سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از دخانیات دانشگاه شهید بهشتی گفت: تصاویر مندرج بر بسته‌های سیگار و توتون برخلاف قانون در سال‌های گذشته ثابت و بدون تغییر مانده‌اند و اثرگذاری کافی را ندارند.

دکتر غلامرضا حیدری در گفت‌وگو با (ایسنا) با بیان اینکه میزان موفقیت در پیشگیری از گسترش مصرف دخانیات به شرایط هر کشور بستگی دارد، گفت: با توجه به شرایط کشور ما کاهش میزان مصرف قابل دستیابی است چرا که ما قانون جامع کنترل دخانیات داریم و کشور ایران بر اساس معاهده جهانی کنترل دخانیات موظف به اجرای بندهای آن است.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواد ما قوانین خوبی برای منع مصرف دخانیات در کشور داریم که البته اجرای آن قوانین بستگی به وضعیت اجرای قوانین در کشور دارد.

حیدری در این رابطه افزود: وضعیت اجرای قوانین ضد دخانیات مربوط به بدنه اصلی وزارت بهداشت و ساختار اصلی اجزای برنامه کنترل دخانیات است که به ستاد کنترل دخانیات کشور محول شده است.

وی با بیان اینکه ستاد کنترل دخانیات برای حمایت از قوانین باید تشکیل جلسه دهند، عنوان کرد: بیش از یک سال است که این ستاد جلسه‌ای برای رفع مشکلات تشکیل نداده است و به این دلیل انگیزه اصلی برای اجرای برنامه مهیا نیست.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از دخانیات دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: قوانین مناسبی در زمینه دخانیات داریم اما مساله مهم اجرا نشدن آن است. به طور مثال تصاویر روی پاکت سیگار باید هر شش ماه یک بار تغییر کند تا تاثیرگذاری لازم را داشته باشد اما در سه سال گذشته تصاویر ثابت بوده و مصوبه جدیدی برای تغییر تصاویر ارائه نشده است.

حیدری با بیان اینکه برگزاری جلسات ستاد کشوری و پیگیری آن بر عهده وزارت بهداشت است، عنوان کرد: نیاز به حرکت جدیدی از وزارت بهداشت در این خصوص و مشارکت سایر ارگان‌ها نظیر وزارت کشور و وزارت ارشاد داریم همانگونه که وزارت بهداشت باید گاهی برای امور دیگر مشارکت داشته باشد.

وی در رابطه با درج تصاویر و پیام‌های بهداشتی در شیشه قلیان‌ها در ترکیه گفت: اجرای این قانون در هر کشوری قابل تقدیر است و اگر قرار بر اجرای آن در ایران باشد، نیاز به پیش‌نویس قانون داریم که با مشارکت ارگان‌های مختلف ممکن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha