سلامت نیوز : 23 مهرماه هرسال به مناسبت گرامیداشت روز جهانی نابینایان می‌تواند نور امیدی را در چشم‌های بی‌قرار روشندلان ایجاد کند.

  به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ بیست‌و‌سوم مهرماه، روز جهانی نابینایان نام‌گذاری شده و ﺑﻬﺎﻧﻪ‌ای ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺪاﺷﺖ دﺳﺘﺎوردﻫﺎی اﻓﺮاد ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽ‌آﯾﺪ.

این نام‌گذاری در هر سال گرچه می‌تواند نور امیدی را در چشم‌های بی‌قرار روشندلان ایجاد کند اما گذر از این روز بدون توجه به وعده‌ها و دلگرمی‌هایی که به این قشر داده می‌شود همیشه شب تار این افراد را تارتر می‌کند.

یک نابینا درست مانند یک فرد عادی حق زندگی و بهره‌مندی از تمام امکانات را دارد اگر چنانچه روند بی‌تفاوتی نسبت به نابینایان ادامه یابد ممکن است آنها گوشه‌نشین شده و به راحتی نتوانند با اجتماع خود ارتباط برقرار کنند.

وجود بیش از 1500 کم‌بینا و نابینا در خراسان‌جنوبی

عبدالله عباس‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: برآورد سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با نرخ نابینایی 0.2 درصد است که در خراسان جنوبی به صورت علمی و تخصصی تحقیق نشده و با توجه به مناطق و موقعیت اقتصادی و شرایط آب و هوایی متفاوت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با احتساب شهرستان طبس یک‌هزار و  530 نفر کم بینا و نابینا در بانک اطلاعات اداره کل بهزیستی دارای سوابق هستند.

وراثت، پیری، بیماری‌ و حوادث مهم‌ترین علل نابینایی هستند

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی با بیان این‌‌که بیشتر جمعیت نابینایان و کم بینایان به شهرستان بیرجند تعلق دارد افزود: تعداد نابینایان به ترتیب اولویت در بیرجند 346 نفر، نهبندان 230 نفر، حاجی‌آباد زیرکوه 184 نفر، قاین 134 نفر، فردوس 48 نفر، سرایان 55 نفر و کمترین آن در خوسف شامل 19 نفر است.

عباس‌آبادی، وراثت، پیری، بیماری‌ها و حوادث را  بیشترین علل نابینایی عنوان کرد و گفت: یکی از عوامل نابینایی، وجود مشکلات ارثی است که شایع‌ترین دلیل آنها ازدواج‌های فامیلی تشخیص داده شده است.

وی تصریح کرد: برخی از بیماری‌های عمومی و بسیاری از بیماری‌های عفونی اگر به موقع و به طور صحیح درمان نشوند منجر به بیماری می‌شوند که تنبلی چشم، دیابت، آبله، سرخک، سرخچه، آ ب مروارید و آب سیاه از اینگونه بیماری‌ها محسوب می‌شوند.

مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی از مهم‌ترین خواسته‌های معلولان

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی نیز با اشاره به این‌که مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی از مهم‌ترین خواسته‌های معلولان به ویژه نابینایان به شمار می‌رود، اذعان داشت: تاکنون 30 درصد از معابر و ادارات دولتی استان برای معلولان مناسب‌سازی شده است.

عباس‌آبادی ادامه داد: هنوز تا رسیدن به نرم ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد و تحقق کامل این امر نیازمند اهتمام ویژه مسئولان است.

وی با اشاره به این‌که اشتغال‌زایی نابینایان در استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اضافه کرد: بیشترین تعداد معلول جذب شده در دستگاه‌های اجرایی در قانون سه درصد به نابینایان اختصاص دارد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی، برخورداری معلولان بینایی استان از وسایل توانبخشی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: طی دو سال گذشته اعتبارات خوبی برای تجهیز فضاهای آموزشی به وسایل توانبخشی اختصاص یافته است.

عباس آبادی خاطرنشان کرد: خرید واکمن، سی دی خوان، نوار کاست، لوح، کاغذ بریل، قلم بریل، عینک، عصا، نرم‌افزار موبایل، mp3پلیر، ماشین حساب گویا و ساعت گویا از جمله وسایل توانبخشی خریداری شده برای نابینایان بوده که بیشتر در اختیار دانشجویان و دانش‌آموزان قرار گرفته است.

وی همچنین ارائه کمک هزینه‌های تحصیلی، کمک هزینه شهریه دانشگاه، بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل، وسایل کمک توانبخشی، کمک هزینه ازدواج، تامین مسکن، پرداخت مستمری ماهانه و آموزش خانواده‌ها و جامعه و ارائه تسهیلات اشتغال را از دیگر خدمات ارائه شده به این قشر برشمرد.

فعالیت 18 پایگاه غربالگری بینایی در استان

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی اذعان داشت: در حال حاضر 18 پایگاه و 10 دستگاه غربالگری بینایی در استان فعالیت دارد که از ابتدای سال جاری تاکنون 6 هزار کودک از برنامه غربالگری بینایی در پیشگیری از تنبلی چشم برخوردار شده‌اند.

عباس‌آبادی با بیان این‌که 28 دانشجوی نابینا و کم‌بینا در استان وجود دارد، یادآور شد: هفت نفر در مقطع کاردانی، 18 نفر در مقطع کارشناسی و سه نفر در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل مشغول بوده و از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: نابینایان برای یافتن استقلال مالی به شغل، برای رفت و آمد در خیابان به امنیت و آسایش و برای تشکیل زندگی علاوه بر این موارد به مسکن نیز نیاز دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی اضافه کرد: سهم این افراد از زندگی باید برای مسئولان با اهمیت‌تر شود و مسئولان نباید تنها در روز جهانی نابینایان به فکر این اقشار افتاده و تمام وعده‌های خود را نسبت به آنها به فراموشی بسپارند.

عباس‌آبادی خاطرنشان کرد: مسئولان باید به قول‌های خود عمل کرده و نهادهای فرهنگی باید به مردم و جامعه نحوه روبرو شدن با یک نابینا را آموزش دهند تا همه ما به هنگام برخورد با آنها شیوه‌های رفتاری مناسبی را به کار ببندیم.

یکی از روشندلان می‌گوید: مهر ماه که می‌شود روزها را با دستانم شماره می‌کنم تا به بیست و سوم ماه برسم آخر تنها روزی که من و دوستانم مهم می‌شویم همین روز است، در این روز تمام نگاه‌ها به عصای سفید و چشمان تاریک ما جلب می‌شود در این روز مسئولان، حرف‌ها و وعده‌های قشنگی به ما می‌دهند و به لمس کردن عصای سفید و عینکی که پشت آن جز تاریکی نیست می‌پردازند وقتی این روز تمام می‌شود تمام غصه‌های دنیا به روی شانه‌هایمان سنگینی می‌کند و وعده‌ها و دلجویی‌های آنها تنها در حد همان حرف و سخن باقی می‌ماند. کسی در کوچه تاریک چشم‌های ما قدم نخواهد گذاشت و حاضر نیست لحظه‌ای زندگی را مانند ما از پشت عینک به تماشا بنشیند. حرف‌های زیادی داریم اما همیشه تا خواستیم صحبت کنیم به ما از سر ترحم و دلسوزی نگاه شد و عمق حرف‌های ما در حاشیه ماند ... !

زهرا فاطمی اذعان داشت: شناسایی معلولیت باید در حد پیشرفته و تکمیلی به مردم آموزش داده شود تا برخورد آنها با معلول عوض شده و تنها از دید ترحم به معلول نگاه نکنند.

وی با بیان این که از برخورد مردم بیرجند با معلولان بسیار رضایت دارمٰ، گفت: بهتر است هنگام مراجعه معلول به ادارات و سازمان‌ها به دلیل این‌که قادر به دیدن نیستیم در حق ما ظلم نشود.

معلولان تلاش کنند استقلال خودشان را حفظ کنند

یکی دیگر از روشندلان در ارتباط با مناسب‌سازی شهر بیرجند می‌گوید: این شهرستان تا حدودی توانسته است نیاز معلولان را در این زمینه رفع کند.

سیدعلی قاسمی افزود: مناسب‌سازی گام‌هایی دارد که باید به تدریج برداشته شود که توجه بیشتر مسئولان و ادارات را می‌طلبد.

وی خطاب به معلولان گفت: تمامی معلولان تلاش کنند استقلال خودشان را حفظ کرده و اعتماد به نفس خود را بالا ببرند.

این روشندل افزود:  اندیشه این که ما افرادی ناتوان هستیم، اشتباهی نابخشودنی است که ریشه در تجربه‌های افراد دارد.

وی یکی از مشکلات اساسی افراد نابینا را مسأله اشتغال آنها دانست و یادآور شد: باید توجه داشت که لزوما تمام نابینایان بدون شغل نخواهند ماند.

بینایی تنها عامل موفقیت شغلی نیست

یک شهروند می‌گوید: بینایی تنها عامل موفقیت شغلی نیست، همان طور که نابینایی هم به تنهایی عامل عدم پیشرفت در شغل و کسب و فرصت‌های شغلی نخواهد بود.

زینب اکبری ادامه داد: استقلال اقتصادی و احساس امنیت مالی، رابطه‌ای تنگاتنگ با شغل دارد از نظر نابینایان کار برای کسب امنیت، احساس تعلق به دیگران، احساس اعتماد به نفس، کسب احترام و احساس خودشکوفایی است.

وی اذعان داشت: بدون تردید کسب فرصت‌های شغلی توسط نابینایان، سبب می‌شود که آنها از زندگی یک نواخت فاصله بگیرند، بنابراین، توجه مسئولان و اولیاء و مربیان به این امر بسیار مفید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha