سلامت نیوز : معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به سیر نزولی منحنی ایدز در کشور در عین حال نسبت به افزایش موارد انتقال ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمود نبوی در نشست خبری هفته ملی سلامت بانوان ایرانی با تاکید بر لزوم توجه به سلامت زنان به عنوان رکن اصلی خانواده، از بیماری‌های عفونی به عنوان یکی از بیماری‌های مهم در زنان یاد کرد و گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت سالانه 4 میلیون نوزاد به دلیل بیماری‌های عفونی و 3.7 میلیون نوزاد نیز به صورت مرده به دنیا می‌آیند. بر این اساس 30 درصد مرگ نوزادان به این علت است. همچنین 25 درصد مرگ مادران به دلیل بیماری‌های عفونی است.

به گفته وی، سالانه 499 میلیون مورد عفونت آمیزشی قابل درمان در جهان بروز می‌کند که اغلب در ابتدا بی‌علامت هستند. این بیماری‌ها در صورت درمان نشدن خطر عقیم شدن مبتلایان را به دنبال دارد. همچنین شیوع بیماری‌های مقاربتی در منطقه ما 4 تا 7 درصد جمعیت است. در حالی که در کشورهای آفریقایی این رقم به 11 تا 35 درصد می‌رسد.

شیوع ایدز در زنان باردار ایرانی نزدیک به صفر درصد

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در تشریح وضعیت HIV در کشور گفت: خطر شیوع این بیماری در زنان پرخطر حدود 5 درصد و در معتادان پرخطر و تزریقی 15 درصد است اما نتایج مطالعه انجام شده بر روی بیش از 5 هزار مادر باردار در 8 استان کشور نشان داد که تنها 4 نفر به HIV مبتلا بودند. بر این اساس می‌توان گفت شیوع ایدز در مادران باردار کشور زیر یک در هزار و نزدیک به صفر درصد است.

نبوی با هشدار نسبت به روند افزایشی انتقال HIV از طریق روابط جنسی در کشور افزود: در سال 65 انتقال ایدز از طریق روابط جنسی ۵ درصد بود اما این رقم در سال 91 به 33 درصد رسیده که خطرناک است. اگر ما نتوانیم این گروه را کنترل کنیم زنان به صورت ناخواسته به این ویروس آلوده می‌شوند و حتی این خطر ممکن است به کودکان هم منتقل شود.

پیش بینی 90 تا 100 هزار مبتلا به HIV در کشور

وی همچنین گفت: شیوع ایدز در مردان 90 درصد و در زنان 10 درصد است و پیش بینی می‌شود که 90 تا 100 هزار نفر در کشور به HIV آلوده شده باشند اما از بیماری‌شان خبر ندارند؛ چرا که 6 تا 10 سال زمان نیاز است تا علایم بیماری در فرد مبتلا بروز کند.

نبوی همچنین درباره میزان بیماری‌های آمیزشی بویژه در گروه زنان در کشور گفت: از آنجا اغلب افراد این بیماری را کتمان می‌کنند، به علت پنهان بودن و کتمان کردن «آمار دقیقی از بیماری‌های آمیزشی در کشور نداریم. اغلب افراد یا خود درمانی می‌کنند یا به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند و اصرار به حفظ اسرار خود دارند. بر این اساس این بیماری‌ها جایی ثبت نمی‌شود.

نبوی ادامه داد: برای مهار بیماری‌ها و ارائه خدمات ویژه، 30 مرکز مخصوص زنان پرخطر، تن فروش و معتاد در نقاط مختلف کشور افتتاح کرده‌ایم که برای بازدهی بیشتر، اغلب این مراکز در مناطق پرخطر ایجاد شده‌اند. حدود 200 مرکز هم ویژه مردان ایجاد شده است.

نبوی گفت:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها 57 درصد زنان در آخرین تماس جنسی‌شان از کاندوم استفاده کرده‌اند که در این باره جای نگرانی است؛ چرا که در کشورهای پیشرفته این رقم بالای 90 درصد است.

سیر نزولی منحنی ایدز در کشور

نبوی در مورد اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از گسترش HIV گفت: سعی کرده‌ایم تا اقدامات جایگزین را برای مبتلایان به کار ببریم و از روش تنبیهی استفاده نکنیم و خدمات هم با توجه به اصل محرمانگی و با حفظ اصرار بیماران ارایه می‌شود. این روش بهترین روش است. همچنین اگرچه داروی این بیماران گران قیمت است اما دولت هزینه آن را می‌پردازد و رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. مجموعه این اقدامات سبب شده که منحنی اپیدمی ایدز در کشور سیر نزولی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha