سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: ایران باید پرچمدار مکتب سلامت باشد و در تمام حوزه‌های کشاورزی، صنعت، کار و اقتصاد «سلامت» را لحاظ کنیم، همه ایرانیان باید نحوه حفظ سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را بیاموزند.

سید علیرضا مرندی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: از زمانی که نطفه نوزاد منعقد می‌شود نوزاد در معرض انواع حوادث و اتفاقات قرار می‌گیرد و با توجه به حساسیت این دوره باید مراقبتهای ویژه‌ای از مادر باردار انجام شود تا از درصد ناملایمات کاسته و بهترین شرایط برای مادر تأمین شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مراقبت از مادر باردار شامل تغذیه مناسب، شرایط ایده‌آل استراحت روحی و جسمی است تا علاوه بر سلامت مادر، جنین نیز سیر تکاملی خود را طی کرده و تک سلول موجود در مغزش به صدها میلیارد سلول تبدیل شود و انشعابات عصبی به طور کامل به هم متصل شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اگر تمام این شرایط رعایت شود و ما بیشترین سرمایه‌گذاری را در این زمان داشته باشیم تا جنین سیر تکاملی و رشد خود را به نحو احسن طی کند می‌توان امیدوار بود که نوزاد به دنیا آمده از نظر جسمی، مغزی و عاطفی، ضعیف و نحیف نباشد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: ما باید تمام شرایط را برای تولد نوزادی سالم مهیا کنیم چرا که این نوزاد ممکن است روزی امور مدرسه، شهر، کشور یا دنیا را به دست بگیرد و معلوم نیست چه سرنوشت بلندی در انتظارش باشد.

وی افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، ایران باید در 50 سال آینده حرف اول دنیا را بزند پس ما باید از کشورهای توانمند با سرعت سرسام‌آوری جلو بزنیم که این امر خیلی تلاش می‌خواهد پس باید نسل جوان توانمند، سالم و باهوش وارد چنین صحنه‌ای شوند تا آینده‌ای درخشان برای کشور بسازد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه ما به عنوان والدین، مسئول، گروه پزشکی، نماینده مجلس و دست‌اندرکاران نظام سلامت باید تمام تلاش خود را به کار گیریم و بهترین شرایط را از نظر تغذیه، مراقبتهای بهداشتی، اصول فرزندپروری و کمک به تکامل جسمی، حسی، عاطفی، روانشناختی، بیانی، گفتاری و ابعاد تکاملی نوزاد اعمال کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: تغذیه از لحظه اول تولد، مهمترین مسئله‌ای است که می‌تواند بر سلامت کودک تأثیرگذار باشد چرا که طبق آمار و یافته‌های علمی، شیر مادر باعث می‌شود که ضریب هوشی نوزاد بالا رفته و کودک در مقابل عفونت، آلرژی، سرطان و قند مصون بماند بنابراین تا 6 ماه اول زندگی نوزاد، بهترین تغذیه شیر مادر است و بعد از آن باید تغذیه کمکی را ارائه داد.

مرندی افزود: واکسیناسیون به موقع، مراقبت‌های منظم، یادگیری اصول فرزندپروری از جمله مواردی است که می‌تواند در تکامل جسمی و روحی کودک مؤثر باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به پزشکان توصیه کرد: هنگامی که کودک را از نظر سلامت و واکسیناسیون ویزیت می‌کنند علاوه بر بررسی سلامت کودک، نحوه روابط والدین با کودک را بسنجند چرا که سال‌های اول زندگی کودک از لحظه انعقاد تا پایان 8 سالگی دوران خطیر و سرنوشت‌سازی است که از نظر اقتصادی می‌تواند ارزان‌ترین و مهمترین راه در شکستن حلقه فقر و تکامل سال‌های زندگی کودک محسوب شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: علاوه بر آموزش صحیحی که پیرامون فرزندپروری و رابطه صحیح با فرزند، باید به پدران و مادران ارائه بدهیم باید مراقبان و مربیان مهد کودک‌ها نیز این آموزش درست را ببینند تا کودکان این گوهران را خوب تربیت و آموزش کنند و فقط به نگهداری کودک نیندیشند.

مرندی افزود: ما باید پیش‌دبستانی را در کشور رایگان کنیم به خصوص برای کودکان دهک‌های پایین اقتصادی و به مربیان پیش دبستانی یاد بدهیم که چطور با کودکان رفتار کنند چرا که آموزش پیش دبستانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مراقبتهای اولیه در دوران پیش دبستانی نقش بسزایی در تکامل بعدی کودک دارد و ثابت شده آنهایی که پیش دبستانی را گذرانده‌اند در رده‌های بعدی تحصیل، ردی و تجدیدی کمتری داشته‌اند.

مرندی تصریح کرد: تمام ابعاد مهم است حتی ما باید تغذیه درست را به والدین آموزش دهیم و به آنها یادآور شویم که برای هر سنی چه مواد غذایی مهم است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: بیماری‌های غیرواگیر قاتل اول جامعه هستند و فست‌فودها می‌توانند به سکته قلبی، مغزی، فشار خون، دیابت و سرطان بینجامند چرا که تمام این بیماری‌ها ناشی از تغذیه نامناسب، فعالیت‌ ناکافی و عادات نادرستی چون سیگار و اعتیاد است.

وی به والدین توصیه کرد: از همان اوان کودکی برنامه تغذیه درست را در قبال کودک خود اجرا کنند و ورزش و فعالیت‌های درست را به کودک آموزش دهند تا تغذیه مناسب و ورزش یک عادت مناسب در آینده کودک شود.

وزیر اسبق بهداشت افزود: آموزش رفتار و ارتباط مناسب اجتماعی نیز مسئله‌ دیگری است که نوزاد باید از کودکی با آن خو بگیرد تا بتواند در آینده با مردم و جامعه کنار بیاید و تنش اجتماعی به حداقل برسد و رفتار اجتماعی قوی به حداکثر برسد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ما اگر جامعه سالم می‌خواهیم باید روی همه ابعاد آن کار کنیم و هم والدین و هم گروه پزشکی و هم سیاستمداران وارد این عرصه شوند.

وی به گروه پزشکی اشاره داشت و افزود: می‌توان گفت یکی از اشکالات، خود ما گروه پزشکی هستیم که به سلامت درست نگاه نمی‌کنیم و سلامت را فقط از سوراخ تنگ پزشکی می‌نگریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: درمان فقط جزئی از مجموعه بزرگ سلامت است و سلامت در پیشگیری، بهداشت و ارتقای سلامت است.

مرندی افزود: اگر ما تمام تلاش خود را نکنیم و فرد مریض شود کار را درست انجام نداده‌ایم و شکست خورده‌ایم.

وی افزود: ما باید به جامعه ارتقای سلامت و چگونگی پیشرفت در راه سلامت را آموزش دهیم و هم آگاهی دهیم و هم موانع را از سر راه برداریم.

وی به فعالیت‌های بدنی و ورزش همگانی اشاره داشت و افزود: ما باید محیط امنی در جامعه فراهم کنیم که افراد چه مرد، چه زن و چه کودک بتوانند به راحتی فعالیت بدنی و ورزشی داشته باشد چرا که ارتقای سلامت جامعه در درجه اول اولویت‌ها است.

مرندی افزود: ما پرچمدار مکتب سلامت هستیم و باید در تمام حوزه‌های کشاورزی، صنعت، کار و اقتصاد سلامت را لحاظ کنیم، ما باید آموزش ببینیم و در قبال دیگران آموزش دهیم و علاوه بر سلامت جسمی به سلامت اجتماعی و سلامت روان- که فراموش شده‌اند -و همچنین سلامت معنوی- که تاکنون ورود پیدا نکرده‌ایم- وارد شویم تا بتوانیم کودکانمان را به بهترین نحو تربیت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha