سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: استفاده از آلرژن‌های غذایی کمتر مورد توجه مسئولان سلامت قرار گرفته و استفاده از این آلرژن‌ها و مواد آنتی‌بیوتیک در مواد غذایی انسان و دام در حال افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی صبح امروز در همایش روز جهانی غذا که در سالن اجلاس برگزار شد گفت: توسعه پایدار در گرو انسان سالم است و در قرن بیست و یکم سیاست مداران و دست‌اندرکاران توجه خود را به عوامل تأثیرگذار بر سلامت مردم معطوف کرده‌اند.

وی ادامه داد: تغذیه نامناسب، مواد غذایی ناسالم و غیر استاندارد که منجر به کاهش سطح ایمنی بدن، اختلال در تکامل زیستی و کاهش بهره‌وری جوانان می‌شود از مشکلاتی است که امروزه مطرح است.

وزیر بهداشت گفت: مشکلات اصلی سیاست‌ها و مداخلات در سیستم‌های غذایی است که به ندرت با هدف اصلی تغذیه انجام می‌شود.

هاشمی کاهش سوء تعذیه را نیازمند همکاری همه جانبه و مدیریت منابع طبیعی دانست و گفت: دست‌یابی به غذای سالم جزء وظایف دولت‌ها و ارکان توسعه است و امنیت تغذیه و ایمنی غذا موضوعات به هم مرتبی است که در سلامت عمومی جامعه نقش دارد.

وی ادامه داد: بیماری‌هایی که با منشاء غذایی ایجاد می‌شوند باعث سوء تغذیه در افراد شده و این سوء تغذیه فرد را به عفونت و بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا می‌کند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه توجه به امر غذا که نسبت به گذشته حساس‌تر شده گفت: مواد غذایی با خطرات شیمیایی، فیزیکی و بیوتکنولوژی تأثیرات ناگواری را بر سلامت انسان‌ها بویژه گروه‌های آسیب‌پذیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه دانش کافی و کاربردی به موازات افزایش جمعیت جهانی رشد نکرده گفت: در مقوله ایمنی مواد غذایی روش‌های بازرسی، کنترل سنتی و تخلفات به مهمترین مشکل ساختار سیستم ایمنی غذا در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

وزیر بهداشت تغییر در روش زندگی، تغییر الگوی غذا، تجاری شدن غذا، آلودگی محیطی و تغییرات آب و هوایی را به همراه افزودنی‌های غیر مجاز از چالش‌های جدی حوزه غذا عنوان کرد و گفت: در کشورهای اروپایی بیماری‌های ناشی از غذا که بیماری‌های مشترک دامی است بار زیادی را وارد می‌کند.

هاشمی افزود: در کشورهای اروپایی تا 30 درصد مردم از بیماری ناشی از مصرف مواد غذایی رنج می‌برند و 20 نفر در یک میلیون جان خود را از دست می‌دهند.

وی مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌‌ها را مشکل اصلی مواد غذایی امروز دانست و گفت: این مشکل در حال افزایش است و خطر زیادی برای سلامت عمومی خواهد بود این موضوع بخشی به دلیل مصرف مواد آنتی بیوتیک در مواد غذایی انسان و دام است و بخشی به استفاده نادرست در درمان‌ها محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت وجود مواد شیمیایی در غذا را به عنوان خطر جدی محسوب کرد و گفت: استفاده از آلرژن‌های غذایی در حال افزایش است و کمتر مورد توجه مسئولان سلامت کشورها از جمله کشور ما قرار می‌گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی سیستم غذایی را متشکل از محیط زیست، سازمان‌ها و فرآیندها دانست و گفت: هر کدام از این اجزاء اگر بهره‌وری و قابلیت نداشته باشند در تأمین و امنیت غذا به بهره‌وری نمی‌رسند.

وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان غذا و دارو به عنوان ارگان نظارتی با داشتن منابع اندک و ضوابط در تولیدات و واردات و با برچسب‌گذاری مواد غذایی به نظارت می‌پردازد.

وی گفت: آنچه در دولت یازدهم پیگیری میشود این است که نظارت سازمان غذا و دارو دارای تعریف‌های جدید شود چرا که صادقانه و واقع‌بینانه باید اعتراف کنیم در موضوع غذا مشکلاتمان کم شمار نیست هر چند برشمردن آن‌ها باعث نگرانی در جامعه شود.

هاشمی ادامه داد: باید در ظرفیت شورای عالی نظارت و امنیت غذایی استفاده شود و با همکاری‌های بین بخشی مشکلات آینده را برطرف کنیم و بتوانیم با دستیابی به سامانه‌‌های الکترونیکی شفاف سازی و روان‌سازی را در امر تولید اجرا کنیم.

وی در پایان گفت: علاوه بر نظارت بر محصولات تولید شده باید قبل از تولید و ضمن تولید نگاه‌ها تغییر کند و از ظرفیت بخش خصوصی و انجمن‌های صنفی استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha