سلامت نیوز : عضو کمیته علمی هشتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه امروز قلیان‌های میوه‌ای، شکل جدیدی از تهدیدی قدیمی است، گفت: هم‌اکنون همه عوارض سیگار در بسته‌بندی شکیلی به صورت قلیان‌های میوه‌ای عرضه می‌شود که پسوند میوه‌ای بی‌خطر بودن را به اذهان متبادر می‌کند در حالی که چنین نیست.

به گزارش سلامت نیوز ؛ دکتر بهزاد رحمانی با اظهار تاسف از مشروعیت یافتن استعال دخانیات در قالب قلیان گفت: این وسیله در میان جوانان طرفداران بی‌شماری دارد که هم‌اکنون شاهد عوارض زیان‌بار آن در جامعه هستیم.

وی با اشاره به آثار سوء استعمال دخانیات بر روی ریه، افزود: 99 درصد کسانی که به نوعی سرطان ریه (SCC) مبتلا می‌شوند سیگاری هستند که این آمار حاکی از مضر بودن سیگار و دخانیات برای ریه افراد است.

رییس انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه هنوز سرطان ریه در میان همه‌ گروه‌های سنی سرطان شایعی است، ادامه داد: سرطان ریه کشنده‌ترین سرطان است چون علائم سرطان ریه بسیار شبیه به علائم و نشانه‌های روزانه یک فرد سیگاری است از این رو دیر تشخیص داده می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه با مشاهده خلط خونی باید توجه داشت سه سال از شروع سرطان ریه گذشته است، گفت: سرفه‌ای که بیش از چهار هفته طول کشیده شده باشد (بدون سابقه سرماخوردگی و مواجهه با مواد شیمیایی و ابتلا به آلرژی) نخستین علامت سرطان ریه است.

این فوق تخصص جراحی توراکس با بیان اینکه سرفه با زندگی افراد سیگاری عجین شده است، ادامه داد: از این رو افراد نسبت به عارضه سرفه بی‌اعتنا هستند اما در موارد پیشرفته خلط خونی بروز می‌کند.

وی کاهش وزن ناگهانی و شدید را از دیگر نشانه‌های سرطان ریه دانست و گفت: درمان سرطان ریه جراحی است اما در تشخیص دیرهنگام به شیمی درمانی نیاز است به جز در نوع خاصی تحت عنوان Small Cell Carcinoma که درمان ارجح شیمی درمانی است.

رحمانی با بیان اینکه از 100 فرد مبتلا به سرطان ریه 50 درصد آنها به هنگام مراجعه غیرقابل درمان جراحی هستند، افزود: چون بیماری از سه سال پیش آغاز شده است.

عضو کمیته علمی هشتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی گفت: از 50 درصد باقی مانده نیز فقط نیمی از آنها (25 نفر) قابلیت درمان دارند که میزان بقای آنها بیش از پنج سال است.

وی سیگار و استعمال دخانیات در اشکال گوناگون قلیان و ... را علت اصلی وخیم‌ترین و کشنده‌ترین سرطان (سرطان ریه) دانست و گفت: عارضه بسیار وخیم‌تر سیگار «آمفی‌زم» است که شامل افزایش اندازه و حجم ریه همزمان با کاهش توان تبادل اکسیژن در ریه این دسته از بیماران است که در نهایت بیمار را زمین‌گیر می‌کند.

رحمانی یادآور شد: امسال در هشتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی که 24 تا 26 مهر در سال همایش‌های رازی برگزار می‌شود، درباره عوارض و تبعات انواع سرطان‌ها از جمله سرطان ریه بحث و بررسی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha