سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۱
کد خبر: 84722

سلامت چشمان شما ارتباط مستقیم با عینك آفتابی كه می‌زنید دارد اما می‌دانید شیشه‌های عینكی كه می‌زنید چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ بهتر است قاب آن چه اندازه و چه رنگی باشد؟

چطور یك عینك آفتابی مناسب بخریم؟
سلامت نیوز : سلامت چشمان شما ارتباط مستقیم با عینك آفتابی كه می‌زنید دارد اما می‌دانید شیشه‌های عینكی كه می‌زنید چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ بهتر است قاب آن چه اندازه و چه رنگی باشد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله زندگی ایده آل ؛ می‌گویند با عینك آفتابی مناسب شما می‌توانید جذابیت جیمز وین، شكوه اودری هیپورن، یا متفاوت بودن شولاپین را به خودتان هدیه بدهید اما مهم‌ترین مسئله در مورد عینك‌های آفتابی این است كه آنها را به عنوان وسیله‌ای برای محافظت از سلامت‌تان در نظر بگیرید نه یك وسیله تزئینی.

شما باید در مورد عینك‌های آفتابی كاری كه می‌كنند و نكاتی كه هنگام خرید آنها باید در نظر بگیرید، اطلاعات كامل داشته باشید. اشعه‌های ماورای بنفش خورشید هم می‌‌توانند به پوست آسیب برسانند و هم به چشم، به خصوص به لنز و قرنیه چشم، هرقدر بیشتر چشمان شما بدون محافظ در مقابل اشعه آفتاب قرار بگیرد احتمال اینكه به بیماری آب‌مروارید مبتلا شوید بیشتر می‌شود (در این بیماری انگار لنزهای چشم را مه فرا می‌گیرد و شما اجسام و انسان‌ها را به صورت مبهم و ناواضح می‌بینید) در ضمن اشعه‌های خورشید باعث بیماری تخریب بافت ماكولای چشم می‌شوند كه می‌تواند بر میزان وضوح و شفافیت بینایی تاثیر بگذارد و حتی باعث كوری شود.

 سایر بیماری‌ها

سایر بیماری‌های ناشی از تابش اشعه‌های مضر خورشید به چشم عبارتند از: ناخنك و التهاب قرنیه؛ ناخنك حالتی است كه در آن بافت روی لایه سفید چشم به قرنیه می‌رسد و باعث بروز قرمزی در ناحیه سفید چشم می‌شود و می‌‌تواند در روند بینایی مشكل ایجاد كند.

انعكاس شدید نور خورشید از سطوح منعكس‌كننده مثل برف، آب، آینه‌ها و شن هم برای چشم بسیار خطرناك هستند و می‌توانند آسیب‌های فراوانی را به چشم وارد  كنند.

عینك‌های آفتابی، محافظان قوی

فوتوكراتیت (photokeratitis) سوختگی و آسیب قرنیه است كه نام دیگرش ماكوری برفی است. این حالت بیشتر در اسكی‌بازان دیده می‌شود و بیماری‌ای است كه با درد بسیار همراه است. دكتر گیل رویالن، متخصص چشم در مركز پزشكی میرتل بیرچ استاد راهنماست و می‌گوید: «در این بیماری وزیكول‌ها و ضایعات متعددی روی سطح قرنیه شكل می‌گیرند این حالت را می‌توان با درمان مناسب برطرف كرد اما این حالت می‌تواند تعطیلات چند روزه را به كل خراب كند.»

عینك‌های آفتابی نقش مهمی در محافظت از بافت‌های اطراف چشم دارند. دكتر سی بال جونیور، متخصص اپتیومتری در مدرسه پزشكی هاروارد می‌گوید: «در سال‌های اخیر میزان ابتلا به سرطان‌های پوستی بسیار بالا رفته است و حالا متخصصان پوست با نگرانی از این صحبت می‌كنند كه ممكن است سرطان پوست در آینده شایع‌ترین سرطان انسان شود، اصلی‌ترین علت این سرطان‌ها هم اشعه‌های مضر نور خورشید است. عینك‌های آفتابی البته آنهایی كه كاملا استاندارد هستند و به صورت مناسب استفاده شوند، می‌توانند باعث كاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های سلول‌های پایه‌ای و شاخدار پوست در پوست اطراف چشم و بینی شوند.

تازه این نكته را هم در نظر بگیرید كه عینك‌های آفتابی می‌توانند روند پیری زودرس پوست اطراف چشم را متوقف كنند و از بروز چین و چروك در اطراف چشم جلوگیری كنند.» همیشه متخصصان پوست به شما یادآوری می‌كنند كه كرم‌های ضدآفتاب را نه فقط در روزهای آفتابی كه در تمام روزهای سال به كار بگیرید، حالا توصیه متخصصان چشم به شما این است كه استفاده از عینك‌ آفتابی را هم عادتی هر روزه بكنید.

از کودکی عینک آفتابی استفاده کنید

دكتر رویالن می‌گوید: «اگر فكر می‌‌كنید عینك‌های آفتابی به دلیل نام‌شان فقط مخصوص روزهای آفتابی هستند، اشتباه می‌كنید، چشم شما اگر محافظت نشود در روزهای ابری ممكن است بیشتر از روزهای آفتابی هم صدمه ببیند.»

دكتر پیتر كوخه، متخصص چشم كودكان در ایلینویز می‌گوید كه استفاده از عینك آفتابی باید در سنین كودكی شروع شود. تاثیرات تخریبی نور آفتاب روی چشم به شكل تجمیعی است یعنی طی زمان شدیدتر می‌شود برای همین استفاده از عینك آفتابی از سنین كم بسیار مهم است. در ضمن یادتان باشد كه چشم‌های كودكان به خصوص در سال‌های رشد آسیب‌پذیرتر است و نیاز به محافظت بیشتر دارد و باید حتما برای آنها از عینك‌های آفتابی مناسب استفاده كرد.

عینک آفتابی استاندارد

برای محافظت از چشم‌های‌تان باید بدانید كه یك عینك آفتابی مناسب و استاندارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و چگونه باید یك عینك آفتابی مناسب خرید. عینك‌های آفتابی استاندارد عینك‌هایی هستند كه بتواند از چشم شما در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب (به خصوص اشعه‌های ماورای بنفش) محافظت كنند.  برای آنكه مشخص شود یك عینك آفتابی قدرت محافظت كامل در مقابل اشعه‌های ماورای بنفش را دارد به آن نور ماورای بنفش تابیده می‌شود و در صورت محافظت كامل برچسب استاندارد به آن چسبیده می‌شود.

شما باید با استفاده از دفترچه‌های راهنمای برندهای معتبر عینك‌های آفتابی بخرید كه دارای یك یا نمونه از این ویژگی‌ها باشند:

1- شیشه‌‌ها و لنزهای عینك بتوانند 99درصد تا صد درصد اشعه‌های ماورای بنفش (uvb و uva) را جذب كنند

2- شیشه‌ها و لنزهای عینك دارای قدرت بلوك‌كننده بودن با قدرت z80.3 باشد كه این معیار مورد تائید انجمن چشم‌پزشكی جهانی است.

3- شیشه‌ها و لنزهای عینك دارای قدرت محافظت uv 400 هستند این یعنی اینكه قدرت محافظتی در مقابل اشعه‌هایی با طول موج 400 نانومتر را دارند كه این به آن معناست كه حتی پایین‌ترین طول موج‌های اشعه ماورای بنفش هم به چشم‌های‌تان نخواهد رسید.

شیشه‌های چه رنگی انتخاب كنیم؟

در مورد جذب اشعه‌های ماورای بنفش رنگ شیشه‌ها و لنزهای عینك آفتابی نقشی ندارد اما بدانید كه تم رنگی شیشه‌های عینك آفتابی‌تان در تشخیص رنگی شما نقش مهمی ایفا می‌كنند. باید این را بدانید كه اگر عینك آفتابی با شیشه‌های زرد یا صورتی بزنید بهتر است رانندگی نكنید چرا كه در تشخیص درست چراغ‌های راهنمای ترافیك دچار مشكل خواهید شد. اما شیشه‌های سبز و قهوه‌ای و خاكستری در مورد تفكیك رنگ‌ها تاثیر چندانی نمی‌گذارند و برای همین برای رانندگی كردن انتخاب‌های مناسبی هستند.در مورد شیشه‌های دودی و سیاه هم باید گفته شود كه این شیشه‌ها تاثیری در تفكیك رنگ شما ندارند اما اگر شیشه‌ها بسیار تیره باشند ممكن است در دیدن اشیای كوچك و جزئیات به خصوص در نور نه خیلی زیاد دچار مشكل شوید.

گران‌تر بودن تضمینی برای بهتر بودن لنزها و شیشه‌ها نیست

مهم‌ترین ویژگی عینك‌های‌ آفتابی لنزها و شیشه‌های آن است گران‌تر بودن نمی‌تواند تضمینی برای كیفیت این لنزها و شیشه‌ها باشد اما یادتان باشد كه حتما باید عینكی با لنزها و شیشه‌های با كیفیت بخرید. یكی از ویژگی‌های مهم لنزها و شیشه‌ها تراش خوردن آنهاست كه باید با كیفیت عالی باشد. دكتر جیمز ماتسن، پزشك ارشد دانشگاه كالیفرنیا یك راه ساده برای اطمینان یافتن از كیفیت لنزها یا شیشه‌ها پیشنهاد می‌دهد: «شیشه عینك را با فاصله از چشمان خود بگیرید بعد سرتان را جلو و عقب ببرید، اگر در زمان جلو و  عقب بردن سر شكستگی در تصویر دیدید یعنی لنزهای عینك استاندارد نیستند و خوب تراش نخورده‌اند و نباید آنها را بخرید.»

اگر اهل شنا هستید

اگر خیلی اهل شنا كردن و استخر هستید یا اگر در زمستان‌ها همیشه به پیست‌های اسكی سر می‌زنید و عینك‌های مخصوص اسكی به چشم می‌زنید حتی عینك‌های آفتابی با شیشه‌های پولاریزه بزنید تا نورهای منعكس‌ شده از سطوحی مثل آب یا سنگفرش‌های خیلی صاف یا برف را جذب كند. همه كسانی كه در تابستان زیاد به استخر می‌روند یا زمستان‌ها زیاد اسكی می‌كنند باید عینك آفتابی پولاریزه داشته باشند اما خب این عینك‌ها یك ایراد دارند؛ وقتی آنها را به چشم می‌زنید دیدن و خواندن آنچه روی تلفن همراه یا دستگاه‌های GPS شماست یا خواندن نوشته‌های دستگاه‌های ATM برای شما مشكل خواهد بود. در ضمن بهتر است عینك‌های پولاریزه‌‌ای بخرید كه دارای محافظت اشعه‌های ماورای بنفش هم باشند.

عینك چه اندازه‌‌ای بخریم

اندازه شیشه‌ها و لنزها و اندازه قاب عینك هم در سلامت شما موثر است. دكتر رویالن می‌گوید: «بهتر است عینكی با شیشه‌های بزرگ بخرید این‌گونه محافظت چشمی بیشتر و محافظت پوستی بیشتری را فراهم می‌كند.» عینكی كه شیشه‌هایش تا روی استخوان‌های گونه شما را می‌پوشاند می‌تواند یك انتخاب خوب باشد. در مورد اندازه قاب عینك هم یادتان باشد كه باید عینكی بخرید كه راحت روی بینی شما بنشیند و روی گوش‌ها هم شما را اذیت نكند و نه شل باشد و نه به گوش‌های‌تان فشار بیاورد.

عینك شما باید آنقدر به چشم‌تان نزدیك باشد كه نتوان به راحتی یك انگشت را بین عینك و پوست صورت قرار داد، در ضمن نباید هم آنقدر به چشم شما نزدیك باشد كه مژه‌های‌تان را اذیت و آنها را فشرده كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha