دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 84646
سلامت نیوز : تنگی‌نفس حین فعالیت، یک مشکل شایع و مهم است که می‌تواند بر اثر بیماری‌های قلبی ـ ریوی یا عصبی به وجود بیاید. قبل از پرداختن به علل و درمان این مشکل به تعریف دقیق این علامت می‌پردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ مفهوم تنگی نفس این است که فرد احساس ناخوشایندی از نفس کشیدن داشته باشد یا به عبارتی، بسختی دم و بازدم انجام دهد. اگر این حالت فقط در زمان فعالیت به وجود آید به آن تنگی نفس فعالیتی می گویند، اما تنگی نفس فعالیتی چند درجه دارد؟

تنگی نفس فعالیتی درجه یک به شرایطی گفته می شود که فرد فقط هنگام فعالیت های خیلی شدید مثل دویدن، دوچرخه سواری تند یا کوهنوردی دچار تنگی نفس شود، ولی در زمان فعالیت های معمولی دچار مشکل نشود.

در تنگی نفس فعالیتی درجه 2، فرد حین فعالیت های بدنی معمولی مثل راه رفتن یا انجام کارهای منزل هم دچار تنگی نفس شود.

وقتی درجه تنگی نفس به 3 می رسد زمانی است که حتی فرد وقتی می خواهد کارهای شخصی خودش مثل شستن دست و رو و شانه کردن سر را انجام دهد هم دچار تنگی نفس می شود. این افراد فقط وقتی در حال استراحت هستند دچار تنگی نفس نمی شوند.

نکته مهم این است که باید به خاطر داشته باشیم همه افراد، حتی اگر کاملا سالم باشند در زمان فعالیت هایی که بیش از توانایی آنهاست دچار تنگی نفس فعالیتی می شوند و این به معنای بیماری نیست. مثلا یک مرد شصت ساله را در نظر بگیرید که سال هاست ورزش نمی کند. اگر این فرد با نوه هایش​ فوتبال بازی کند دچار تنگی نفس می شود و این لزوما به معنی بیماری نیست.

علت تنگی نفس فعالیتی چیست؟

شایع ترین علت این مشکل، نارسایی قلبی است. نارسایی قلبی به مفهوم ناتوانی نسبی قلب در پمپ کردن خون به درون سیستم گردش خون است.

به این ترتیب این بیماری موجب کمبودخون در اندام و در نتیجه ضعف و بی حالی شده و از طرفی تجمع خون درسیستم وریدی موجب ورم در اندام ها بخصوص پاها می شود.

از طرف دیگر خون نمی تواند براحتی از ریه ها به داخل قلب سرازیر شود و به همین دلیل ریه ها پر خون شده، ظرفیت انتقال هوا در آنها کم و فرد دچار تنگی نفس حین فعالیت می شود.

علت دیگر تنگی نفس، بیماری های ریوی است. وقتی راه های هوایی ریه ها به دلیل تماس طولانی با دود سیگار یا آلودگی های معلق در هوای شهرهای بزرگ یا بیماری های عفونی یا آسم دچار آسیب های طولانی مدت و پیشرونده می شود، اندک اندک بخش هایی از ریه ها نمی تواند در کارهای تنفسی شرکت کند و به این ترتیب فرد فقط بخشی از ریه هایش سالم است.

وقتی این بیماران شروع به فعالیت می کنند لازم است همه بخش های ریه برای انجام فعالیت بدنی مشغول به کار شود و چون این افراد بخشی از ریه هایشان ناسالم است، دچار تنگی نفس حین فعالیت می شوند. دلیل سوم تنگی نفس، مشکلات عصبی است. در این گونه بیماری ها عموما بیمار در بیشتر موارد گاهی حین فعالیت و گاهی هنگام استراحت دچار تنگی نفس می شود و با تشدید استرس های روانی، تنگی نفس هم بیشتر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha