سلامت نیوز : نبود پول، کمبود واگن، شلوغی، هجوم بی‌امان مسافران، فشارهای فیزیکی، نبود تهویه مناسب در برخی از ایستگاه‌ها و داخل قطارها و در نهایت نفس تنگی، همه جزء جداناپذیری از مترو شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مسافر: آقا تهویه را بزن! خفه شدیم. راهبر: آقا تهویه و کولر و همه چی روشنه داره کار می‌کنه. مسافر: پس چرا ما داریم خفه می‌شویم؟ راهبر: به خاطر جمعیت زیاد تو هر واگنِ ما هم نمی‌تونیم کاری کنیم. این دیالوگی تکراری بین مسافران و راهبرهای مترو است.

شلوغی، هجوم بی امان مسافران، فشارهای فیزیکی، نبود تهویه مناسب در برخی از ایستگاه‌ها و داخل قطارها و در نهایت نفس تنگی همه جزء جداناپذیری از مترو شده‌اند که مسافران این ارابه آهنی به آن عادت کرده و اگر روزی با آن‌ها مواجه نشوند، متعجب به اطراف مترو نگاه می‌کنند.

داستان شلوغی مترو و تهویه نامناسب در بعضی از ایستگاه‌ها به قدری زیاد شده که شهروندان آن را قسمتی از مترو و هویت آن می‌شناسند.

آلودگی هوای داخل مترو در برخی ایستگاه‌ها مسافران را آزار می دهد.این میزان آلودگی در برخی خطوط مانند خط یک و چهار، بیشتر احساس می‌شود و به نظر می‌رسد دستگاه تهویه در این بخش‌ها ظرفیت پاسخگویی به حجم بالای آلودگی را ندارد.

در اوج شلوغی مترو ، وقتی به ایستگاه‌های پر تردد از جمله ایستگاه دروازه دولت و امام خمینی (ره) می‌رسیم، مسافران زیادی پیاده و سوار می‌شوند، در این هجوم بی امان رفت و آمدها دیگر جایی برای تعویض هوای آلوده داخل واگن مترو نیست و گاز مسموم دی اکسید کربن به ازدحام جمعیت اضافه می‌شود.

به گزارش فارس، در این میان سیستم تهویه اغلب واگن‌های قطارها و ایستگاه‌ها به درستی کار نمی‌کنند و کشش تصفیه هوا را ندارند.

عفونت‌های ویروسی شایع در بین مسافران مترو

در این باره مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا اظهار داشت: سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی از مهم‌ترین بیماری‌های شایع در مترو است.

وی با اشاره به افزایش بروز عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصول سرد سال بیان داشت: شیوع این بیماری‌ها، بویژه در محیط‌های بسته مانند مترو از طریق تنفس فرد آلوده بیشتر می‌شود.

وی افزود: عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم از فرد آلوده به ویروس به فرد سالم منتقل می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: آلودگی عفونت‌های دستگاه تنفسی یا از طریق مستقیم و به دنبال عطسه و سرفه فرد آلوده منتقل می‌شود یا به صورت غیرمستقیم و از راه تماس فرد با اشیا و محل‌های آلوده انجام می‌گیرد.

مردانی با تاکید بر اینکه در مترو دستگیره‌ها، می‌له‌ها و سایر محل‌ها می‌تواند آلوده به ویروس عفونت‌های تنفسی باشد، اضافه کرد: برای جلوگیری از شیوع این عفونت‌ها در بین مسافران مترو مهم‌ترین اقدام استفاده از ماسک برای افرادی است که دارای علائم این عفونت‌ها هستند.

وی افزود: همچنین افراد آلوده به این ویروس‌ها در صورت اضطرار برای استفاده از مترو و حضور در اماکن شلوغ باید نکات بهداشتی را رعایت کنند که از جمله این نکات استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه و شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون است.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا تاکید کرد: «با توجه به آلوده بودن سطوح در مترو، افراد به محض رسیدن به مقصد و قبل از مصرف هر نوع ماده غذایی باید دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

مردانی با بیان اینکه شست‌وشوی مکرر دست‌ها باعث قطع زنجیره انتقال عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی از فرد آلوده به دیگران می‌شود، گفت: سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی از مهم‌ترین بیماری‌های شایع در مترو است.

حجم مسافران زیاد است سیستم تهویه پاسخگو نیست

یکی از مسافران مترو در این باره می‌گوید: واقعا نمی‌شود گفت که سیستم‌های تهویه دچار مشکل هستند، گاهی اوقات آنقدر حجم مسافران زیاد است که سیستم پاسخگو نیست.

وی می‌افزاید: چاره‌اش این است که تعداد قطارها را زیاد کنند تا پراکندگی جمعیت بیشتر و حجم مسافران کمتر شود، گاهی اوقات آنقدر فشردگی زیاد است که احساس خفگی می‌کنم و پیاده می‌شوم، افراد زیادی را دیدم که همین حالت من به آنها نیز دست می دهد.

این مسافر مترو می‌گوید: بعضی از قطارها دارای سیستم تهویه هوای خوب هستند، اما در بعضی دیگر آنقدر بد کار می کند که در حالت عادی هم هوای نامطبوعی در آن جریان دارد.

دیگر مسافران مترو در این خصوص بیان داشت: پیرمردها و پیرزنها که نمی‌توانند سوار مترو شوند، به خصوص آنها که مشکلات تنفسی دارند، چون واقعا هوای مترو نامطبوع است.

بعضی از ایستگاه‌های مترو تهویه مناسبی ندارد

یکی دیگر از مسافران مترو که هر روز از خط 4 مترو استفاده می‌کند با اشاره به اینکه ایستگاه‌هایی که تازه به بهره‌برداری رسیده‌اند از جمله استاد معین و نبرد تهویه مناسب و پله‌های برقی ندارد می‌گوید: مسئولان تا از تمام شرایط استاندارد یک ایستگاه مطمئن نشده‌اند آن را به بهره‌برداری‌ نرسانند.

وی می‌افزاید: در بعضی از شرایط فضای تهویه مترو آنقدر سخت می‌شود که دیگر توان و نفسی برای ایستادن در واگن‌های مترو نیست و مجبور می‌شویم در ایستگاه بعد پیاده شویم.

یکی دیگر از مسافران مترو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس می‌گوید: با توجه به افزایش جمعیت و ازدحام مسافر در تهران مترو باید توسعه یابد.

وی ادامه می‌می دهد: وضعیت توسعه مترو به شکل کنونی اصلا صحیح نیست ومردم بیشتر آزار می بینند. نبود تهویه‌های مناسب در واگن و ایستگاه های مترو موجب شیوع بیماری در بین مسافران می شود.

مترو جایی برای رشد ویروس‌ها

جدا از تنگی نفس و سایر بیماری‌های تنفسی که آلودگی هوای مترو برای مسافران ایجاد می‌کند، شیوع بیماری‌های واگیری نیز در این فضا کاملا مشهود است، مترو مستعد بیماری‌هایی چون انواع آنفولانزا هم هست که می تواند تاثیر بسزایی در روند بیماری‌های جمعی داشته باشد.

دولت اعتبارات را پرداخت نکرده است

در این‌باره علی محمد قلی‌ها، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با اشاره به مشکلات موجود در مترو اعم از تهویه و بالابر در برخی از ایستگاه‌های مترو اظهار داشت: کار در مترو نیاز به بودجه و اعتبار دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه هنوز بخشی از اعتبارات مترو را پرداخت نشده است و این در حالی است که شهرداری سهم خود را در این بخش به شرکت مترو داده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: در صورت تأمین بخشی از منابع و ورود واگن های جدید به ناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری بخشی از مشکلات عدیده حل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha