سلامت نیوز : سالمندان باید از مصرف ادویه، سس مایونز و سبزیجات نفاخ در غذایشان پرهیز کنند. همچنین باید مراقب تداخل برخی داروها و مواد غذایی باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مریم کاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی نکاتی را برای سلامت تغذیه در سالمندان توصیه کرد و گفت: رژیم غذایی سالمندان باید حــاوی مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و املاح و به ویژه کلسیم باشد و با توجه به مشکل یبوست در اکثر سالمندان، مصرف کافی مایعات و مواد پرفیبر نظیر نان کامل گندم و میوه هایی مثل گلابی رسیده، آلو و زردآلو اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه اغلب سالمندان به دلیل از دست دادن دندان و داشتن مصنوعی در جویدن غذا مشکل دارند خاطرنشان کرد: در سالمندانی که جویدن غذا برای آنها مشکل است، مصرف غذاهای نرم مثل انواع پوره، گوشت‌های نرم، سوپ‌ها، آش‌هایی که حبوبات زیاد ندارند و آب میوه توصیه می‌شود.

وی گفت: برخی سالمندان ممکن است به فشارخون مبتلا باشند در این گونه مواد رژیم غذایی کم سدیم و در صورت نیاز کاهش وزن، بهترین راه حل است ولی باید برای جلوگیری از مشکلات عاطفی ـ احساسی سالمندان بهتر است به عادت غذایی آنها احترام بگذاریم و هر گونه تغییر در رژیم غذایی با ملایمت و احترام انجام شود.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه تعداد وعده‌های غذای سالمندان باید زیاد ،حداقل روزی 5 وعده، و حجم غذا در هر وعده کم باشد.

کاویانی به این نکته اشاره کرد که پس از صرف شام و شب‌ها سالمندان نباید از چای و قهوه استفاده کنند چرا که موجب بیداری فرد و کم خوابی می‌شود و خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب برای خواب راحت توصیه می‌شود.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه اظهار داشت:اگر چه تخم مرغ غذایی ساده و کامل محسوب می‌شود ولی مصرف تخم مرغ باید به 3 عدد در هفته محدود شود تا بار زیادی به کبد تحمیل نکند و در عین حال از مصرف ادویه، غذاهای چرب و سرخ شده، سس مایونز، سبزی‌های نفاخ مثل کلم و گل کلم باید پرهیز کرد.

وی گفت: همچنین برای جلوگیری از تداخل دارویی با برخی مواد غذایی برای منع مصرف برخی غذاها و داروها حتما باید با پزشک متخصص مشورت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha