سلامت نیوز : رئیس انجمن روانشناسی بالینی ایران گفت: امروزه استقبال از خدمات سلامت روان در جامعه گسترش یافته و مردم اقشار مختلف جامعه بیشتر از قبل درصدد استفاده از متخصصین بالینی این حوزه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر حمید یعقوبی با اشاره به موضوع فراگیر شدن استفاده از خدمات سلامت روان در جامعه، ضمن ابراز خرسندی از این رویداد اعلام کرد: به رغم این توسعه، متاسفانه هنوز میزان آگاهی جامعه از حوزه فعالیت متخصصین مربوطه محدود بوده، و این باعث می شود در برخی موارد خطاهایی در این زمینه صورت بگیرد و هم اینکه مردم از خدمات مطلوب استفاده ننمایند.

وی اظهار کرد: روانشناسان و مشاوران بر اساس آموزه های تخصصی خود به حوزه درمانهای دارویی وارد نشده و این امر  بر خلاف الگوی اخلاقی این متخصصان است و در صورتیکه روانشناس یا مشاور اقدام به تجویز دارو نماید این امر از دیدگاه صاحب نظران روانشناسی و مشاوره و انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران مردود و غیر قابل قبول است.

یعقوبی در پاسخ به اینکه مرزهای تخصصی در سلامت روان چگونه مشخص می شود، اعلام کرد: رعایت مرزهای تخصصی بر اساس الگوی اخلاق حرفه ای برای تمامی متخصصین حوزه سلامت الزامی است. روانپزشک، پزشکی است که طی یک دوره 4 ساله با اختلالات روانپزشکی و درمانهای آن آشنا شده و عمدتا این متخصصان از درمانهای دارویی و جسمی در مداخلات خود استفاده می کنند، گرچه برخی از این متخصصان در حوزه مداخلات غیر دارویی نیز فعالیت می کنند.

وی افزود: روانشناسان بالینی متخصصانی هستند که پس از طی دوره پایه 4 ساله، 8 سال در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی)، با اصول ارزیابی روانشناختی و تشخیص و مداخلات روانشناختی آشنا شده و با گذراندن دوره های بالینی به انجام مداخلات تشخیصی و مداخلات درمانی در اختلالات روانشناختی می پردازد.

رئیس انجمن روانشناسی بالینی ایران در ادامه گفت: امروزه روانشناسان بالینی در کشورهای توسعه یافته به فعالیتهای ارزیابی، تشخیص و مداخلات روانشناختی(شامل انواع روان درمانی و اقدامات پیشگیرانه) می پردازند که انتظار می رود کشور ما نیز در این زمینه پیشرو  باشد.

وی افزود: مشاوران نیز گروهی از متخصصان هستند که بر اساس آموزه های خود صرفا به مداخلات مشاوره ای در زمینه مشکلات مردم از قبیل مشکلات زوجین، خانواده، تحصیلی، شغلی و ازدواج پرداخته ولی در حوزه اختلالات روانپزشکی مداخله نمی کنند. سایر گروههای روانشناسی نیز عمدتا در حوزه مشاوره فعال بوده و یا بطور اختصاصی در زمینه آموزش مسائل روانشناختی، آموزش  و پرورش و کودکان استثنایی فعالیت می کنند.

یعقوبی ضمن اشاره به مطالعات بین المللی در خصوص اثر بخشی درمانهای مختلف در اختلالات روانی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده و کتب مرجع، درمان توام دارویی و روان درمانی برای اختلالات پیشنهاد می شود و البته در برخی از بیماریها اولویت با درمان دارویی و جسمی است و در برخی اولویت با روان درمانی است.

وی در پایان گفت: بر این اساس در صورتی که هر متخصص بیمار خود را از گرفتن این خدمات محروم کند، بر خلاف اخلاق حرفه ای عمل کرده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha