سلامت نیوز : محققان در مطالعه‌ای جدید موفق به شناسایی دو روش جدید برای کنترل علائم آلرژی‌های تنفسی در افراد مبتلا به این آلرژی‌ها شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این مطالعه محققان برای درمان انواع آلرژی‌های تنفسی دو نوع شیوه درمانی را ارائه کرده‌اند که یکی برای درمان آلرژی به گرده چمن موسوم به «تب یونجه» و دیگری برای درمان حساسیت به گرد و غبار است.

این دو روش درمانی می‌توانند برای کنترل واکنش‌های آزاردهنده آلرژی در میلیون‌ها نفر از افرادی که به گرده چمن یا حشرات ذره‌بینی موجود در گرد و غبار داخل ساختمان حساسیت دارند، موثر و مفید باشند. این واکنش‌ها شامل عطسه، خارش چشم و آبریزش بینی هستند که معمولا در محل کار یا مدرسه شدت می‌یابند.

در این خصوص دو مطالعه با سرمایه‌گذاری مشترک «دانشگاه مک‌مستر» و «موسسه زیست‌فن‌آوری سیرکاسیا» و از سوی موسسه کانادایی تحقیقاتی علوم پزشکی Adiga Life Sciences انجام شد.

نتایج حاصل نشان می‌دهد که در مجموع این دو نوع فاکتور حساسیت‌زا عامل بیش از نیمی از آلرژی‌های تنفسی مزمن هستند. در آمریکای شمالی و اروپا حدود 15 تا 25 درصد از مردم به گرده‌های گونه‌های مختلف چمن حساسیت دارند.

از سوی دیگر از هر چهار نفر یک نفر به گرد و غبارهای داخل منزل حساسیت دارند که این حساسیت بسیار بیشتر از حساسیت به سایر عوامل آلرژی‌زایی است که میلیون‌ها نفر از ساکنان این نواحی به آن مبتلا هستند.

دو روش جدید و پیشنهادی که در این مقاله برای کنترل و تسکین علائم این نوع آلرژی‌ها ارائه شده‌اند از یک تکنیک جدید درمانی موسوم به

«اپی‌توپ‌های مصنوع پپتیدی و تنظیم کننده واکنش ایمنی» یا «SPIREs» منشاء می‌گیرند. اپی‌توپ‌ها در واقع شناساگرهای آنتی‌ژنی هستند که در این تکنیک از انواع مصنوعی آنها برای کنترل علائم آلرژی استفاده می‌شود.

در این مطالعه 280 بیمار در دو آزمایش در معرض گرده‌افشانی قرار گرفته و علائم آلرژی در آنها در دو شرایط قبل از درمان و پایان فصل تب یونجه بررسی شد. بیماران حاضر در این مطالعه طی سه ماه یکی از سه نوع رژیم‌ درمانی را به شیوه فوق را دریافت کردند. بیمارانی که رژیم‌های کوتاه مدت درمانی را طی کرده بودند علائم بیماری آلرژی در آنها در پایان فصل گرده‌افشانی در مقابل افرادی که دارونما دریافت کرده‌اند بهبود قابل ملاحظه‌ای نشان ‌دادند. این شیوه درمانی Grass-SPIRE نام دارد.

در درمان آلرژی به گرد و غبار نیز 172 بیمار طی 12 هفته چهار دوز درمانی دریافت کردند که بررسی‌ها نشان داد علائم بیماری در این افراد در مقایسه با بیمارانی که دارونما دریافت کردند یک سال پس از آغاز درمان بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است. این شیوه درمانی نیز HDM-SPIRE نام دارد. محققان در این مطالعه معتقدند با توجه به نتایج مثبت حاصل از این شیوه‌های درمانی می‌توان امیدوار بود که از تکنیک فوق بتوان برای کنترل و معالجه علائم سایر آلرژی‌ها نیز استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha