سلامت نیوز : معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: مشکل کمبود نسبی داروی بیماران تالاسمی تنها محدود به آذربایجان غربی نیست.

دکتر محمد دلیرراد، در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: داروهای "دسفرال" و "اکس جید" که برای کاهش میزان آهن انباشته شده بیماران مبتلا به تالاسمی استفاده می‌شود به دلیل وجود برخی مشکلات به اندازه کافی وارد نمی‌شود و کمبود نسبی در تهیه آن‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد:‌ تنها اواخر سال گذشته بود که حدود 20 الی 25 روز بسیاری از داروها یافت نمی‌شد اما در شش ماهه نخست سال جاری شاهد چنین مشکلی نبودیم و به هر نحو ممکن داروی مورد نیاز بیماران مبتلا به تالاسمی و سایر بیماران خاص تهیه شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ادامه داد: برخی دارو‌ها نظیر "دسفراک" به عنوان جایگزین داروهای خارجی کمیاب در داخل کشور به اندازه کافی تولید می‌شود، اما متاسفانه برخی از پزشکان بدون دلیل و مستندات علمی به تجویز داروهای ایرانی رغبت نمی‌کنند و حتی گاهی اعلام می‌کنند که این داروها می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد و با توجه به این که قیمت داروهای خارجی حدود 11 برابر بیشتر از داروهای داخلی است، این سخنان برخی از پزشکان که هیچ پشتوانه علمی ندارد بر روی بیماران تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

دکتر دلیرراد در رابطه با تفاهم نامه اخیر سازمان غذا و دارو کشور با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: اعتباری برای سازمان‌های بیمه‌گر در نظر گرفته شده تا ما به تفاوت قیمت داروها را نسبت به سال گذشته جبران کنند و این تفاهم نامه از اول مهر سال جاری لازم الاجراست، در همین راستا در آذربایجان غربی نیز جبران ما به التفاوت 136 قلم دارو در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه درمان هر بیمار مبتلا به هموفیلی هر ماه 30 میلیون ریال و بیمار مبتلا به تالاسمی 10 میلیون ریال در هر ماه است که با توجه به اقدامات انجام شده در کشور شخص بیمار تنها مبلغ بسیار ناچیزی از میزان را پرداخت می‌کند و حتی در بسیاری از موارد درمان به طور رایگان صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha