سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در آستانه عید قربان اعلام کرد مردم حتماً برای ذبح کردن، دام را از میادین تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدمهدی گویا گفت: با توجه به فرا رسیدن مراسم عید قربان و ضرورت اطلاع رسانی به مردم و موارد خطرات ناشی از انتقال بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و ضرورت پیشگیری از ابتلا به این گونه از بیماری‌ها حین ذبح و قربانی کردن دام، مقرر شده است هماهنگی با ادارات کل دامپزشکی استان ها در مورد مخاطرات بهداشتی عرضه غیرمجاز دام و عدم کشتار در کشتارگاه‌ها در روز عید قربان، توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی به عمل آید.

وی توصیه‌های تهیه و ذبح دام در این روز را چنین توضیح داد: مردم دام را از میادین تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی تهیه و حتی المقدور افراد با سابقه قصابی اقدام به ذبح و قطعه قطعه کردن لاشه کنند.

وی افزود: در صورت ابتلا به بیماری در دام و و یا عدم رعایت بهداشت فردی خطر انتقال عامل بیماری به ذبح کنندگان وجود دارد، بنابراین لازم است ذبح کنندگان به این دو نکته توجه کنند.

گویا در ادامه بیان داشت: در هنگام ذبح و قطعه قطعه کردن گوشت از وسایل حفاظت فردی شامل دستکش، روپوش و پیش بند، ماسک وعینک استفاده شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر اعلام کرد: آلودگی محیط کشتار از طریق آلودگی‌های ثانویه گوشت، پراکنده شدن خون و دفع غیر بهداشتی ضایعات دامی، تغذیه حیوانات ولگرد نظیر سگ و گربه از ضایعات دامی و احتمال انتقال آلودگی از طریق این حیوانات وجود دارد که باید به این موارد توجه کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در هنگام توزیع و مصرف گوشت دام قربانی می تواند علاوه بر ایجاد مخاطرات فردی و محیطی و اجتمایی موجب کاهش کیفیت گوشت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha