مدیر کل سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت گفت:‌ مشکلی که در بیمارستان‌ها داریم این است که تخت‌های روانی توسط افرادی که سوء مصرف به مواد محرک دارند، اشغال شده است؛ متأسفانه در سال 86، حدود 3 درصد و اکنون سوء مصرف مواد در زنان به بیش از 10 درصد رسیده است.

سلامت نیوز : مدیر کل سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت گفت:‌ مشکلی که در بیمارستان‌ها داریم این است که تخت‌های روانی توسط افرادی که سوء مصرف به مواد محرک دارند، اشغال شده است؛ متأسفانه در سال 86، حدود 3 درصد و اکنون سوء مصرف مواد در زنان به بیش از 10 درصد رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ عباسعلی ناصحی در نشست خبری هفته سلامت روان افزود: این افراد تحت عنوان لاغری و قوی‌تر شدن مواد صنعتی را مصرف می‌کنند و جوانان برای انرژی بیشتر و شادتر بودن به آن آلوده می‌شوند. وی تعداد تخت‌های روانی را 7 هزار و 500 تخت اعلام کرد و گفت: نیاز کشور تا پایان سال 93 حدود 11 هزار و 500 تخت است و در واقع 4 هزار تخت کم داریم.

مدیر کل سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار کرد: شیوع اختلالات روانی در کشور افزایش یافته و متأسفانه این مشکل در بین زنان بیش از مردان است، به طوری که آمار شیوع اختلالات روانی در زنان 26.5 درصد و در مردان 21.6 درصد است.

وی با بیان اینکه 34.7 درصد از جمعیت کشور نیازمند خدمات سلامت روان هستند، افزود: از این تعداد 44 درصد برای خدمات درمانی مراجعه کرده‌اند که 41 درصد آن‌ها خدمات را به طور کلی دریافت کرده‌اند و 18 درصد نیز حداقل خدمات را گرفته‌اند. به گفته وی هزینه‌های مستقیم درمان بیماری‌های روانی مربوط به ویزیت، بستری و خدمات سرپایی و هزینه‌های غیرمستقیم ناشی از افت کاری، کارافتادگی و غیبت از کار است. ناصحی با بیان اینکه 82 درصد از بیماران مبتلا به اختلالات روانی برای درمان مراجعه نکرده‌اند یا از بیماری خود اطلاعی نداشته یا فکر می‌کردند خود به خود بهبود می‌یابند، خاطرنشان کرد: برخی از این افراد در پرداخت هزینه درمان مشکل داشته‌اند. وی ادامه داد: پیمایشی درباره سلامت روان انجام داده‌ایم که طبق آن مشخص شد بیماران مبتلا به اختلالات روانی یک تا ۳ بار در سال نیازمند بستری هستند و یک تا ۳ بار نیز به دلیل بیماری‌های جسمی ناشی از آن در بخش‌های جسمی بیمارستان بستری می‌شوند.

بیمه‌ها برای حمایت از سلامت روان فکری کنند
همچنین معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست بر لزوم افزایش حمایت بیمه‌ها از خدمات سلامت روان تاکید کرد. دکتر علی‌اکبر سیاری با توجه به شعار «سلامت روان و سالمندی» که از سوی سازمان جهانی بهداشت برای هفته سلامت روان امسال در نظر گرفته شده است، گفت: فرآیند پیر شدن امری طبیعی است، اما می‌توان آن را کند و اصلاح کرد. سالمند شدن نشانه کمال و محصولی از زندگی سالم است. وی افزود: سالمندان نیازمند حمایت هستند که حمایت‌های مالی بخشی از این حمایت‌ها را شامل می‌شود. معاون بهداشتی وزیر بهداشت به مقوله بیمه سالمندی اشاره کرد و گفت: هر چقدر سهم بیمه در پرداخت هزینه‌ها بیشتر باشد، به عدالت نزدیک‌تر خواهد بود. اکنون برخی افراد تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و به همین دلیل است که فقرا به دلیل هزینه‌های بیماری خود، بیشتر دچار ورشکستگی می‌شوند.

در کشورهای پیشرفته، رفاه اجتماعی در دستور کار دولت‌هاست که بیمه و رسیدگی به سلامت افراد، یکی از مباحث رفاه اجتماعی را شامل می‌شود. سیاری، هزینه‌های درمان اختلالات روانی و همچنین سالمندی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مجموع هزینه‌های بیماری‌های روان (15 تا 64 سالگی)، سالانه بیش از 960 میلیارد تومان برآورد شده است که در این میان تنها 45 درصد بیمه شدگان توانسته‌اند از بیمه خود به صورت سرپایی استفاده کنند. همچنین تنها 40 درصد بیماران نیازمند بستری توانسته‌اند از بیمه خود در موقع بستری استفاده کنند.

وی افزود: از طرف دیگر بیمه هیچ پرداختی‌ بابت روان درمانی و مشاوره ندارد؛ به همین علت است که بیمار برای دریافت خدمات سرپایی با وجود احساس نیاز، مراجعه نمی‌کند یا درمان را نیمه‌کاره ‌رها می‌کند. معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده، 46 درصد مبتلایان اختلالات روان در پرداخت هزینه‌های درمان خود مشکل داشته‌اند و 26.6 درصد آنها نیز تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده‌اند و درمان را رها کرده‌اند. وزارت رفاه و بیمه‌ها باید به فکر مردم باشند؛ چرا که وزارت بهداشت نمی‌تواند این بخش را تقبل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha