سلامت نیوز : مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: برای نخستین بار طرح خدمات جامع سلامت بانوان در دوران یائسگی با تأکید بر علائم و عوارض یائسگی در کشور برای بانوان ۴۵ تا ۶۰ ساله اجرا می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی سنگی پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته ملی سلامت بانوان ایرانی، اظهار داشت: زنان به عنوان رکن اصلی خانواده و محور توسعه جامعه محسوب می‌شوند که توجه به سلامت جسمی، روحی و معنوی آنها اهمیت خاصی دارد.

وی با اشاره به آمار و ارقامی از جمعیت کشور، خاطر نشان کرد: طبق سرشماری 1390 از مجموع 76 میلیون نفر جمعیت کشور 37 میلیون و 244 هزار نفر را زنان در همه گروه‌های سنی تشکیل می‌دهند. که از این رقم 18 میلیون و 34 هزار و 194 نفر را زنان بین 25 تا 59 سال به عنوان بانوان فعال جامعه و قشر مولد تشکیل می‌دهند.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به ویژگی‌های زنان و دلایل اهمیت آنها اشاره کرد و افزود: هر گونه مرگ و میر بین بانوان جامعه اثرات نامطلوبی را در خانواده به همراه دارد و بخش عمده مسئولیت خانواده برعهده زنان است. در عین حال زنان از لحاظ جسمی و روحی نسبت به مردان آسیب‌پذیرترند و توجه به سلامت آنها اهمیت ویژه‌ای دارد.

سنگی شعار هفته سلامت بانوان ایرانی را «فردا دیر است سلامت زنان را جدی بگیرید» تصریح کرد و گفت: 5شنبه 25 مهر‌ماه با شعار فرزند‌پروری سالم و نسل آموزه‌های دینی در تحکیم بنیان خانواده در نظر گرفته‌ایم، جمعه 26 مهر‌ماه با محور سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، ازدواج و الگوی مصرف شنبه 27 مهر‌ماه سلامت اجتماعی زنان و حمایت‌های اجتماعی، یکشنبه 28 مهر با شعار ترویج خود مراقبتی، بهبود شیوه زندگی و افزایش سواد سلامت زنان، 29 مهر‌ماه سلامت روان به عنوان محور اصلی برای بانوان و موضوع زنان آسیب‌پذیر مدنظر قرار گرفته است.

به گفته این مسئول در وزارت بهداشت سبک زندگی سالم و روابط زناشویی، اخلاق در خانواده و رعایت چارچوب‌ها، روابط بین فردی زوجین و پیشگیری از روابط پرخطر، محور برنامه‌های روز 30 مهر‌ماه برای بانوان ایرانی است.

وی در مورد اهمیت سلامت روان بین بانوان ایرانی، گفت: علاوه بر مشکلات جسمانی توجه به مسائل روانی این قشر بسیار مهم است چرا که یکی از مهمترین مشکلات خلقی و در رأس آن افسردگی است و طبق آخرین پیمایش کشوری که انجام شده نشان می‌دهد 26 درصد افراد جامعه حداقل یک اختلال روانی و خلقی دارند که زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های جسمی در زنان است.

وی تصریح کرد: در عین حال عوارض داروهای ضد افسردگی در زنان بیشتر از مردان است و این قشر پاسخ کمتری نسبت به درمان افسردگی دارند.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به عوامل بیولوژیک و احتمالی شیوع مشکلات روحی و روانی در زنان برشمرد و افزود: اختلالات هرمونی مسائل بلوغ جسمی و جنسی، بارداری، دوران شیردهی و زایمان همگی از عوامل بیولوژیک برای بروز بیماری‌های روانی محسوب می‌شوند و وضعیت اقتصادی، سوء رفتارهای جسمی، تبعیض‌های اجتماعی، طلاق، بالارفتن سن ازدواج و شهرنشینی همگی از عوامل اجتماعی در ایجاد مشکلات روحی و روانی محسوب می‌شود.

وی گفت: در همین راستا برنامه خدمات جامع سلامت بانوان ایرانی با عنوان «سبا» را طراحی کرده‌ایم تا بتوانیم در راستای ارتقاء شیوه زندگی سالم سلامت باروری، سلامت عمومی و خود مراقبتی زنان گروه میانسال قدم برداریم و این برنامه اکنون در 26 شهرستان در حال اجرا است.

سنگی به اجرای برنامه خدمات جامع سلامت زنان در دوران یائسگی اشاره کرد و افزود: این برنامه بین زنان سنین 45 تا 60 سال با تأکید بر علائم و عوارض یائسگی اجرا می‌شود که برای نخستین بار در کشورهای منطقه طراحی شده و مشابه آن در سطح بین‌الملل وجود ندارد که به نوعی افتخار نظام سلامت کشور محسوب می‌شود.

انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای بررسی وضعیت سلامت بانوان ایرانی، آموزش و تولید متون آموزشی، پیشگیری از بارداری‌های پرخطر، ایجاد بیمارستان‌های دوستدار مادر، استقرار نظام مرگ مادری برای دیده‌بانی موارد مرگ مادران در کشور، افزایش پوشش خدمات زایمانی توسط افراد دوره‌دیده و ماماها از جمله برنامه‌های در حال اجرای وزارت بهداشت است که مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به آن اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha