سلامت نیوز : معاون سابق درمان وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در مدت حضورش در این وزارتخانه، گفت: حوزه درمان، حوزه‌ای سخت و دشوار است و معاون درمان باید پاسخگوی مردم باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن امامی رضوی در مراسم تکریم خود که ظهر امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، از اعتماد وزرای سابق وزارت بهداشت که بیش از پنج سال مسئولیت معاونت سلامت و درمان وزارت بهداشت را به وی سپرده بودند، تشکر کرد.

وی در عین حال آمار مراجعات به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، در طول سال را مورد اشاره قرار داد و گفت: هر سال میزان مراجعات به بیمارستان‌ها در کشور افزایش می‌یابد؛ به طوری که سالانه هشت میلیون نفر بستری در بیمارستان‌های کل کشور داریم که این روند از سال 89 به 91، «یک میلیون نفر روز» افزایش یافته است.

ویامامی رضوی بیان اینکه در طول چند سال اخیر 16 هزار تخت بیمارستانی به مجموع تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده است، گفت: تنها از سال 89 تا 91، 1800 تخت ویژه به مجموع تخت‌های ویژه کشور اضافه شده است. همچنین حداقل یکصد تخت به مجموع تخت‌های دیالیز افزوده شده است و 400 تخت نیز به مجموعه تخت‌های اورژانس اضافه شده است، اما باید گفت که طی چهار سال اخیر حدود یکصد اورژانس بیمارستانی نیز مورد بازسازی قرار گرفته‌اند.

معاون سابق درمان وزیر بهداشت بهره‌مندی مردم از خدمات سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: در طول این سال‌ها 700 رشته تخصصی و محل خدمت اضافه شده که بسیار قابل توجه است. همچنین سالانه حدود 2000 متخصص در مناطق مختلف توزیع می‌کنیم.

امامی رضوی با اشاره به شاخص‌های اورژانس‌های پیش بیمارستانی و تعداد آمبولانس‌ها و پایگاه‌ها در کشور ادامه داد: در دوره جدید تشکیل معاونت درمان (از اسفند سال 88) اقدامات ما بر برنامه راهبردی متمرکز بود. ما برنامه عملیاتی را چراغ راه خود قرار داده‌ایم و در طول این سال‌ها به آن متعهد بودیم.

وی در توضیح مهم‌ترین برنامه‌هایی که در طول دوران مسئولیتش در معاونت سلامت و درمان وزارت بهداشت اجرایی شده است، گفت: اعتباربخشی بیمارستان‌ها یکی از این اقدامات است و بر این اساس که روش ارزشیابی بیمارستان‌ها تغییر کرد. امروز نخستین دوره اعتباربخشی بیمارستان‌ها تمام شده است و بی‌تردید این امر به ارتقای کیفیت بیمارستان‌ها منجر می‌شود.

معاون سابق درمان وزیر بهداشت همچنین بر اجرای برنامه حاکمیت بالینی در تمام بیمارستان‌های کشور اشاره کرد و گفت: سطح‌بندی خدمات در بیمارستان‌ها اجرایی شده است و سطح‌بندی نیروی انسانی نیز در حال تدوین است.

وی تدوین راهنماهای بالینی را از تکالیف قانون برنامه پنجم توسعه برشمرد و گفت: این امر نیز با بستر مناسب اجرایی شد و بسیاری از راهنماهای بالینی اکنون ابلاغ شده است.

امامی رضوی افزود: بازبینی نظام پرداخت بیمارستانی تحت عنوان نظام نوین نیز تدوین شده و اکنون در برخی استان‌ها در حال پایلوت است.

معاون سابق درمان وزیر بهداشت همچنین اصلاحات انجام شده در کتاب تعرفه‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظام تدوین تعرفه بومی در کشور آغاز شده و در مراحل نهایی قرار دارد. در این زمینه تعامل مناسب میان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اصلاح تعرفه‌های پزشکی برقرار است. هر چند این امر کامل نشد، اما در اصلاح تعرفه‌های آی سی یو، روان و سوختگی اقدامات مهمی انجام شد؛ البته باید تاکید کرد که اصلاح تعرفه‌ها باید در کنار منابع بخش سلامت انجام شود.

وی همچنین افزود: در ایجاد نظام پایش و ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها نیز توفیقاتی داشته‌ایم.

امامی رضوی در پایان صحبت‌هایش گفت: ما در نظام جمهوری اسلامی ایران سربازی هستیم که مشغول خدمتیم و برای ما فرقی نمی‌کند در چه سنگری خدمت کنیم. حوزه درمان، حوزه‌ای سخت و دشوار است و معاونت درمان یک دانشگاه یا وزارتخانه باید پاسخگوی مردم باشد و ما باید شعار پاسخگویی را در خود داشته باشیم که این امر نیز حاصل نخواهد شد، مگر با تلاش شبانه‌روزی و ایثار.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha