شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 84509

سلامت نیوز : رییس انجمن علمی مامایی ایران با ابراز نگرانی از روند افزایشی انجام زایمان به روش سزارین در کشور، توجه مسوولان بهداشتی کشور بر حرفه مامایی و ترویج زایمان طبیعی را خواستار شد.

دکتر ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با تاکید بر لزوم توجه به زایمان طبیعی و بی‌درد، گفت: اکنون که سیاست افزایش جمعیت در کشور برقرار است و باید جمعیت جوان افزایش یابد، لازم است توجه مسئولان بهداشتی کشور بیشتر بر حرفه مامایی و ترویج زایمان طبیعی استوار باشد.

وی بارداری و همچنین تولد را پروسه‌ای فیزیولوژیک دانست و گفت: از نظر اخلاقی، شرعی و علمی تمام مستندات مبنی بر آن است که اجازه دهیم نوزاد با علایم زایمانی به دنیا آید نه اینکه به صورت انتخابی، مادر برای زایمان خود مراجعه کند. تمام مراحل زایمان باید بر اساس طبیعت بارداری پیش رود.

سزارین انتخابی و نگرانی از نسل آینده بیمار

خداکرمی گفت: نگرانی ما آن است که با ادامه روند رو به رشد زایمان‌ها به روش سزارین، در آینده شاهد نسل بیمار باشیم؛ چرا که نوزادانی که با روش سزارین انتخابی به دنیا می‌آیند 50 درصد بیشتر به آسم، 20 درصد بیشتر به دیابت و 50 درصد بیشتر به چاقی مبتلا می‌شوند.

وزارت بهداشت امر بارداری و زایمان را به ماماها بسپارد

بیمه‌ها از ماماها حمایت کنند

وی در این باره ادامه داد: از طرف دیگر چاقی خودعامل بیماری‌های قلبی – عروقی و دیابت است. براین اساس با روش انتخابی سزارین این نگرانی وجود دارد که به صورت عمدی، نسل آینده را با بیماری مواجه کنیم. از مسئولان جدید وزارت بهداشت می‌خواهیم که با سپردن امر بارداری و زایمان به ماما و حمایت بیمه‌ها از این حرفه، اجازه ندهند این امر بیش از این آسیب‌زا شود.

رتبه دوم ایران در دنیا در انجام زایمان به روش سزارین

خداکرمی در ادامه توضیحات خود درباره مزیت‌های زایمان به روش طبیعی نسبت به زایمان به روش سزارین گفت: مادر سزارینی که دو فرزند دارد، برای به دنیا آوردن فرزند سومش به روش سزارین با خطراتی مانند خونریزی، چسبندگی جفت و هزاران مشکل بیهوشی مواجه می‌شود که این امر هم می‌تواند برای آینده کشور خطرناک باشد. این درحالیست که مادری که طبیعی زایمان کرده باشد این چنین محدودیت‌هایی را نخواهد داشت. امیدواریم به این سمت حرکت کنیم و طوری نباشد که عنوان شود ایران از نظر سزارین از رتبه دوم در دنیا برخوردار است.

وی گفت: اکنون بیش از 50 درصد زایمان‌های کشور به روش سزارین انجام می‌شود و با توجه به مزیت‌های زایمان طبیعی، امیدواریم که انجام زایمان به روش سزارین به زیر 25 درصد کاهش یابد.

خداکرمی در پاسخ به این سئوال که بسیاری از مادران به دلیل ترس از درد زایمان طبیعی، زایمان سزارین را انتخاب می‌کنند، گفت: مهم‌ترین دغدغه هر پدر و مادری باید سلامت فرزند باشد. متاسفم که گاها مادران از درد زایمان صحبت می‌کنند. این درحالیست که سلامت نوزاد از اهمیت بالایی برخوردار است. در هر حال در این زمینه هم می‌توان به روش‌های زایمان بی‌درد دارویی و غیردارویی اشاره کرد که مادران می‌توانند از این روش‌ها برای انجام زایمان خود استفاده کنند.

رییس انجمن علمی مامایی کشور ادامه داد: مادران همچنین می‌توانند در کلاس‌های آمادگی دوران بارداری شرکت کنند. این کلاس‌ها حدود هشت جلسه است و مادران تکنیک‌هایی را فرا می‌گیرند که می‌توانند زایمان کم درد و خوشایندی داشته باشند.

نسل بیمار سزارینی در مقابل کودکان باهوش و عاطفی زایمان طبیعی

وی در عین حال گفت: اکنون قشر تحصیل کرده کشور بیشتر مشتاق زایمان به روش طبیعی است. اما متاسفانه در طبقات پایین‌تر و متوسط جامعه گرایش به زایمان سزارین بیشتر است. تاکید می‌کنم که درد هم قسمتی از تولد است و هنگام درد هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شود که انتقال این هورمون‌ها به نوزاد بهره‌مندی وی از هوش بهتر را به دنبال دارد و این کودکان در آینده صبورتر و عاطفی‌تر هستند.

خداکرمی درباره سطح پوشش زایمان‌های بدون درد در کشور، گفت: در حال حاضر 90 درصد زایمان‌های طبیعی کشور توسط ماماها انجام می‌شود. اما از آنجا که 50 درصد کل زایمان‌ها به روش سزارین است، بالطبع میزان زایمان‌های طبیعی کاهش می‌یابد. اکنون ماماهایی که کلاس‌های آمادگی دوران بارداری را گذرانده باشند، یا مامایی که در مراکز مشاوره مامایی خدمات ارائه می‌دهد، دسترسی به زایمان فیزیولوژیک نیز دارد. بنابراین یکی از توصیه‌ها آن است که مادران باردار به ماما مراجعه کنند و در صورت تشخیص ماما برای انجام مراحل زایمانی به متخصص مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha