سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۹
کد خبر: 84726

سلولیت کابوس همه خانم‌هاست و همه آنها، صرفنظر از سن و وزنشان، دوست دارند از شر آن خلاص شوند. گفته می‌شود که بعضی موادغذایی می‌توانند با سلولیت مقابله کنند اما آیا این حقیقت دارد یا یک باور نادرست دیگر است؟

۱۰ ماده‌ غذایی ضد سلولیت
سلامت نیوز : سلولیت کابوس همه خانم‌هاست و همه آنها، صرفنظر از سن و وزنشان، دوست دارند از شر آن خلاص شوند. گفته می‌شود که بعضی موادغذایی می‌توانند با سلولیت مقابله کنند اما آیا این حقیقت دارد یا یک باور نادرست دیگر است؟

سلولیت چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت مردمان ؛ سلولیت وضعیتی وحشت‌آور است که در اکثریت خانم‌‌ها اتفاق می‌افتد. این واژه به برآمدگی‌های ظاهر پوست اطلاق می‌شود که در اکثر مواقع بر روی ران‌ها، باسن و سایر قسمت‌هایی که ذخیره چربی در آنها بیشتر است اتفاق می‌افتد. سلولیت با چربی‌های ناهمواری که دقیقاً زیر سطح پوست ایجاد می‌شود اما علت سلولیت فقط چربی نیست و حتی لاغرترین خانم‌ها هم خیلی اوقات دچار سلولیت می‌شوند. سلولیت در اثر تاثیر بافت پیوندی چربی و عضله ایجاد می‌شود. بیشتر بودن چربی‌ها این وضعیت را حادتر می‌کند و برآمدگی و ناهمواری پوست بیشتر به چشم می‌آید.

چرا سلولیت در خانم‌ها بیشتر است؟

درست زیر پوست لایه‌ای بافت وجود دارد که برای وصل کردن پوست به عضله استفاده می‌شود. شکل این بافت در مردها بصورت مورب یا صلیبی است که صاف و پیوسته است. متاسفانه در خانم‌ها، این بافت پیوندی به صورت عمودی است و چون به پوست وصل است، چاله‌هایی ایجاد می‌کند که چربی را به دام انداخته و ظاهر برآمده و ناهموار به آن می‌دهد.

چه چیز موجب سلولیت می‌شود؟

قابلیت ارتجاعی پوست

هر چه سن بالاتر می‌رود، بافت‌های پیوندی پوست ما قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و ظاهر صافی که پوست در جوانی دارد از بین می‌رود. تغییرات هورمونی نیز باعث سفت‌تر شدن بافت‌های پیوندی می‌شوند و این درکنار افزایش سلول‌های چربی موجب بروز سلولیت می‌گردد. با بالاتر رفتن سن، پوست قابلیت ارتجاعی خود را نیز از دست می‌دهد و ظاهر بدشکل سلولیت نمود بیشتری پیدا می‌کند.

رژیم‌غذایی شُل کن سفت کن

این رژیم‌های غذایی هم موجب ایجاد سلولیت می‌شوند زیرا افزایش و کاهش مداوم وزن قابلیت ارتجاعی پوست را کاهش داده و درنتیجه ظاهر سلولیت نمود بیشتری پیدا می‌کند.

ژنتیک

متاسفانه سلولیت با ژنتیک منتقل می‌شود و اگر در خانواده شما وجود داشته باشد، کاری برای مقابله با آن نمی‌توانید انجام دهید.

آیا رژیم‌غذایی و ورزش می‌تواند از سلولیت جلوگیری کند؟

بااینکه قادر به از بین بردن سلولیت نیستید اما روش‌های مختلفی وجود دارد که با کمک آنها می‌تواند ظاهر پوستتان را بهتر کنید. باور عموم بر این است که یک رژیم‌غذایی کم‌کالری سالم به کاهش لایه چربی زیر پوست کمک می‌کند که در کاهش سلولیت موثر است. یک رژیم‌غذایی خوب همچنین به سالم نگه داشتن بافت‌های پیوندی و قابلیت ارتجاعی آنها نیز کمک می‌کند. رژیم‌هایی که با کاهش مصرف نمک، از احتباس آب در بدن جلوگیری می‌کنند نیز به بهبود وضعیت سلولیت کمک می‌کند. سیگار نکشیدن و مصرف کافی آب نیز موثر است.

ورزش هم برای مقابله با سلولیت اهمیت بسزایی دارد زیرا چربی بدن را کاهش داده، گردش خون را تقویت کرده و عضلات را در نواحی که در معرض سلولیت هستند مثل ران‌ها، باسن و شکم، فرم می‌دهد. تصور می‌شود که افزایش گردش خون به سالم نگه داشتن بافت‌های پیوندی و پوست و کاهش احتباس مایعات و از بین بردن موادزائد بدن کمک می‌کند.

آیا بعضی موادغذایی توانایی مقابله با سلولیت را دارند؟

بااینکه در میان متخصصین باور بر این است که یک رژیم‌غذایی سالم با چربی اشباع کم که در آن از میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین خالص و فیبر زیاد استفاده شده و مقدار کمی چربی اشباع و غذاهای فراورده‌ای در آن باشد، به بهبود وضعیت سلولیت کمک می‌کند.

موادغذایی که برای این منظور توصیه می‌شوند معمولاً آنهایی هستند که حاوی موادمغذی هستند و خواصی دارند که به بهبود وضعیت پوست و سلامت بافت‌های پیوندی و کاهش شکل‌گیری چربی کمک می‌کند. به طور کلی، این نوع غذاها معمولاً در یک رژیم‌غذایی سالم و متعادل یافت می‌شود.

۱۰ ماده‌غذایی ضدسلولیت

۱. آب

بااینکه آب یک ماده‌غذایی نیست، اما موثرترین ماده در کاهش ظاهر بدشکل سولیت شناخته شده است. برای داشتن پوستی سالم، آبرسانی خوب پوست اهمیت بسزایی دارد که درمقابل ظاهر سلولیت را پنهان می‌کند. سلول‌های چربی زیر پوست‌های خشک و ناسالم بیشتر هستند، ازاینرو نوشیدن مداوم آب در طول روز برای بهبود ظاهر سلولیت بسیار مهم است. همچنین مصرف موادغذایی که محتوی آب بالایی دارند مثل هندوانه، انگور، گوجه‌فرنگی، سبزیجات برگدار و خیار نیز بسیار مفید هستند. اینها نه تنها آب اضافی برایتان تامین می‌کنند بلکه موادمغذی مفیدی نیز در خود دارند که کم‌کالری بوده و به کاهش شکل‌گیری چربی‌ها در بدن کمک می‌کنند.

۲. اسیدهای چرب ضروری

گفته می‌شود که موادغذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ ظاهر سلولیت را بهتر می‌کنند. این مواد می‌بایست از غذاها گرفته شوند. تصور می‌شود که این نوع چربی‌ها سلامت رگ‌های خونی و درنتیجه گردش خون را ارتقاء داده و موجب کاهش ظاهر سلولیت روی پوست می‌شود. منابع خوب امگا-۳ عبارتند از سالمون، ساردین، روغن کانولا و زیتون، و گردو. اسیدهای چرب امگا-۶ نیز در موادغذایی مثل روغن گل‌رنگ و آفتابگردان و دانه سویا یافت می‌شود.

۳. چربی‌های غیراشباع

چربی‌های غیراشباع مونو و پلی تاثیرات مفید بسیاری بر سلامت پوست دارند. با خوردن غذاهایی که سرشار از این چربی‌ها هستند، سلامت پوستتان ارتقا یافته و ظاهر سلولیت بهتر می‌شود. منابع خوب از چربی‌های غیراشباع مونو و پلی آجیل‌، آوکادو، روغن‌های گیاهی مثل کانولا و زیتون و ماهی هستند.

۴. پروتئین خالص

رژیم‌غذایی سرشار از پروتئین خالص به بالا بردن حس سیری کمک می‌کند و این موجب مصرف کالری کمتر در طول روز می‌شود. این مسئله باعث می‌شود سلول‌های چربی کمتری در نواحی مشکل‌دار ذخیره شود و ظاهر سلولیت بهبود یابد. یک رژیم‌غذایی سرشار از پروتئین به عضله‌سازی هم کمک می‌کند که ظاهر خوش‌فرم‌تری به آن نواحی می‌دهد. منابع خوب پروتئین ماهی، غذاهای دریایی، آجیل، گوشت قرمز بدون چربی و مرغ بدون پوست است.

۵. غلات کامل

غلات کامل ویتامین‌ها، موادمعدنی و فیبر ارزشمندی در رژیم‌غذایی ما وارد می‌کند. مرکز پزشکی دانشگاه مری‌لند برای افرادی که می‌خواهند با سلولیت مبارزه کنند، یک رژیم‌غذایی سرشار از فیبر را توصیه می‌کند که برای کنترل وزن مفید بوده و همچنین بخاطر چربی‌های سالمی که در این بذرها یافت می‌شود، سلامت پوست را ارتقا می‌بخشد. برای افزایش مصرف غلات کامل خود، انواع نان‌هاو سیریال‌ها، برنج‌قهوه‌ای و پاستا را انتخاب کنید.

۶. میوه‌ها

میوه در هر رژیم‌غذایی سالمی لازم است تا ویتامین‌ها و فیبر موردنیاز ما را تامین کند. بیشتر میوه‌ها سرشار از مایعات هم هستند و کم‌کالری‌اند و این باعث می‌شود برای کاهش وزن  و بهبود سلولیت ایدآل باشند. توصیه شده است که موز و پاپایا بخاطر محتوی بالای پتاسیم خود به طور ویژه در پیشگیری از سلولیت موثرند. همچنین گفته می‌شود که پتاسیم احتباس آب را کاهش داده و خشک شدن لنفاوی را افزایش می‌دهد که سلولیت را بهبود می‌بخشد اما شواهد علمی کمی برای اثبات آن وجود دارد. کران‌بری و سایر توت‌ها نیز بخاطر محتوی بالای آنتی اکسیدان خود می‌توانند در این زمینه مفید باشند.

۷. سبزیجات

سبزیجات که سرشار از مایعات و موادمغذی بوده و کم‌کالری هم هستند، برای کنترل وزن ایدآلند. بااینکه شواهد علمی کمی در این رابطه وجود دارد اما معمولاً برای مقابله با سلولیت مارچوبه توصیه می‌شود که حاوی اسیدفولیک است. برخی توصیه می‌کنند که اسید فولیک به تثبیت روحیه و کاهش سطح استرس نیز کمک می‌کند که به طور غیرمستقیم بر ذخیره چربی در بدن تاثیر می‌گذارد.

۸. پروتئین‌های گیاهی

پروتئین‌های گیاهی برای آنهایی که سلولیت دارند و آنها که می‌خواهند از بروز آن جلوگیری کنند می‌تواند مفید باشد زیرا کمک می‌کند به جای چربی، عضله در بدن ساخته شود و سلول‌های موجود تقویت شوند. منابع خوب آن عبارتند از حبوبات، لوبیا، نخود و بلغور.

۹. موادغذایی حاوی ویتامین‌ C

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف ویتامین C سطح کلاژن را بالا می‌برد که پروتئینی است که در بافت‌های پیوندی بدن یافت می‌شود. این بافت‌ها را قوی‌تر کرده و ظاهر سلولیت را بهبود می‌بخشد. منابع خوب ویتامین C میوه‌هایی مثل پرتقال، لیمو، توت و آناناس می‌باشد.

۱۰. سبزیجات برگ سبز

سبزیجاتی مثل اسفناج یا کلم‌پیچ حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام لوسئین هستند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این ماده آبرسانی پوست را بیشتر کرده و درنتیجه قالبیت ارتجاعی آن بیشتر شده و به همین ترتیب ظاهر سلولیت بهتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha