یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 84550

شامپوها و محصولات بهداشتی مو اغلب حاوی مواد شیمیایی زیادی است. این مواد از طریق پوست جذب خون می شود که مشکلاتی برای بدن ایجاد می کند.

شامپوهای خطرناک را بشناسید
سلامت نیوز : در شیوه زندگی سالم، علاوه بر تغذیه مناسب و ورزش باید به نکات مهم دیگری نیز توجه کرد. از جمله این موارد استفاده از مواد غذایی و محصولات بهداشتی سالم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ شامپوها و محصولات بهداشتی مو اغلب حاوی مواد شیمیایی زیادی است. این مواد از طریق پوست جذب خون می  شود که مشکلاتی برای بدن ایجاد می کند. در ادامه مطلب به برخی از مواد شیمیایی موجود در بیشتر شامپوها اشاره می شود.

پارابنز: از این ماده نگه دارنده برای از بین بردن باکتری و قارچ در بیشتر لوازم آرایشی استفاده می شود. پارابنز در افزایش میزان استروژن که باعث اختلال هورمونی و حتی سرطان می شود نقش دارد.

کواترنیوم-۱۵: نوعی ماده نگه دارنده است که فرمالدئید رها می کند. محققان این ماده را در بروز سرطان به ویژه لوسمی موثر دانسته اند. کواترنیوم-۱۵ می تواند ناراحتی پوستی ایجاد کند.

رایحه: در تهیه شامپو و محصولات پوستی از رایحه های مختلفی استفاده می شود. این ماده می تواند واکنش حساسیت زا، جوش های ریز، سردرد و حالت تهوع به وجود بیاورد.

متیل ایزوتیازولین: این ماده نگه دارنده با مخفف MITدر شامپوهای متعددی یافت می شود؛ این ماده باعث آسیب دیدن عصب به ویژه در جنین می شود. محققان، MIT را در بروز بیماری آلزایمر موثر می دانند.

سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات:مخفف آن SLS و SLES است، این ۲ ماده باعث کف کردن صابون می شود و می تواند باعث ناراحتی پوست و چشم شود. این مواد در بروز اختلال غدد درون ریز، جهش ژنتیکی و سرطان نقش دارد.

دی اکسان:این ماده بیشتر از اینکه ماده شیمیایی باشد، یک آلوده کننده به حساب می آید و در بیش از ۲۲ درصد محصولات بهداشتی وجود دارد. استفاده گسترده از این ماده که سرطان زاست، باعث نگرانی حامیان محیط زیست شده است.

چه اقدامی باید کرد؟

اولین کار پیشگیری است. تا حد امکان این ترکیب های شیمیایی را از پوست دور نگه دارید. هر چند استفاده از این مواد سمی در ساخت محصولات بهداشتی به قدری رایج است که پرهیز کردن از آن سخت است.

مواد مغذی بخورید:بیشتر مواد شیمیایی مضر در شامپوها و محصولات بهداشتی با ایجاد التهاب حاد، اثر تخریب کننده ای روی سلول ها، بافت ها و اعضا می گذارد. آنتی اکسیدان ها به ویژه ویتامین  C،E،A و بتاکاروتن با این اثر مقابله می کند. میوه های توتی تازه، مغز میوه، گیاهان رنگی و ادویه سرشار از آنتی اکسیدان وبرای پوست مفید است .

مکمل های گیاهی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید:کالاندولا و امین الدوله می تواند از پوست در برابر آسیب ها محافظت کند. کالاندولا و امین  الدوله را که نوعی گل است، به صورت چای دم کنید یا اینکه از آن به صورت موضعی برای التیام پوست آزرده و ملتهب استفاده کنید.

همچنین با استفاده از مکمل های گیاهی و تمیزسازی بدن می توان تاثیر منفی این مواد را از بدن دفع کرد.هفت نوع ماده طبیعی که خاصیت سم زدایی خوبی دارد، عبارت است از

قارچ: انواعی از قارچ های خوراکی مانند ریشی، اگاریکوس و کوردیسپس کمک می کند تا سموم از بدن دفع شود. این نوع قارچ ها را می توان به غذا اضافه کرد و از آن به عنوان مکمل استفاده کرد یا از پودر شده آن ، دمنوش تهیه کرد.

قاصدک(برگ و ریشه): ریشه این گل به طور موثر کبد و مثانه را تصفیه می کند. برگ ها نیز سموم را از مثانه و مجرای گوارشی دفع می کند. قاصدک را می توان به صورت خام، پخته، مکمل یا دمنوش مصرف کرد.

بذر خارمریم:بذر این گیاه حاوی ترکیب طبیعی به نام سیلی مارین است که از کبد سم زدایی می کند. این گیاه از مثانه نیز محافظت می کند و خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهابی دارد. به طور عمده از دانه خارمریم به عنوان مکمل استفاده می شود.

سیر: این ماده غذایی حاوی ترکیب های سولفور است که در سم زدایی، خارج کردن فلزات سنگین از بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد.می توان سیر را به صورت خام، پخته و یا به شکل مکمل مصرف کرد. بعضی نیز مقدار کمی از آب آن را با گیاهان دیگر مخلوط می کنند.

گشنیز: این گیاه فلزات سنگین و سموم را از بدن دفع می کند، دارای خاصیت قوی آنتی اکسیدان و ضدالتهابی است و برگ ها و ساقه های آن را می توان به سالاد افزود.

ریشه باباآدم:این گیاه ضدآنتی اکسیدان و ضد التهابی سموم را از بدن دفع می کند. می توان از این گیاه به صورت خام، پخته یا به عنوان مکمل استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha