها، تعداد و شدت آنها را افزایش دهید؛ اما با این حال، پیش از مبادرت به آغاز ورزش و فعالیت های جسمانی حتما با پزشک خود مشورت کنید و بدقت توصیه های او را به کار گیرید.

ـ برای بزرگسالان شصت و پنج ساله و بیشتر، فعالیت های بدنی بسته به وضع جسمانی فرد طیف وسیعی را دربر می گیرد، از نرمش ها و ورزش های سبک گرفته تا پیاده روی، رسیدگی به باغچه یا انجام کارهای خانه.

ـ اگر به دلیل شرایط خاص جسمانی قادر به انجام بسیاری از حرکات یا فعالیت های جسمانی نیستید، با نظر و مشورت پزشک هر قدر شرایط اجازه می دهد، تحرک داشته باشید.

ـ بی تحرکی در سن شما بسیار مضر است. به همین دلیل حتما در حد توان خود حرکت و فعالیت جسمانی داشته باشید. مطمئنا پزشک شما بهترین مرجع برای تعیین میزان و زمان انجام فعالیت های جسمانی بخصوص حرکات ورزشی است.

همیشه حواستان به اندازه هایتان نیز باشد

هر چه بر سنتان افزوده شود، فشار خون، کلسترول و دیگر اعداد و اندازه های مرتبط با قلب نیز رو به افزایش خواهد گذاشت.

ـ به پزشک متخصص در دوره های منظم مراجعه کنید تا فشار خون، کلسترول و قند خونتان را بسنجد. بعلاوه وزنتان را اندازه گیری و شاخص توده بدنی تان (BMI) را محاسبه کند. حتما پس از این کار به توصیه های پزشک خود گوش کنید.

ـ با تبعیت از برنامه پیشگیرانه یا برنامه های درمانی پزشک متخصص تان از خطر بیماری های قلبی و عروقی بکاهید. این برنامه ها عموما شامل مصرف دارو، البته به تجویز پزشک، تغییر سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی خواهد بود.

از دود دست دوم بپرهیزید

ـ سیگار کشیدن را در خانه خود قدغن کنید و هرگز در معرض دود دست دوم قرار نگیرید. دو سال پس از ترک کامل سیگار، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کاهش چشمگیری خواهد یافت.

ـ اگر فکر می کنید ترک سیگار و دخانیات برایتان دشوار است هرگز به این سادگی ها تسلیم نشوید. حتما با پزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی تان کند چگونه می توانید بر این بلای جانسوز غلبه کنید.

زنان و بیماری های قلبی و عروقی

- بیماری های قلبی و عروقی، متهم ردیف اول مرگ و میر زنان به شمار می رود و سالانه 6/8 میلیون زن را به کام مرگ می کشاند.

- رایج ترین علامت حمله قلبی در زنان درست مانند مردان، احساس درد و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه است. اما زنان تا حدی بیش از مردان علائم عمومی دیگر این عارضه را تجربه می کنند. در میان این علائم بخصوص می توان به اختلال در تنفس، حالت تهوع، استفراغ و درد در ناحیه پشت یا درد در ناحیه فک و آرواره اشاره کرد.

- فشار خون بالا عامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. توجه داشته باشید خطر فزاینده ابتلا به فشار خون بالا همیشه در کمین زنانی است که به سن یائسگی رسیده اند؛ بنابراین همیشه و در دوره های منظم باید فشار خون خود را اندازه بگیرید و هرگز از آن غافل نشوید.

- زنانی که سیگار می کشند، دو برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری در معرض سکته مغزی قرار دارند. هر چه بیشتر سیگار بکشید، بیشتر در معرض خطر قرار خواهید داشت. دود دست دوم نیز خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را افزایش می دهد. زنان غیرسیگاری که در معرض دود دست دوم قرار دارند، 15 درصد بیشتر از دیگر زنان این خطر را به جان می خرند.

نکاتی برای افراد 65 سال به بالا

بیماری های قلبی و عروقی که بیماری های قلبی و سکته مغزی را شامل می شوند، در کمین همه افراد از هر سن و سالی و از هر گروه و دسته ای نشسته اند. این بیماری ها اکنون سالانه 3/17 میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می کشند که 80 درصد این موارد در کشورهای با درآمد متوسط و درآمد پایین رخ می دهد. به این ترتیب بیماری های قلبی و عروقی را در چنین کشورهایی می توان قاتل اصلی مردم به شمار آورد. در دوران سالمندی هر چه سن بالاتر می رود خطر بیماری های قلبی و عروقی نیز رفته رفته افزایش می یابد. با این حال اگر در این دوره سنی قرار داشته باشید هم می توانید گام هایی به سوی کاهش احتمالی این خطر بردارید.

بیاموزید چگونه با قلبی سالم، سال های عمر را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید، زیرا بزرگسالان سالم، خانواده سالم و جامعه سالم را می سازند.

ـ حواستان به غذایی که می خورید باشد.

ـ از رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزی تبعیت کنید. سالمندی می تواند در تغییر سبک زندگی نقش داشته باشد. این تغییر بر نوع غذا خوردن شما هم تاثیر خواهد گذاشت. تنهایی، ملالت و بی حوصلگی، افسردگی و نگرانی از آینده همه و همه از عوارض سالمندی است که می تواند به غفلت برخی سالمندان از خورد و خوراک منجر شود. متاسفانه همین مساله سبب تغذیه نامناسب خواهد شد و عموما عادات غذایی نامطلوب و مضری ایجاد خواهد کرد.

ـ از مصرف غذاهای دارای روغن اشباع، روغن ترانس و نمک فراوان بپرهیزید. این غذاها خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به آسانی افزایش می دهند. مصرف بیش از حد چربی به انسداد عروقی قلب و نیز مصرف بیش از حد نمک به بالا رفتن فشار خون می تواند منجر شود.

ـ از وزن تان غافل نشوید. هر چه بر سنتان افزوده شود، بدن شما کالری کمتری می سوزاند. به این ترتیب وزن بدنتان براحتی بالا می رود و این کیلوگرم های اضافی سبب می شود قلبتان سخت تر کار کند و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت و کلسترول افزایش یابد. ورزش منظم و تغذیه مناسب می تواند در حفظ وزن متناسب به شما کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha