یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 84565
سلامت نیوز : سازمان بهداشت جهانی سال گذشته گزارش تكان‌دهنده‌ای را منتشر كرد كه بر اساس آن 9/6 میلیون كودك زیر 5 سال در طی سال‌های 2011 تا 2012 جان خود را از دست دادند. 75 درصد علت این مرگ و میر در اثر ابتلا به مالاریا، ذات‌الریه، اسهال، سرخك و ایدز بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ این در حالی است كه بر اساس هدف چهارم از اهداف توسعه هزاره، دولت‌ها متعهد شده‌اند مرگ كودكان زیر 5 سال را تا سال 2015 كاهش دهند.

در ادامه این گزارش آمده است در هر ساعت 300 كودك به دلیل سوءتغذیه می‌میرند.بنا بر اظهارات كمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در سراسر جهان، سالانه 9/6میلیون كودك زیر 5 سال می‌میرند كه دو سوم آن‌ها مبتلا به بیماری‌های قابل پیشگیری و درمان هستند.

همچنین در هر ساعت، 300 كودك به دلیل سوءتغذیه می‌میرند و این عامل رشد حدود 170 میلیون كودك را در جهان با اختلال مواجه می‌كند. تحقیقات نشان داده است امكان مرگ كودكان زیر 5 سال در كشورهای كم درآمد به نسبت كشورهای با درآمد بالا، 18 برابر است.

جنگ‌های داخلی، بیماری‌های واگیردار و كشنده و همچنین سوء تغذیه كودكان بسیاری را
هر ساله در فهرست قربانیان بی‌گناه جهان قرار داده است، بسیاری از دولت‌ها تلاش می‌كنند با یك برنامه‌ریزی مناسب در زمینه‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی و همچنین تغذیه مناسب آمار مرگ و میر كودكان را كاهش دهند. در ایران نیز برنامه‌های زیادی از سوی وزارت بهداشت و درمان با كمك صندوق كودكان سازمان ملل انجام شده است كه كاهش چشمگیر مرگ و میر كودكان بر اثر بیماری و همچنین كاهش بیماری ایدز در كودكانی كه مادران آن‌ها به این بیماری مبتلا هستند از نتایج آن بوده است.

صندوق كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بسیاری از كشورهای جهان برنامه‌های حمایتی در زمینه كاهش مرگ و میر كودكان به اجرا درآورده است و با كمك‌های مالی و همچنین فناوری‌های پزشكی گام‌های بزرگی را در كاهش مرگ كودكان برداشته است.محمد المنیر صفی‌الدین نماینده صندوق كودكان سازمان ملل متحد در ایران در حاشیه جشن روز جهانی كودك در گفت‌وگو با خبرنگار گروه زندگی ایران برنامه‌های این صندوق را در زمینه كاهش آمار مربوط به مرگ و میر و معلولیت كودكان در ایران و همچنین كمك‌های علمی و مالی به سازمان‌های دولتی و غیردولتی تشریح كرد.

وضع كودكان ایران را از نظر سلامت و اقدام‌هایی كه در زمینه كاهش معلولیت در آن‌ها انجام گرفته، چطور ارزیابی می‌كنید؟
در زمینه بهداشت و رفاه كودكان، دولت ایران اقدام‌های بسیار خوبی انجام داده به طوری كه آمار مرگ و میر در میان كودكان به طور چشمگیری كاهش پیدا كرده است. تمام بیماری‌های واگیر‌دار و كشنده در ایران ریشه كن شده است. مصون‌سازی از طریق واكسیناسیون برای كودكان به طور كامل انجام شده كه این امر قابل تقدیر است.
كودكانی كه دارای معلولیت هستند از خدمات دولتی و سازمان‌های غیردولتی تا حدودی بهره می‌برند اما به نظر من باید كارهای بیشتری انجام بگیرد. در ایران و برخی از كشورهای دنیا متأسفانه كودكانی كه دچار معلولیت هستند از سوی خانواده‌هایشان حبس می‌شوند یا آن‌ها را بیرون از خانه نمی‌برند و در فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها را شركت نمی‌دهند. باید اقدام‌های فرهنگی و آموزشی زیادی انجام شود تا خانواده‌ها این كودكان را در همه برنامه‌ها شركت دهند و امیدوارم دولت اقدام‌های بیشتری در این زمینه انجام دهد.

صندوق كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف) چه اقدام‌هایی را جهت حمایت از كودكانی كه قربانی بیماری ایدز هستند انجام داده و چطور می‌توان نگاه جامعه را نسبت به قربانیان این بیماری مهلك عوض كرد؟
ابتدا باید بگویم افرادی كه به ویروس HIV مثبت مبتلا شده‌اند چه بزرگسالان و چه كودكان گناهی مرتكب نشده‌اند. در گذشته تصور بر این بود هر كسی كه ویروس HIV مثبت دارد حتماً كار غیراخلاقی انجام داده است در حالی كه این ویروس از راه‌های مختلفی انتقال پیدا می‌كند. در آن زمان انتقال خون آلوده یكی از راه‌های انتقال این بیماری كشنده بود.
در گذشته فناوری هنوز آنقدر پیشرفته نبود و ممكن بود مادران ناخواسته از طریق زایمان یا شیر دادن فرزندانشان را نیز مبتلا كنند، اما امروز علم پزشكی پیشرفت كرده است به طوری كه مادر دارای ویروس HIV مثبت می‌تواند كودكی داشته باشد كه مبتلا به این بیماری نیست.

اقدام‌هایی كه یونیسف در این زمینه انجام می‌دهد حذف انتقال ویروس HIV مثبت از مادر به فرزند است.در واقع اقداماتی كه با همكاری وزارت بهداشت و درمان انجام می‌گیرد به این شكل است كه با داروهایی كه در طول بارداری به مادر مبتلا داده می‌شود و همچنین تغذیه نوزاد بدون شیر مادر تلاش شده است این بیماری از مادر به كودك انتقال پیدا نكند و در این زمینه موفقیت‌های زیادی نیز به‌دست‌آمده است.

كودكانی كه دارای معلولیت هستند چه تفاوت‌هایی در زمینه نیازهای عاطفی دارند و كمبود آگاهی و آموزش تا چه حد ابعاد این مشكل را گسترده‌تر می‌كند؟
كودكان دارای معلولیت به خاطر شرایط خاصی كه دارند نیازمند توجه و مراقبت ویژه هستند كه باید این نیازها در اختیار آن‌ها قرار گیرد. باید آن‌ها را به یك چشم ببینیم و شرایطی را فراهم كنیم تا آن‌ها به همه امكانات دسترسی داشته باشند تا به اندازه كودكان سالم از زندگی بهره ببرند. كمبود آگاهی و آموزش خانواده‌ها در به‌وجود آمدن معلولیت برای كودكان بسیار مؤثر است.

این معلولیت‌ها به چند علت اتفاق می‌افتد. یكی از این دلایل ژنتیك وازدواج فامیلی و بعد از آن حوادث و سوانح و مراقبت نكردن در دوران بارداری است. صندوق كودكان سازمان ملل متحد از طریق حمایت از برنامه‌های دولتی خانواده‌ها را ترغیب می‌كند كه قبل از ازدواج و بارداری حتماً آزمایش خون و ژنتیك انجام بدهند و از مشاوره‌های لازم در این زمینه بهره ببرند. همچنین اقدامات گسترده‌ای را برای بالا بردن سطح آگاهی نسبت به سوانح و حوادثی كه ممكن است موجب معلولیت كودكان شود انجام می‌دهیم.

پیام یونیسف به خانواده‌هایی كه كودكانی با شرایط خاص دارند چیست؟

پیام اصلی یونیسف این است كه در هر شرایطی به رشد، آموزش، بهداشت و رفاه كودكان باید اهمیت داد و تلاش كنیم همه این شرایط برای كودكان سراسر جهان فراهم شود. كودكان منبع شادی هستند و وجود آن‌ها است كه به دنیا شادی می‌بخشد.پیام ما به خانواده‌هایی كه كودكان آن‌ها با معلولیت زندگی می‌كنند این است كه حتماً این كودكان توانایی‌هایی دارند باید آن‌ها را پیدا و تقویت كرد. این كودكان بیش از كودكان دیگر به حمایت و مراقبت و توجه نیاز دارند. باید توجهی كه به این كودكان می‌كنیم بیشتر از كودكان دیگر باشد تا با برداشتن موانع از سر آن‌ها بتوانند استعداد و توانایی نهفته‌شان را آشكار كنند. وظیفه همه ما این است كه با آگاهی در این خصوص گام برداریم.

والدین باید چه تلاشی انجام بدهند كه آرزوهای فرزندانشان به حقیقت بپیوندد؟
اگر می‌خواهیم آرزوی فرزندانمان برآورده شود اول باید به این فكر كنیم چطور می‌توانیم بیشتر به حرف‌های آن‌ها گوش دهیم. بچه‌ها در مواقعی با ما حرف می‌زنند كه وقت نداریم یا زمان مناسبی نیست این در حالی است كه همیشه بزرگتر‌ها زمان و فرصت مناسب ندارند و گرفتار كار هستند.ولی در زمانی كه به نظر ما مناسب نیست باید به حرف كودكان با توجه خاصی گوش دهیم. شاید آن حرفی كه در آن لحظه گفته می‌شود پیامی داشته باشد كه راحت‌تر بتوانیم آرزوی آن‌ها را برآورده كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha